F-35 pro malou zemi jako je ČR? Odvážná domněnka vojenského analytika. Kam mohou zamířit?
24.7.2022 5:00 dop. | Rozhovor
„Ekonomická likvidace rozvoje české armády a poškození zájmů České republiky.“ Vojenský analytik Jaroslav Štefec vidí v nákupu nových letounů F-35 z USA velký problém. Jsou pomalejší než gripeny, stály by půl bilionu korun a mimo jiné by se Česká republika vzdala vlastního řízení protivzdušné obrany, které by spadalo pod NATO. Koupené stíhačky by bylo možné na dálku odpojit od systému a nikdo v Česku už by je neodstartoval.
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jaroslav Štefec
Štefce záměr nakoupit americké stíhací letouny F-35 Lightning nepřekvapil. „Vím, že tlak na F-35 je už delší dobu a lidé z ODS o tom otevřeně mluvili už delší dobu. Jde o vlhký sen ODS, koupit F-35, a také je tam úzká vazba na USA ze strany ODS a snadno podlehnou tlaku. Neočekávané to tedy nebylo, ale přiznám se, že pro spoustu lidí byla překvapivá informace na pozadí – tedy, co České republice nabídlo Švédsko,“ řekl. ČR si totiž dosud pronajímala stíhací letouny JAS-39 Gripen právě od Švédska. To nabídlo, že starší stroje přenechá Česku zadarmo, protože byly v rámci nájmu už zaplaceny, nabídlo jejich modernizaci a dokoupení moderních letounů za výhodných podmínek. Česká republika by tak měla dvojnásobný počet letounů.
Podle Štefce by právě tento postup byl nejvhodnější. „Jde o nepolitické rozhodnutí pod politickým tlakem. Kdyby bylo politické, tak to čeští politici odmítnou, ale bohužel neodmítli. Rozhodnutí nakoupit F-35 je v podstatě v rozporu se zájmy České republiky,“ domnívá se, a skutečnost, že americké letouny odpovídají nejmodernější technice a jsou neviditelné pro radary, ho nepřesvědčila. „Tyto argumenty jsou nepoužitelné. Jak už jsem několikrát zdůraznil, existují zbraně pro velké země a pro malé země. Česká republika nebude na nikoho útočit – alespoň nepředpokládám, že bychom budovali útočnou armádu – a v souladu se Severoatlantickou aliancí jsme povinní řešit spory mírovými prostředky. V případě potřeby potřebujeme ozbrojené síly, aby byly schopny se bránit. Gripen je pro malou Českou republiku ideální za situace, kdy je kompletně logisticky i technologicky na gripeny vybavená,“ vysvětlil Štefec pro ParlamentníListy.cz.
F-35 za půl bilionu korun
Vojenský analytik navíc odhaduje velmi vysoké náklady při koupi F-35. V takovém případě by bylo nutné nejen přebudovat přistávací dráhy, ale také veškerou infrastrukturu, zázemí i logistiku na letištích včetně budov. „Náklady na kompletní vybudování infrastruktury včetně nákupu letounů a výcviku pilotů odhaduji řádově kolem půl bilionu korun. Problém je, že Česká republika by si tyto peníze musela půjčit, protože je nemá. Zavázala by se na desítky let splácet úvěry, na jejichž splácení už v současnosti nemáme. Nedovedu si představit, jak to chtějí financovat,“ varuje Jaroslav Štefec.
Nákupu prý nepřeje ani současná krize. „Česká republika si bude muset vzít úvěr na nákup letadel i na přebudování logistiky. Nemáme na to, abychom tento šílený obchod uskutečnili, a navíc by to znamenalo akci na několik let. Museli bychom se zbavit gripenů, které vrátíme Švédům, ale americké stíhačky ze dne na den nedostaneme, a dále uzpůsobit systém sledování vzdušných cílů… Ale základní prachy jdou do výcviku a do infrastruktury. To vše by zajistili Američané, a my bychom každý šroubek vezli přes oceán, protože v Evropě nejsou výrobní kapacity na F-35,“ uvedl.
Švédsko by vyrábělo v Česku
Líbí se mu také, že švédská společnost Saab navrhla, že by výrobu přesunula do České republiky. Pro průmysl by to znamenalo částečně vrácení financí. Náklady na modernizaci švédských gripenů a pořízení nových letounů odhadl na pětinové náklady oproti pořízení F-35, a to včetně pořízení nových letadel.
