Miliony aut po celé Evropě mohou být už za pár dní nepojízdné
Největší výrobce AdBlue v Evropě – Duslo Šaľa – nepřijímá objednávky od nových klientů, druhý největší jeho výrobu omezil a třetí největší dokonce úplně zastavil. Důvodem jsou vysoké ceny zemního plynu.
Chybí polovodiče, autorádia, je problém s gumou, automobilky zastavují výrobu, na některá auta se už čeká téměř rok, navíc jsou nové stále dražší a už několik měsíců roste cena paliv. Aby toho nebylo málo, vynořil se nyní zcela nový a vážný problém, týkajících se majitelů novějších naftových aut – na trhu začíná chybět AdBlue. A to v celé Evropě! Jeho výrobu už omezuje i největší producent v Evropě, kterým je Duslo Šaľa.
“S výrobou hnojiv je spojena i výroba AdBlue a Duslo je největší výrobce v Evropě. Druhý největší je v Německu a ten začal škrtit výrobu AdBlue. Třetí největší je v Polsku a ten výrobu zastavil, “ prohlásil začátkem tohoto týdne na setkání s novináři ministr hospodářství Richard Sulík (SaS). Podle něj bude s dostatkem přípravku v blízké budoucnosti opravdu problém. Dokonce se může stát, že stát vývoz AdBlue do zahraničí zcela zakáže.
AdBlue třeba především na snížení emisí oxidů dusíku v moderních naftových motorech tak, aby vyhovovaly emisní normě Euro 5 a novějším. Dosahuje se ho tak, že škodliviny se zneutralizují roztokem syntetické močoviny (známé pod názvem AdBlue), která je podstatou systému selektivní katalytické redukce. Díky ní v lze zredukovat množství oxidů dusíku ve výfukových plynech až o 95%. Motory, které ji využívají, nemohou v případě nedostatku AdBlue pracovat.
“Když tyto roztoky na trhu nebudou, znamená to, že všechny motory kategorie od Euro 5 výše, které musí AdBlue kupovat, tak velmi pravděpodobně budou odstaveny,” prohlásil šéf společnosti Duslo Šaľa Petr Bláha a upozornil, že nejde pouze o osobní vozy, ale i o nákladní vozidla a autobusy.
Problémem jsou vysoké ceny zemního plynu. Samostatná výroba AdBlue totiž není ekonomicky udržitelná a proto je součástí výroby jiných produktů. Například v Duslo Šaľa je navázána na výrobu některých hnojiv, kterou podnik výrazně utlumil pro již zmíněné vysoké ceny zemního plynu.
Prozatím sice Duslo podle Bláhy své smluvní závazky vůči odběratelům plní, ale nové zákazníky v současnosti odmítá. Společnost totiž omezila výrobu na technologické minimum. Podle Bláhy je však ve hře i její úplné přerušení, dokud nebudou ceny příznivější.
Návazností na omezení výroby v chemickém je podle Bláhy několik, nejde jen o AdBlue. “Chybět mohou některé produkty využívané ve zdravotnictví, pokud nebudou na trhu hnojiva, čeká nás pokles úrody, růst cen zemědělských produktů a potravin. Ocitáme se tak na prahu brutální inflace, kterou zde v současnosti nikdo nepamatuje, “ míní Bláha.
https://bit.ly/3FLaYTd