„Tady mě čeká trest smrti“ – Minsk se zmocnil nejcennějšího zdroje opozice
V letadle Ryanairu je bomba. Letadlo letící z Athén do Vilniusu přistálo v Minsku.
„Tady mě čeká trest smrti.“
Cestující letu Athény-Vilnius informovali «Радыё Свабода» o zatčení Romana Protaseviče.
“Po náhlém manévru letadla začal jeden chlap panikařit a popadl se za hlavu. Teprve potom jsme pochopili proč. Před manévry letadla nebyl žádný konflikt, žádné skandály, nikdo se s nikým nehádal.
Teprve když ten chlap [Protasevič] zjistil, že přistaneme, rozčilil se. Všechny nás po čtyřech vyvedli, psi očichali všechny naše věci. Ten chlap byl odveden stranou a jeho věci vyhodili na přistávací dráhu.
Zeptali jsme se ho, co se děje. Řekl, kdo je, a dodal: „Tady mě čeká trest smrti.“
Už byl klidnější, ale třásl se. Vedle něj neustále stál důstojník a brzy ho vojáci prostě vyvedli,“
řekl člověk, který viděl události zblízka.
Minsk se zmocnil nejcennějšího zdroje opozice
Běloruská opozice a řada západních zemí jsou pobouřeni – Minsk zatkl jednoho ze zakladatelů kanálu Nexta, s jehož pomocí byly koordinovány protesty běloruské opozice.
Za tím účelem byla provedena celá speciální operace zahrnující vojenské letectvo.
Proč je Roman Protasevič cenný pro běloruské speciální služby?
Běloruské speciální služby v poslední době prokazují zázraky profesionality – i když je tato profesionalita vyjádřena kompetentním kopírováním cizích operací.
Nejprve tedy okopírovaly operaci sovětských čekistů «Трест» – když vyprovokovaly odpůrce Lukašenka, aby uspořádali státní převrat, zdokumentovaly přípravu puče, odhalily úkryty pučistů a všechny je zajaly. Nyní ukázaly svým ukrajinským sousedům mistrovskou třídu, jak zajmout ty správné lidi v letadle letícím přes zemi (Kyjev v létě 2020 chtěl tímto způsobem zajmout tři desítky Rusů, včetně těch, kdo bojoval na Donbasu).
Na přistání
23. května bylo oznámeno, že na palubě letadla Ryan Air letícího z Athén do Vilniusu je bomba.
V tu chvíli letadlo přelétalo přes území Běloruska a podle standardních pokynů požádalo o nouzové přistání. Na žádost posádky (to je důležité!) letadlo přistálo na letišti v Minsku a před přistáním bylo doprovázeno běloruskou stíhačkou MiG-29.
Bylo rozhodnuto o doprovodu stíhačky (a to je také velmi důležité). Podle prvního zástupce velitele vzdušných sil a sil protivzdušné obrany Běloruska Andreje Gurceviče „za účelem posouzení situace a přijetí správného rozhodnutí v budoucnosti“. To znamená – pro případ, že by letadlo bylo uneseno teroristy a použito k útoku na nějaký objekt.
Po přistání v Minsku nebyly na palubě nalezeny žádné bomby, ale mezi cestujícími na palubě byl Roman Protasevič. Bývalý šéfredaktor telegramového kanálu „NEXTA“ (jeden z hlavních podněcovatelů protestů v Bělorusku po prezidentských volbách v srpnu 2020).
V listopadu 2020 byl Protasevič běloruskou KGB zapsán na seznam teroristů a na seznam mezinárodně hledaných – takže nebude žádným překvapením, že bude okamžitě zadržen a poslán do vězení.
A telegramový kanál NEXTA byl už dávno zahrnut do seznamu extremistů.
V Evropě jsou pobouřeni tím, co se stalo.
Německo a Rakousko požadují vyšetřování. Polsko – nové uložení sankcí. Brusel, zastoupený předsedou Evropské rady Charlesem Michelem, jako obvykle „vyjadřuje znepokojení“.
Litva (která má status dirigenta politiky EU v běloruské otázce a hlavního příjemce peněz na podporu místní opozice) označila akce běloruských úřadů za „nechutný čin, za kterým stojí běloruský režim“ a požadovala okamžité propuštění Romana Protaseviče.
Běloruská opozice to také opakuje.
“To opět potvrzuje, že v Bělorusku dochází k porušování mezinárodního práva, životy cizích i běloruských občanů jsou v ohrožení,” uvedl Pavel Latuško (kterého rovněž očekává cela ve vazební věznici v Minsku). Podle jeho názoru by mělo být Bělorusko za toto vynucené přistání potrestáno uzavřením běloruského nebe pro letecký provoz a/nebo odmítnutím tranzitních letů přes jeho území.