„Do nákladů by se tak nepromítala nová logistika. Navíc je obrovský problém, že Česká republika je provozem gripenů víceméně zapojena do evropského systému protivzdušných sil, který zajišťuje zabezpečení vzdušného prostoru. Tím, že bychom koupili americké letouny, museli bychom se zapojit do amerického systému – systému NATO, který se Američané snaží protlačit pro celou Evropu. Byl by centrálně řízen z NATO a my bychom na něj ztratili vliv. Když zabloudí civilní letadlo, zvednou se stíhačky F-35, které jsou na to přizpůsobené a fungují v systému NATO. Obrovský problém by tedy znamenalo vynětí leteckých sil z podřízení České republiky, protože letouny a systém ochrany vzdušného prostoru by byl kompletně zapojen do systému Severoatlantické aliance a my bychom s ním nemohli disponovat,“ varuje Štefec.
Souhlasí navíc se slovy generálního tajemníka NATO Jense Stoltenberga, který řekl, že je výhodné, pokud Evropa má nejen americké letouny, protože existují alternativy v případě problémů. „Spojeným státům se může přestat líbit něco v Evropské unii, uvalí sankce a co my pak? Nedostaneme se k náhradním dílům a navíc mohou stíhačky úplně odpojit ze systému, takže je nikdo neodstartuje,“ upozornil vojenský analytik.
Česká republika ochrání Slovensko?
Podle něj se objevila jedna sci-fi fantazie, že Česká republika, když se Slováci nemají k nákupu letadel F-16, by bránila vzdušný prostor Slovenska. To by znamenalo, že část českých stíhaček by operovala z amerických základen na slovenském území. „Protože tam budou vznikat americké základny, letiště, a tady se už víceméně hraje o to, aby část těchto stíhaček F-35 operovala – a mluví se o tom poměrně otevřeně – z amerických základen na Slovensku. Proč bychom měli deponovat své stíhačky pro ochranu vzdušného prostoru Slovenska, což z mého pohledu není nic jiného, než přiblížení českých stíhaček ke vzdušnému prostoru Ukrajiny. O nic jiného tady vlastně nejde,“ řekl Štefec. Dle jeho názoru by se mohlo jednat o záměr, protože se zároveň ukazují politické konsekvence.
Současně připustil, že Česká republika potřebuje dlouhodobě modernizovat systém vzdušné obrany a posílit armádu. „Ale my tímto obchodem zablokujeme jakoukoliv modernizaci české armády, protože obrovské množství peněz v příštích deseti letech půjde na stíhačky. Ochromí modernizaci pozemních sil a jakýchkoliv dalších prostředků, které Armáda České republiky k naplnění zákona, který ukládá v první řadě budovat obranyschopnost vlastní země, potřebuje. Být schopni bránit vlastní zemi. To, že si koupíme přes dvacet amerických stíhaček, nás finančně zablokuje a na nic jiného nebudou peníze,“ domnívá se expert.
Ekonomická likvidace rozvoje české armády
Ze všech těchto důvodů považuje za lepší zůstat u švédských gripenů pro ochranu vzdušného prostoru České republiky.
„Nepotřebujeme stíhačky, které nejsou vidět na radarech a jsou relativně pomalé. Gripeny jsou rychlejší a rychle se dostanou na místo, když je problém. Jsou schopné sundat střely s plochou dráhou letu a my potřebujeme vybudovat systém protivzdušné obrany státu. To znamená, aby byl schopen zachytit střely s plochou dráhou letu. To jsou zkušenosti z Ukrajiny a z boje o Náhorní Karabach. Drony, střely s plochou dráhou letu a další systémy podobného rázu, protože nebudeme aspirovat, abychom nakupovali protiraketové systémy. I když izraelské rakety to umějí. Tedy kombinace gripenů a izraelských systémů je ideální pro stát, jako je Česká republika. Blbnout s F-35 je v tomto případě na úrovni zásadního poškození zájmů České republiky a ekonomické likvidace jakéhokoliv rozvoje české armády v nejbližších deseti až dvaceti letech,“ dodal Jaroslav Štefec.
