politika

Emmanuel Todd: NATO se rozpadne, pokud Ukrajina prohraje

NATO se zhroutí, pokud Ukrajina prohraje s Ruskem, cituje francouzského historika Emmanuela Todda Unherd. 

Rob Lownie

NATO se rozpadne, pokud Ukrajina prohraje válku s Ruskem, tvrdí francouzský historik a veřejný intelektuál Emmanuel Todd. V rozhovoru pro italské noviny Corriere di Bologna tento týden Todd uvedl, že „pokud na Ukrajině bude Rusko poraženo, evropská podřízenost Američanům bude trvat století“, ale pokud selže ukrajinské úsilí podporované USA, „NATO se rozpadne a Evropa bude svobodná”.

Komentáře zazněly během turné na propagaci italského vydání Toddovy knihy Porážka Západu, v níž autor  připisuje úpadek Západu zvýšené sekularizaci anglosférické společnosti a tvrdí, že evropské mocnosti se stávají stále více závislými na Spojených státech.

Podle jeho názoru, ukrajinská válka jen tento neduh zvýraznila.

Myslíte si, že Evropa udělala poslední krok k této podřízenosti během konfliktů na Balkáně, a zejména v otázce Kosova?

„Ne, všechno to začalo na Ukrajině. Během války v Iráku, po Kosovu, Putin, Schröder a Chirac uspořádali společné tiskové konference. To Washington vyděsilo. Zdálo se, že Amerika by mohla být vypovězena z evropského kontinentu. Oddělení Ruska od Německa se proto stalo prioritou amerických stratégů. Tomuto účelu posloužilo zhoršení situace na Ukrajině”.

V rozhovoru pro Corriere di Bologna tvrdil, že „ukrajinská armáda je na ústupu a je fakt, že má potíže s náborem vojáků“, a dodal, že „západní ekonomické sankce způsobily více škody evropské ekonomice než ruské.”

Todd na začátku loňského roku prohlásil , že třetí světová válka již začala, a řekl italským novinám, že výsledek ukrajinské války „rozhodne o osudu Evropy“.

„Začala válka. Je to výsledek této války, který rozhodne o osudu Evropy. Pokud by bylo Rusko poraženo na Ukrajině, evropská podřízenost Američanům by se prodloužila o celé století. Pokud, jak věřím, budou Spojené státy poraženy, NATO se rozpadne a Evropě zůstane svoboda”.

Argumentoval tím, že Vladimir Putin „nebude mít prostředky ani touhu expandovat, jakmile budou obnoveny hranice předkomunistického Ruska“.

Todd uvedl, že že Západ „fantazíruje o ruské expanzi v Evropě. Tato představa je pro seriózního historika prostě směšná”.

“Psychologickým šokem, který Evropany čeká, bude pochopení, že NATO neexistuje proto, aby nás chránilo, ale aby nás kontrolovalo,“ dodal.

Todd v rozhovoru také tvrdil, že americké vrchní velení podporovalo eskalaci ukrajinské války s ohledem na další „oddělení Ruska od Německa“. Podle francouzského historika bylo „donutit Rusy vstoupit do války, aby zabránilo faktické integraci Ukrajiny do NATO, zpočátku velkým diplomatickým úspěchem Washingtonu“. Věří však, že Německo a Rusko nakonec své vztahy napraví a „americká kontrola nad Evropou bude rozdrcena“.

Před více než dvěma desetiletími Todd napsal knihu After the Empire: The Breakdown of the American Order, ve které tvrdil, že ekonomická, diplomatická a vojenská hegemonie USA je již na ústupu.

knize Porážka Západu, která vyšla ve francouzštině na začátku tohoto roku, historik naznačil, že „jak se jeho moc celosvětově zmenšuje, americký systém stále více zatěžuje své protektoráty, protože zůstávají posledními základnami jeho moci.” (Kniha rozpoutala sršní hnízdo kritiky vůči francouzskému antropologovi, obviněnému ze zastávání proputinovských pozic).

Italské nakladatelství Fazi vydalo knihu Emmanuela Todda „Porážka Západu“ (La sconfitta dell’Occidente), kterou dříve vydalo Gallimard, největší nakladatelství ve Francii. Kniha vyvolala vlnu kritiky. 9. října se v centru Boloně v inovativním prostoru knihkupectví Librerie.coop Ambasciatori uskutečnila prezentace jeho knihy. 

Z rozhovoru pro Corriere di Bologna:

“Otázkou není, co o mně píše francouzský tisk, ale znalost faktů, které nám poskytuje současná historie. Faktem je, že Spojené státy nebyly schopny zajistit výrobu vojenského materiálu, který Ukrajinci potřebovali, protože potenciál jejich průmyslu byl vyčerpán: přednost dostal finanční sektor před skutečnou výrobou. Fakt je, že ukrajinská armáda ustupuje a že má potíže s náborem vojáků. Faktem také je, že západní ekonomické sankce způsobily větší škody evropské ekonomice než té ruské a také to, že politická stabilita ve Francii je dnes více ohrožena než v Rusku. Restrukturalizace ruské ekonomiky byla umožněna, protože tato země produkuje více inženýrů než Amerika a protože země, které nejsou spojenci nebo vazaly Spojených států, nadále obchodují s Moskvou. Skutečnost, že většina francouzského tisku nazývala mé úvahy sny – LeMonde, Libération, L’Express a další – naznačuje, že to nejsem já, ale oni, kdo žije ve snech. Úspěch mé knihy ve Francii také ukazuje, že Francouzi neberou tato média vždy vážně”.

