politika

Evropa: brutální setkání s realitou

Oleg Adolfovič

Dobrý den, dnes budeme hovořit o energetické krizi v konkrétní části světa.

Ve středu tedy ceny plynu v nizozemském uzlu TTF vyskočily na 970 dolarů za tisíc metrů krychlových.  Poté však došlo k poklesu a obchodní relace skončila s číslem „pouze“ 880 dolarů za tisíc metrů krychlových zemního plynu. Budeme mluvit o hlubších faktorech, které nutí plyn lámat rekordy.

Začněme tímto:

“Španělsko omezí ceny plynu, sníží daně a přesměruje zisky energetických společností jako součást balíčku opatření ke snížení vysokých cen elektřiny,” řekl premiér Pedro Sánchez v pondělním rozhovoru

Sanchez řekl ve státní televizi TVEit, že je nepřijatelné, aby energetické společnosti profitovaly z vyšších tržních cen elektřiny.

„Odebereme mimořádné zisky, které energetické společnosti dosahují … a předáme je spotřebitelům,“ řekl s tím, že speciální daň z elektřiny klesne z 5,1% na 0,5%.

Ach, co se to stalo? Ale co neviditelná ruka trhu, která by měla všechno vyřešit?

Faktem je, že cena elektřiny ve Španělsku dosáhla 154,16 eur za megawatt, tedy asi 15,5 eurocentů za kilowatt – zatímco před rokem to bylo dvakrát méně – 7 eurocentů.

Španělsko je jen jeden z příkladů. 

Mnohem výmluvnější je situace v Británii, kde dnes megawatt stojí 780 liber šterlinků, tedy něco málo přes 1 000 dolarů. Chcete vařit v rychlovarné konvici? 1,5-2 USD, ladies and gentlemen!

Takové ceny povedou k sociální explozi a nepokojům, to vám mohu prozradit. A pokud vezmeme v úvahu velmi vysokou pravděpodobnost podzimního povstání islamistů, pak se obecně ukazuje zajímavý obrázek – přičemž národní vlády zemí EU ani nenapadne omezovat spotřebu elektřiny pro velké průmyslové podniky, protože pak ještě dostanou i davy hladových nezaměstnaných.

Před několika týdny se prakticky zastavily větrné turbíny v Severním moři a 40–45% výroby elektřiny okamžitě vypadlo z energetické bilance některých zemí. Došlo to až k tomu, že Britové narychlo zprovozňují uhelné elektrárny – a protože Margaret Thatcherová velmi pěkně a tvrdě pohřbila celý uhelný těžební průmysl, Britové musí toto uhlí koupit – a náklady v Evropě na tuto nehorázně špinavou věc dnes překročily 177 dolarů za tunu. Krása neskutečná, nelze se bez slz dívat na burzovní grafy.

Dnes vypnuli Irové propojovací kabel, který dodával elektřinu do Británie – a ta mimochodem stačila pro 350 tisíc domácností. Ani Irové nemají dostatek elektřiny – větrné turbíny stojí, pamatujete?

Mimochodem, je to extrémně neočekávaná situace – obvykle v tomto ročním období jsou větry v severním Atlantiku silné a stabilní.  Někdy jsou dokonce příliš silné a mění se v bouře. 

Jak jinak, … Putin si opět hraje s klimatickými zbraněmi.

Ještě na jaře byla Evropa plná optimismu – zdálo se, že světová nemoc byla překonána, ekonomická krize se také překoná, vše ožívá a kvete. Podniky začaly fungovat, populace se očkuje a ani migranti nejsou příliš otravní – ale v tom přišla krátká zpráva z Nizozemska.

V roce 2022 Holanďané zcela uzavřou pole Groningen (Groningenské ložisko zemního plynu bylo objeveno v roce 1959 a je to největší ložisko zemního plynu v Evropě. Celosvětově se jedná o desáté největší ložisko) – a v energetické bilanci Evropské unie se objeví úhledná díra o velikosti 25 miliard metrů krychlových ročně. Nizozemcům lze rozumět – „díky“ produkci plynu v této zemi začala pravidelná zemětřesení. Zatím nejsilnější z nich bylo zaznamenáno s magnitudo 5,3, ale Holanďané toho mají dost – a navíc se otřesy začaly objevovat se záviděníhodnou pravidelností.

Kromě toho i Norové se oficiálně chystají omezit produkci plynu na svých polích v Severním moři – a z energetické bilance opět vypadne 5 až 10 miliard metrů krychlových ročně. 

Kde je sehnat, je naprosto nepochopitelné, protože zlí Arabové přepravují plyn do jihovýchodní Asie (kde jsou ceny vyšší) a Gazprom začal jednat s výjimečným cynismem.