Zdroj : Parlamentní Listy
No, nevím. Jako bývalý důstojník dnes již zlikvidované PVOS, mám trochu přehled o tom, co může létat a v jakém prostoru. Když – tenkrát jěště SSSR – stahoval MIGy-25 z Německa – a ty tam po startu nabraly nadzvukovou rychlost, tak místo toho, aby se otočily na Polsko ještě v Německu (jak byl plán), já měl zrovna službu na radaru – chytil jsem je nad Českými Budějovicemi. Dostal jsem vynadáno, co to dávám za “haluz” – tak jsem operačního z praporu poslal do hajzlu a vyhlásil jem “Vozduch” – byl jsem jediný, kdo je chytil, z brigády hodnocení “výtečně”. Takže nejen rychlost, ale při ní i poloměr obratu!!!
Ještě doplním, Po celou dobu existence PVOS (než se rozhodlo, že ji nepotřebujeme) byla obsluha radarů vždy jednou nohou v kriminále – když uletí …, když se “cíl” nepotvrdí …. Takže jsme ty 24 hodinové služby jeli na doraz. “Vozduch” bylo v té době platné heslo pro vzdušné ohrožení – ani po sametu se nikdo nenamáhal ho změnit. Za 18 let služby jsem si odsloužil hodinově, jako by to bylo 30 let (zpravidla jsem byl ve službě ob 24 – i když zákon říkal 1 den služba, 2 dny volno – to jsem nepoznal, bylo nás málo, tabulková naplněnost asi 40%)…. No a pokud se F35nafukuje stealth nátěr – a nebude létat nadzvukově, to nám stačí naše Albatrosy a Alky….
👍 👍 👍
To že jsem byl ale jako voják dva roky u PVOS v Brně jsem vám asi psal.
Jak píšete vy, tak si říkám že to asi bylo na boudu, to hlídat a být furt ve střehu. A s těmi stíhačkami je to jak píšete ty potřebovali pořádný prostor pro otočení zpět. Jen ještě, jednou jsem pracoval na zakázku(stavař) pro pána co dělal na Ruzini letového dispečera. No když mě to vyprávěl, tak jsem šel do mdlob, co je to za zodpovědnost navádět ty letadla na přistání a nebo na vzlet. Hrůza pomyslet, to bych dělat nechtěl.
I já sloužil u PVOS – rok v Žatci (Větrušice) a při startu 25 jsme nad ČSSR chytli 3 obraty radaru a už byly v NDR.
Ani ALCA ani Albatros nedoletí nekomunikující dopravák, protože ho nedohoní. Dopraváky mají maximálku kolem 950 km/h, ALCA 936 km/h, Albatros 750 km/h, ve verzi L59 max. 850 km/h. Jedině vstřícným letem, ale než nastoupají do letové hladiny dopraváku, ten je buď mimo území nebo na zemi.
Ano, tyto letadla jsou naprosto nevhodné pro obranné účely, obzvláště pak pro tak malé území jakým je Česká Republika. F-35 je pomalejší, je v podstatě charakterizován jako bitevní letoun a letová hodina stojí 35 000 USD, munice je asi 4x dražší, letoun je dražší o 30 miliónů USD. Samotný jeden letoun nás stojí cca 2 miliardy, je potřeba vycvičit piloty na nové stroje, díly, údržba a provoz nás budou stát desetinásobně větší sumu než zůstat na JAS39 Gripen. Mimo to by nám zůstala stávající letadla zdarma, pokud bychom nakoupili další. Takže současná idiotská vláda – “říkající si úsporná” vyhodí do kanálu zhruba 60 miliard korun.
Pár seděl na jedné ze zahrádek vedle restaurace. Setkal se tady se dvěma Američany, kteří se představili jako vojáci americké armády podporující misi stíhacích pilotů umístěných na letecké základně v Łasku. Jeden z Američanů začal ženu v určité chvíli velmi vulgárně urážet, Polák se manželky zastal a v reakci na to byl Američanem surově zbit.