A samozvaná vůdkyně běloruské opozice Svetlana Tichanovskaja požaduje vyloučení Běloruska z Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO).
Na základě čeho? Z formálního hlediska jednali Bělorusové podle zákona.
Vše podle zákona
Letadlo jednalo podle instrukcí a po obdržení zprávy o bombě požádalo o přistání. Ano, do Vilniusu,
soudě podle letové mapy, to bylo blíž, ale posádka z nějakého důvodu požádala o přistání v Minsku.
Všechny otázky – by se měly směrovat k posádce (v Rusku už vtipkují, že kapitánem letadla a druhým pilotem byli pravděpodobně Petrov a Boširov = Pat a Mat, Čuk a Gek).
Ano, některá média s odkazem na Ryan Air napsala, že povel k přistání v Minsku vydali běloruští dispečeři letového provozu (v jehož zóně se letadlo nacházelo) a pilot ve skutečnosti provedl právě jejich rozkaz. Jak však pro noviny “ВЗГЛЯД” řeklo několik aktivních pilotů civilního letectví, podle všech standardních protokolů v případě nouze konečné rozhodnutí vždy zůstává na veliteli (kapitánovi) letadla. A kdyby chtěl letět do Vilniusu, letěl by do Vilniusu.
Rovněž akce kolem letadla na zemi byla provedena v plném rozsahu rámce stávajících protokolů – s řadou sanitek, speciálních služeb, hasičů, ženistů, atd. Cestující byli vyvedeni k úplnému prohledání a stalo se (opět náhodou), že mezi nimi byl v Bělorusku hledaný občan. A protože opustil exteritoriální zónu (což je paluba letadla a pouze ona), skončil na území Běloruska – což znamená, že místní čekisté byli prostě povinni ho vzít do vazby.
Ne, samozřejmě, pokud se odpůrcům Baťky podaří prokázat, že osoba, která informovala o bombě na palubě, mluvila s charakteristickým Lukašenkovým přízvukem nebo se představila jako Nikolaj Aleksandrovič, pak bude možné prohlásit, že došlo k provokaci běloruských speciálních služeb.
Ale jinak – jenom “highly likely”.
Stojí za připomenutí, že technologii donucení letadla k přistání vyvinuli a poprvé otestovali úplně jinde. A nebylo to v Minsku nebo dokonce v Kyjevě.
V roce 2013 američtí zpravodajští důstojníci ve Vídni přinutili přistát letadlo tehdejšího bolivijského prezidenta Eva Moralese – a to jen kvůli podezření, že byl na palubě Edward Snowden.
Přičemž ani nevymýšleli nějaké pohádky o bombě – prostě PREZIDENTSKÉ letadlo přinutili přistát pod hrozbou použití síly, s uzavřením všech vzdušných koridorů. A nikoho ani nenapadlo, aby poté neuzavřel vzdušný prostor Rakouska.
V nejlepším případě budou příznivci sankcí schopni prosadit odmítnutí některých leteckých společností létat přes běloruské území, ale to je spojeno s vážnými ztrátami pro provozovatele (přinejmenším kvůli zvýšení spotřeby paliva a doby letu). Situace na leteckém trhu již teď není příliš dobrá (díky koronaviru) a je nepravděpodobné, že by se mnoho společností rozhodlo pro takový krok.
Ve výsledku se ukazuje, že negativní důsledky této operace pro Bělorusko jsou minimální.
Ale zisk je kolosální!
Zaprvé – Roman Protasevič je nejcennějším zdrojem informací. Jako bývalý šéfredaktor NEXTA může mít k dispozici údaje o kanálech financování, personálu, ale hlavně o zdrojích v běloruských úřadech, které se podílely na únicích různých informací. Po zatčení Protaseviče tedy běloruští čekisté odkryjí celou západní špionážní síť ve své zemi.
Zadruhé – operace je ukázkou schopností běloruských speciálních služeb. Nepřátelé si jich budou více vážit a bát se jich. A občané Běloruska je ocení a budou je obdivovat.
A pravděpodobně nejen je.
Jeden známý běloruský poslanec v rozhovoru pro noviny “ВЗГЛЯД” vyjádřil důvěru v to, že běloruské i ruské speciální služby si za tuto operaci zasloužily vavříny.
Ano, Minsk provedl závěrečnou fázi zajetí – ale předtím musel nějak získat informace, že si Roman Protasevič koupil letenku a nastoupil do letadla irské společnosti. Při vší úctě k běloruským čekistům – sotva mají agenty pro získávání (nejen) těchto informací – na rozdíl například od ruské SVR (Služby vnější rozvědky).
V tuto chvíli ze strany SVR nejsou žádné komentáře o účasti na operaci. A pravděpodobně nebudou.
P.S.