Ne, aby bylo jasno – Gazprom plní všechny smlouvy v Evropě do posledního mililitru, ale jakmile dojde řeč na zvýšení dodávek plynu, Miller (šéf Gazpromu) se zašklebí – a říká, spusťme SP -2, pak si promluvíme o dalších objemech.

Do aukcí kvůli dodatečnému čerpání na Ukrajině Gazprom prostě nejde – tranzitní kapacity, které v současné době Rusové mají, stačí na všechny smlouvy. Nedoplňují se ani zařízení na skladování plynu v Evropské unii – obchodníci nejsou pitomci, proč plnit zařízení na zemní plyn, když můžete prodávat plyn za velmi zajímavou cenu?

Certifikace SP -2 je politickým problémem – Gazprom oznamuje připravenost čerpat plyn novým potrubím již od 1. října 2021 a německý regulátor náhle oznámil, že bude schopen certifikovat plynovod nejdříve 8. ledna 2022 – a to je vše, zdravíme nové cenové horizonty!  Plus 22% za pouhý den – a Gazprom Evropanům upřímně věří, protože takové zdražení není v žádném případě limit.

Chtěl bych ale samostatně hovořit o předvídavosti Evropské komise, která před pár lety zařídila zatracenému Gazpromu skutečné peklo.

Pamatujete na požadavek, aby v nových smlouvách Gazprom vypočítával část svých cen na základě spotového trhu? No, uběhl nějaký čas – a pravidelní zákazníci Moskvy si najednou s hrůzou uvědomili, že cena 220-240 dolarů za tisíc metrů krychlových se ukázala být velmi božská.

Lámali Gazprom přes koleno, jak mohli – někteří dosáhli toho, že až 70% přijatého objemu plynu bylo vypočítáno za spotové ceny s časovým zpožděním 6–9 měsíců. Důvod to mělo – například když se v březnu až dubnu začalo s plněním UGS zařízení, byl Gazprom nucen dodávat plyn za ceny od srpna do září předešlého roku. Tedy na nejnižší úrovni.

Všechno šlo velmi dobře. A pak přišel rok 2021.

Dodávám: podzemní skladovací prostory jsou poloprázdné a zima se blíží. Miller, líně přežvykuje párátko, drze prohlašuje, že tranzit plynu přes Ukrajinu po roce 2024 je možný pouze tehdy, pokud to bude ekonomicky výhodné – a současných 32 dolarů za čerpání tisíce kubíků je jen drzá loupež za bílého dne.

Nedostatek elektřiny vede k otevřeně protekcionistickým a netržním opatřením v celé Evropě – a Evropská komise spolu s ochránci životního prostředí dostaly roubík, protože kdo platí v Bruselu, má pravdu.

Poláci a Maďaři spolu s vyhynulým Pobaltím budou připraveni o financování – říkají, nemějte to za zlé, ale Evropská unie není chůva, která by věčně někoho krmila. 

Britové si také nevedou s penězi nijak zvlášť dobře, takže nyní budou východní Evropě pomáhat morálně – a pokud někdo nesouhlasí, ať jede do Moskvy a tam vyjednává s Putinem. 

Možná kremelský tyran poskytne doplňující plyn pro mrznoucí velkomožné pány.

Gazprom se nechystá vyvíjet tlak na německého regulátora – místo Gazpromu to udělají němečtí průmyslníci, kteří financují každou stranu, která bude 26. září bojovat o volby do Bundestagu. Už dnes je jasné, že Zelení poletí – ale i kdyby nějakým zázrakem vyhráli, Němci by jim nedovolili uzavřít SP -2.

Gazprom je navíc momentálně velmi zaneprázdněn: vypočítává zisky, které na jaře dostane do kapsy (a potažmo i ruský rozpočet) – a něco mi říká, že nálada zatracených zaměstnanců Gazpromu je mnohem lepší než v celé Evropské unii dohromady. I když, Gazpromu se daří už dnes – některé volné objemy procházející SP-1 míří na evropský spotový trh. Není jich mnoho, ale za takové ceny bude Gazprom schopen vrátit náklady na oba Nord Stream za pouhý rok.

To, co se dnes děje v Evropě, se nazývá energetická krize. 

Zelená energie najednou vypadla a nebylo ji čím nahradit – Katar a Írán přepravují svůj plyn do Asie a Gazprom se drze usmívá nad všemi požadavky na zvýšení objemu.

Pomoci by mohl břidlicový plyn z Ameriky, ale po hurikánu Ida se produkce plynu a ropy v jižních státech prostě zhroutila – a jeho obnovení vyžaduje čas, který Evropa prostě nemá. Výroba plynu a ropy je navíc věcí soukromých společností, nikoli amerického státu. A soukromí obchodníci dávají přednost přepravě do Číny a Asie, kde ceny budou vždy vyšší než ty evropské.