„Mám za sebou dvě operace čelisti a absolvuji rehabilitaci. Ještě mě čeká plastická operace,“ cituje Gazeta.pl zbitého obyvatele Lodže. Zbitý muž poukazuje na to, že je od května do přelomu července a srpna na nemocenské.
https://www.novarepublika.online/2022/07/americti-vojaci-v-polsku-bez-trestu
Nebo taky z druhé strany – abychom byli korektní. Když jsem dožral bývalku natolik, že jsem jí začal vadit, pozvala si na mne “experta”, který prodělal 4 mise v Afghanistánu – aby mi rozbil hubu. No, napřáhl, udeřil a ležel. Když se probral, tak se vytřeštěně ptal:”Jak jsi to udělal?” – jen jsem mu lakonicky řekl: “Říká ti něco Musado – já musel zůstat jako poslední na nohou (blokují se mi kolena)”. Druhý den přišel se třemi lahvemi archivního Modrého portugalu – a utrhali jsme jim drápy. Pak už ho moje bývalka nezajímala – my jsme dodnes kamarádi.
Co čekat od ministerstva valky vedeneho mnistryní obrany za ODS Janou Černochovou? Wiki: V roce 1992 odmaturovala. Poté pracovala v bance na přepážce. V roce 1996 absolvovala kurz v oboru bankovnictví a peněžní ekonomie na Fakultě financí a účetnictví VŠE v Praze. V roce 2009 získala titul bakaláře na Vysoké škole aplikovaného práva. Roku 2011 dokončila magisterský obor mezinárodní vztahy na Metropolitní univerzitě Praha. Je rozvedená, bezdětná.
O vojenství, armádě, obraně podle všeho nemá Ánunk.
Ale má znalosti o biznise a vie ako okradnúť štát.
Neobratné, pomalé, slabě vyzbrojené, provozně šíleně drahé letadlo,které kromě řady konstrukčních vad je tak poruchové, že i většina F35 USA je neprovozuschopná.
Je “neviditelní”, jen marketingová lež USA pro jejíž udržení nemohlo Turecko tyto letadla dostat, propože by mu asi bylo divné, proč na své S-400 vidí své neviditelné F35.
Z mé zkušenosti z PVOS: U-2 měla létat tak vysoko, že ji sovětké komplexy PLRV nemohou sestřelit – stalo se. Americká SR-71 měla taky být neviditelná a vysokoletící – navíc rychlá (ale s MIG-25 by si to rozdávala jen s obtížemi) – jakmile byla ve vzduchu, nesměli jsme vypnout (museli by za nás zapnout jiní a to by rozkrylo obranu – přesně tu, kterou teď nemáme). Mimochodem: samotní američtí piloti nazývali SR-71 létající necky – startovat to mohlo jen na plynové páry a tankovalo to až ve vzduchu, až se zatáhly nádrže. MIG-25 mohl startovat s plnými a přistávat se skoroplnými po splnění úkolu.
Já si tady přihřeju polívčičku. Pominu idioty pětidemolice, to nejsou lidi, ale USA a Sudetendeutsche Landsmannschaftem vycvičená parta k zničení této země a naprostému zotročení jejich obyvatel.
Budu-li se na to dívat z odborného hlediska, naši piloti jsou dobře vycvičení na Gripenech, které jsou zhruba 5x levnější. Při nákupu druhé letky bychom stávající stroje měli zdarma. Už tím bychom ušetřili 60% ceny a nákladů na výcvik, nákup a údržbu letectva. My jako malá země můžeme těžko pomýšlet na útok, měli bychom mít dobré obranné prostředky a k tomu jsou Gripeny naprosto dostačující. F-35 je vysloveně útočný stroj, který není schopen nad naším územím ani udělat otočku, tedy musí mít povolení nad vzdušným prostorem sousedních států. Takže lze odpovědně a důvodně říct, že se jedná v nejlepším možném případě o trestný čin zpronevěry či pochybení řádného hospodáře při správě svěřených finančních prostředků. Já si dovolím spíše hovořit o bezbřehé korupci a v podstatě vlastizradě. A to nejen ministra financí a obrany, ale všech představitelů armády, kteří se na tomto nákupu podíleli posudky a poradenstvím.
BINGO !!!
Buď potřebujeme skutečnou armádu, která je schopna přinejmenším zadržet nepřítele, a bilaterární spojenecké dohody se subjekty jimž se dá důvěřovat, nebo žádnou. Jedno z toho. Nějakých pár letadel a tanků, byť by byly sebemodernější, a 27 000 cová armáda nás nevyškubne. Co nevyškubne. Nebyla by ani schopná zadržet na hranicích tzv. migranty. Natož nepřítele. Pokud někdo věří 5 článku NATO smlouvy je… naivní, když budu korektní. Asi jako bylo Řecko ve věci Kypru. A to má Řecko třetí největší natoarmádu v Evropě. Prostě buď vystoupení z NATO a 150 000 cová, plně vybavená armáda a prezenční služba, plus spojenecké smlouvy, nebo žádná armáda. Jen vyhozené prachy.