Protasevič dlouhodobě čelí podezření, že spolupracuje s polskými speciálními službami, vyzýval k vraždám zaměstnanců mocenských struktur Běloruska, k nepokojům, svržení současné vlády, atd., atd.
S velkým zápalem tam proces opravdu mohou dotáhnout až k rozsudku smrti, ale spíš dostane 20 let.
Předpokládá se, že Protasevičův komplic Putilo určitě nepoletí nad územím Běloruska.
Juanita Tichanovskaja již vyzvala k zákazu letů nad Běloruskem (nejspíš bude nutné požadovat od NATO „zavedení bezletové zóny“).
Obecně – polsko-litevská opozice by měla nyní pečlivěji vybírat lety do Pobaltí.
Nyní si počkáme, jak dopadne dnešní akce pro letecký provoz v Bělorusku, což samozřejmě nebude bez následků. V mnoha sdělovacích prostředcích již kolují zvěsti o zákazu letů běloruských leteckých společností nad územím EU. Ano, proti Minsku bude zavedeno několik nových sankčních balíčků.
https://bit.ly/3yyiNYM
https://bit.ly/3bOcF4T
https://bit.ly/3oHh2UB
Pokud na kapitána letadla bude mířit stíhací letadlo s výsostnými znaky diktátorského státu, pilotované zřejmě dobře prověřeným robotickým fanatikem, žádný soudný kapitán nebude riskovat život svůj a život desítek nevinných cestujících. I když uvedenou pravomoc má.
14.9.1995 byl běloruský režim schopen sestřelit sportovní balón při oficiálních závodech a tím zavraždit jeho dva piloty. A když píšete o doporučení řídících letového provozu, uveďte zdroj. Běloruská ani jiná strana záznam korespondence nezveřejnila a servery, které monitorují civilní letecké frekvence, mají v Bělorusku zakázanou činnost.
Ale samozřejmě, že zveřejnila. Z přepisu jasně vyplývá, že přistát v Minsku bylo rozhodnutí kapitána letadla a běloruský dispečer nevyvíjí na piloty žádný nátlak. Stihačka letadlo začala doprovázet při změně kurzu na letiště v Minsku, což při teroristické hrozbě není nic neobvyklého. Informace o bombě na palubě letadla dostalo víc letišť.
Pilot: 09:28:58 Minsk, Good day, RYR 1TZ, FL390 approaching SOMAT
ATC:09:29:04 RYR 1TZ, Minsk Control, good afternoon, radar contact.
ATC: 09:30:49 RYR 1TZ, Minsk
Pilot: Yes, go ahead.
ATC: RYR 1TZ for your information, we have information from special services that you have bomb on board and it can be activated over Vilnius.
Pilot: 1TZ Standby.
Pilot. 09:31:17: Ok RYR 1TZ could you repeat the message?
ATC: RYR 1TZ, I say again we have information from special services that you have bomb on board. That bomb can be activated over Vilnius.
Pilot: Roger that, standby.
ATC: 09:31:42: RYR 1TZ for security reason we recommend you to land at UMMS.
Pilot: Ok…that..it..understood give us alternate please.
Pilot:09:32:59: RYR 1TZ
ATC: RYR 1TZ
Pilot: The bomb….direct message, where did it come from? Where did you have information about it from?
ATC: RYR 1TZ stanby please.
ATC: 09:33:42: RYR 1TZ
Pilot: Go ahead.
ATC: RYR 1TZ airport security stuff informed they received e-mail.
Pilot: Roger, Vilnius airport security stuff or from Greece?
ATC: RYR 1TZ this e-mail was shared to several airports.
Pilot: Roger, standby.
Pilot:09:34:49: Radar, RYR 1TZ.
ATC: RYR 1TZ.
Pilot: Could you give us frequency for (unreadable) company so that we would be able to (unreadable).
ATC: RYR 1TZ say again what frequency do you need.
Pilot: We just need to quawk with the operation of the company, if there any frequency for that (unreadable).
ATC. Do you need RYR operation frequency?
Pilot: That is correct 1TZ.
ATC: Standby please.
ATC: RYR 1TZ ,Standby please
Pilot: Standing-by.
Pilot:09:39:30: RYR 1TZ Any adverts?
ATC: RYR 1TZ Standby, waiting for the information.
Pilot: Could you say again that I have to call for the airport that authorities …(unreadable) to divert to..
ATC: RYR 1TZ I read you THREE, say again please.
Pilot:09:39:57: Radar, RYR 1TZ .
ATC : RYR 1TZ ,Go.
Pilot: Can you say again the IATA code of the airport that authorities recommended us to divert to?
ATC: RYR 1TZ roger, standby please.
Pilot: OK, I give you (unreadable) can you say again IATA code of the airport that authorities have recommended us to divert to?
ATC: RYR 1TZ Standby.