Zde nastal ten okamžik, kdy Evropané mohou chodit po trhu a hledat levnější zboží. Je pravda, že celý tento trh se najednou koncentruje výhradně na východě Evropy – a my čekáme na nové delegace přicházející přemluvit Putina a Millera.

Nejdůležitější pro nás je nespěchat s odpovědí. Poradit se se znalými soudruhy, s lidmi, vše promyslet – do 31. prosince a jsou novoroční prázdniny.

Šťastný nový rok, Evropská unie! Nezmrzni!

Oleg Adolfovič
https://bit.ly/3EpFrFH

sdílet na

4 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Tartus
17. 9. 2021 07:58
Ohodnotit příspěvek :
     

Skoro som nadobudol pocit, že autor sa teší.
Nemusí sa nám páčiť zelená politika EÚ. Mne sa tiež nepáči, že musím z lesa odnášať odpadky.
Ale mnohí to považujú za spôsob ako zachovať akú takú prírodu pre potomstvo. Jasné, sú aj lepšie a lacnejšie spôsoby. Škoda, že kritici o nich nehovoria.
“my rusi, my máme mnoho zdrojov, my vydržíme.” to je veľmi jednoduché. Ale čo bude o sto rokov keď zdroje dôjdu?

Janka
17. 9. 2021 10:17
Odpovědět  Tartus

jedna vec je snaha o ekologizáciu a druhá vec je zabúdanie na zákony fyziky a ekonomiky. Ak presúvam výrobu na veterníky a fotovoltaiku, tak elektrárne z neobnoviteľných zdrojov sa stávajú drahšie…..fixné náklady ostávajú, tržby ale klesajú. Ale Európa je v pásme, kde minimálne pol roka sa nedá držať na tieto zdroje (teda ak odmyslím pobrežie s veterníkmi). Okrem toho treba si uvedomiť, že tieto veterníky spôsobujú tým, že sú pre vietor prekážkou, jeho zmenu smerovania. Potom sa nemožno čudovať, keď vo vnútrozemí je suchšie a menej zrážok.
Ak Európa presunie celý automobilový trh na elektrinu, na emisiách to ušetrí celosvetovo nejakých 8% (to je zhruba objem, ktorý tento rok pribudol v Číne v dôsledku otvárania nívých uhoľných elektrární). Naozaj Vám to pripadá zmysluplné?
Ak by EU chcela naozaj riešiť ekológiu, tak by riešila v prvom rade presun výroby naspäť z Číny, keďže nákladné lode, ktoré produkujú viac emisií ako celý automobilový trh, sa plavia tam a späť a vypúšťajú sajrajt. Potom by začali riešiť dodávky just in time, pre koncerny v EU a celú tú kamionovú dopravu, kde sa vozia zo Španielska jogurty sem a odtiaľto tam.

Tartus
17. 9. 2021 20:21
Odpovědět  Janka

možno si-ste si to nevšimli, ale ja som naznačil, že sa z ich riešením nestotožňujem.
Rovnako ako s tvojim preniesť výrobu naspäť do EU. Teda preniesť ju sem by vyriešilo problém s nezamestnanosťou, ale zároveň by všetko poriadne zdraželo, lebo najväčšie náklady sú na zamestnancia a je jasné, že číňan čo robí za 4 doláre na deň je lacnejší ako europan, čo robí na 10 eur na hodinu.

Nie ja sa na to pozerám tak, že ľudia sú veľmi leniví. Kým by boli lacné zdroje tak by nikoho nenapadlo investovať do predražených technologií na obnovitelné zdroje. prečo aj? veď by z toho nebol žiaden zisk. a zisk určuje. Prvý elektromobil existoval ešte pred prvým spalovacím motorom. ale efektivita zvíťazila a poslala elektromobili na sto rokov k ladu. Teraz EU prinútila automobilky aby investovali do výskumu a vývoja nových technologí obrovské sumy peňazí. Zrazu máme elektromobil čo sa vyrovná benzínovému. A časom vymyslia ako to robiť ešte lepšie.
Ale kým niekto hore nebude tlačiť, tak nikto nebude invesstovať do nových technologíí kým existuje lacnejšie riešenie.

A mimochodom, najviac elektromobilov je práve v číne. v jej veľkomestách je väčšina MHD elektrifikovaná.
A áno, preprava tovaru hore dole vyžaduje veľa energie, ale zas EU nie je len o zelených hlavách, ale je tam aj veľa lobistov nadnárodných korporácií.

zdena
17. 9. 2021 10:04
Ohodnotit příspěvek :
     

Já jen žasnu, jak je možné, že se takoví vrtáci pořád zuby nehty drží na vrcholu EU a pilně si přitom řežou větev, na které se jim dobře sedí, ale se kterou jednou spadneme i my všichni…. lidská blbost fakt nezná mezí, ale tohle je už nad všechna očekávání…. a my všichni je živíme a posloucháme… oni za nás rozhodují… to je šílené…..