Otázka je ktorého nepriateľa chce armáda ČR zadržať? Ak myslíš Rusko, tak zabudni ak Nemecko tak tiež zabudni, potom zostáva ešte Rakúsko, SR a Poľsko. A preto na obranu trebe vybudovať skôr dobrú pozemnú armádu s kvalitným PVO. Ukrajina mala najväčšiu armádu v Európe s vyše 200 lietadlami a ani si neprdli s nimi, Rusko im už zostrelilo cca 260 lietadiel. Pre malé krajiny ako je ČR a SR je zbytočne budovať nejaké drahé vzdušné sily, skutočne by Vám tie Gripeny postačovali.
Já bych jen doplnil několik skutečností. Stav 27 000 vojáků jsme nikdy ani nenaplnili. Skutečnost je taková, že máme zhruba 6 000 slušně vycvičených vojáků ve dvou brigádách. Ovšem k čemu je ČR výsadková brigáda v Chrudimi nevím. Máme 30 tanků (z toho 8 provozuschopných), což je na Ukrajině asi tak na 1 den bojů. Nakoupili jsme vrtulníky z USA z roku 1992 (v USA už vyřazených), divizní dělostřelectvo (!?! – jen nemáme divizi), obdržíme 15 Leopardů z roku 1985-90 (mnohem horších než T-72 M4 modernizovaných za 5 miliard, Pandury nevhodné pro jakoukoliv bojovou činnost, CASA neschopné přeletu přes Evropu atd.
Stíhačky “…. jsou neviditelné pro radary...”
Stejně jako americká “neviditelná” stíhačka, sestřelená v Srbsku, která na na svých troskách nesla vzkaz od Srbů: “Promiňte, nevěděli jsme, že je neviditelná”?
Viditelná českými radary… Proto je také potkal osud jaký je potkal.
…presne tak,…Tamara z Pardubic ju videla,….
Jako bývalý radarový technik PVOS musím konstatovat, že KAŽDÝ STROJ VE VZDUCHU, který potřebuje komunikaci je vždy v nějakém frekvenčním, světelném, nebo infra pásmu vidět. A nějaký nafukující se stealth-nátěr tomu nezabrání. To by musela komunikace a chod motoru probíhat na jiné úrovni – ale to je dneska zatím science fiction (ten typ literatury sice miluji, ale současnost mi nedává důvod si myslet, že je to realita).
No, to se bude teda muset natisknout sakra dost peněz,žádný strach,papíru na to
máme pořád dost a v ČNB s tím mají ty nejlepší zkušenosti,co na tom,že inflace
bude za chvíli 50%.
Jenom? Aspoň tak…
Budu maličko oponovat: České papírny šli “do kytek”, byl jsem technologem v tiskárně – papír se nakupoval z Finska, Švédska, plasty (PET, PP, PE) z Číny. Na výrobu etiket a obalů z české výroby nebylo použito ani “ň”. Co se týče strojů, tak před 20 lety jsme ještě nakupovali stroje z Německa s přímým servisem přes počítačové sítě. Jak šel čas, ceny nahoru, tak se najednou začaly nakupovat mašiny MADE IN CHINA – ale při softwarové poruše musel být volán “odborný servis” ze Švýcar, který jen konstatoval, že oni stroj nevyrábějí a museli by povolat SERVIS Z ČÍNY. Vždyť i automobilový průmysl je závislý na čipech z Korei a Thaiwanu.
No protože se znám s člověkem z Mladé Boleslavi, mohu vám říct, že škodovka v současné době skupuje v obchodech domácí spotřebiče, demontuje z nich čipy a kompletuje vyrobená auta, protože se jim to vyplatí. Jinak by nevyrobili nic s výjimkou elektroaut, která nikdo nekupuje.
To skutočne smrdí korupciou, len blázon môže odmietnuť ponuku Švédska.
Čeští Jidáši mají jiné zadání než chránit naše území.A podle toho i jednají.Je nejvyšší čas na zvonec.