Pilot: Standby, Roger.
ATC :09:41:00: RYR 1TZ .
Pilot: Go ahead.
ATC: IATA code is MSQ.
Pilot: can you say again please?
ATC:IATA code MSQ.
Pilot: MSQ, thanks.
Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ Again, this recommendation to divert to Minsk where did it come from?Where did it come from?Company? Did it come from departure airport authorities or arrival airport authorities?
ATC: RYR 1TZ this is our recommendations.
Pilot: can you say again?
ATC: RYR 1TZ this is our recommendations.
Pilot : unreadable.
Pilot:Did you say that your recommendation?
ATC: RYR 1TZ , Charlie-Charlie.
ATC: 09.42.49: RYR 1TZ we have ground stuff frequency for Vilnius 131.750
Pilot. 131.75 and we have contact…(unreadable).
ATC:09:44:38 RYR 1TZ advise your decision please?
Pilot: Radar ,RYR 1TZ
ATC:RYR 1TZ advise your decision please.
Pilot; 09:44:52: I need answer the question what is the code of the (unreadable) green, yellow or amber red.
ATC: Standby.
ATC:09:45:09 RYR 1TZ they say code is red.
Pilot: Roger that, in that case we request holding at present position.
ATC: RYR 1TZ Roger, hold over your position, mantain FL390 turns at own discretion.
Pilot; Ok holding at our discretion at present position mantaining FL390 RYR 1TZ.
Pilot:09:47:12: RYR 1TZ we are declaring an emergency MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY RYR 1TZ. our intentions would be to divert to Minsk airport
ATC: RYR 1TZ MAYDAY, Roger.Standby for vectors.
Pilot: Standby RYR 1TZ .
Pilot: 09:48:10 RYR 1TZ request descent to 10000 feet.
ATC: RYR 1TZ , descend FL100.
Pilot: descend (unreadable) RYR 1TZ .
ATC:RYR 1TZ from present position cleared direct point KOLOS : Kilo Oscar Lima Oskar Sierra.
Pilot: Direct to KOLOS RYR 1TZ.
ATC:09:50:15 RYR 1TZ how do you read me?
Pilot: I read you 5 RYR 1TZ .
ATC: Roger.
ATC:09:50:24: RYR 1TZ do you need any aerodrome details and weather information?
Pilot : We can (unreadable )ATIS from Minsk …enough.
ATC: RYR 1TZ do you need ATIS frequency?
Pilot: We got it.09:It is 128.850, 1 TZ.
ATC:09:51:50: RYR 1TZ
Pilot: 1TZ , go ahead.
ATC: RYR 1TZ KOLOS 2H arrival, RW in use 31R and if you need vectors advise.
Pilot: Ok, KOLOS.. could you say the (unreadable).
ATC: KOLOS 2H arrival.
Pilot: KOLOS 2H arrival, RW 31R, RYR 1TZ
ATC: And ATIS frequency is 128.850
Pilot: 28.85.
ATC:09:52:29: RYR 1TZ and advise passengers on board and if any dangerous goods on board.
Pilot: No dangerous goods, standby…and we need 130 to avoid.
Pilot:09:53:00 RYR 1TZ turning heading 130 to avoid.
ATC: RYR 1TZ roger heading 130 report clear of weather.
Pilot: WILCO.
Pilot :09:54:45: RYR 1TZ persons on board is 133.
ATC: Persons on board 133 copied thank you.
ATC:09:55:33 RYR 1TZ when ready report estimating time of arrival.
Pilot: 09:56:48: RYR 1TZ request descend 9000 feet.
ATC: RYR 1TZ descend FL90.
Pilot. Descend FL90, RYR 1TZ .
ATC: 09:57:12: RYR 1TZ now contact Minsk approach on 125.9.
Pilot: 125.9, RYR 1TZ
Zkus to na iDnes, ale myslím, že tam mají plno.
V našem oficiálním zpravodajství (ČTK via ČT, Seznam) jsem se dočetl, že nejen záchytný stihač MIG 29 se účastnil “přepadení” letadla, ale dokonce i vrtulník MI-35. Zejména to mě zaujalo, jak vrtulník s max.rychlostí 335 km/h nahání Boeing 737 s max. rychlostí 3x vyšší. Takže pokud tam byl supersonik, k čemu pomalý vrtulník? Pokud tam nebyl supersonik, tak proboha, co by tam ten vrtulník docílil. Jako normálně zmatená a zcela nesmyslná zpráva. Ani v Bělorusku nemůže být velení letectva tak tupé, jak si představují novináři. Hlupák nikde na světě v letectvu nepřežije, protože než by se dohrabal k velitelské funkci, tak se vlastní blbostí zabije. A žádný letec si nenechá velet od někoho, kdo neumí létat. Nikde.