Celý rozhovor: https://corrieredibologna.corriere.it/notizie/cultura-e-tempo-libero/24_ottobre_07/l-antropologo-emmanuel-todd-se-l-ucraina-perde-la-guerra-a-vincere-e-l-europa-ba506b61-22dc-4fb2-b9c5-9445461e7xlk.shtml?refresh_ce

S odkazem na ukrajinskou válku řekl, že „my, obyvatelé Západu, jsme tuto válku vyprovokovali a prohráli jsme ji a touto porážkou jsme také ztratili kontrolu nad světem“.

Na otázku Corriere di Bologna, zda by raději žil v Rusku než v západní Evropě, Todd odpověděl:

„Liberální oligarchie pro mě není praktický problém […] V podstatě jsem jen disidentský člen intelektuální oligarchie.“ Uvedl, že Francii miluje a zůstane ve Francii, „dokud nebude režim fašistický nebo rasistický“.

Prohlásil, že se do USA nepřestěhuje, protože země „sestupuje do něčeho horšího, než je liberální oligarchie“. Něco horšího, podle Todda, je „nihilismus“.

https://1url.cz/i1Vel
Původní článek

sdílet na

27 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Ladislav 💤
11. 10. 2024 02:39
Ohodnotit příspěvek :
     

Ježíš marja, už aby se stalo! Včera bylo pozdě!

Woodu
11. 10. 2024 02:48
Odpovědět  Ladislav 💤

Přesně.

ijn
11. 10. 2024 09:02
Odpovědět  Woodu

1***, …………ale s F-35 budou drahé vyhlídkové lety, to se piloti neuživí,….!!!!!

Albi
11. 10. 2024 09:24
Odpovědět  ijn

Copak piloti – těch je pár a je možné jim dát slušné “náhrady”, ale co ti nezaměstnaní NAŤÁCI?
Je jich daleko víc, umějí jen válčit a to ještě dost blbě. Tedy – je to jejich jediný klad, ale tím se neuživí. 🙂

Jarek
11. 10. 2024 16:56
Odpovědět  Albi

No s tím “umějí válčit” bych to nepřeháněl. Zatím to nikde nezkusili pořádně a v těch
párm pokusech vždy selhali.

Albi
11. 10. 2024 17:32
Odpovědět  Jarek

Samo – však píšu – ještě dost blbě.

Protože zabíjet jistě umějí – válčit už tak ne. a vítězit – to už dlouho neznají. 🙂 🙂 🙂

Jarek
11. 10. 2024 16:54
Odpovědět  ijn

Kdo by proboha sedl do “létající rakve”, jak těm krámům říkají US piloti a jsou hrozně rádi
že se to prodává hlupákům jinam.

janle57
11. 10. 2024 09:24
Odpovědět  Ladislav 💤

Ale,ale? to se pak bude těžko organizovat mezinárodní internacionální vojenská
pomoc proti Orbánově a Ficově kontrarevoluci v Maďarsku a na Slovensku.

Jarek
11. 10. 2024 16:51
Odpovědět  Ladislav 💤

A ono se ještě nerozpadlo? Zbrojní sklady prázdné , shořely na UK i se spoustou vojáků a důstojníků NATO co si říkali “žoldnéři a instruktoři” ,ekonomika zemí NATO v sešupu a ztráty nelze nahradit dřív
jak za několik let, ustřihnuti od surovin a zdrojů, dluhu jako kvítí. A takový spolek by chtěl vést válku s
velmocí , která má v zádech několik dalších? Dyť by nepřestáli než pár týdnů .A poděkovat můžou
takovým neschopným kreatůrám jako Leino,Stolteberk a další bojovníci hubou. Dyť jsou už opravdu směšní.

Burák
11. 10. 2024 07:18
Ohodnotit příspěvek :
     

Alespoň, že nazývá západní demokracie liberální oligarchií, což není rozhodně sám a nese to s sebou mnoho jevů, které jemu jako intelektuálovi, který prodává dost knih, nevadí ale mnoho lidí poctivě pracující celý život přichází o majetek i sociální jistoty. Na slovo liberální jsem už alergický. Kdekoliv bylo nasazené to vedlo vždy k nasazení parazitů mezi prvovýrobu a konečného spotřebitele, což vedlo vždy ke zdražení a nikoliv zkvalitnění služeb. Je to od začátku podvod na spotřebitele.

Jan
11. 10. 2024 08:14
Ohodnotit příspěvek :
     

Do armády jsem byl odveden v roce kdy jsem ještě musel přísahat věrnost Československé socialistické republice a Varšavské smlouvě. V průběhu služby nastal zlom a spadl jsem pod Československou kapitalistickou republiku vystoupivši z Varšavské smlouvy. Během mého fungování v záloze jsem se stal vojákem České kapitalistické republiky a pak dokonce České kapitalistické republiky s členstvím v NATO.

Som z teho voľaký zmetený…..případný rozpad NATO mi dělá starosti…..čí vlastně budu záložák? České banánové republiky bez NATO, nebo kdo nás vlastně schlamstne zítra? Já jen abych si včas stihl vyměnit znaky na maskáčích….

Janaz
11. 10. 2024 08:48
Odpovědět  Jan

A čo tak byť záložníkom českého a moravského národa a nie českej republiky? Ver mi, nie je to to isté.

Jan
11. 10. 2024 08:52
Odpovědět  Janaz

To bych bral. Dočkám se toho někdy?

Nazdar
11. 10. 2024 09:07
Odpovědět  Jan

Jsme odjakziva zbrojnosi a otroci moci, ktera nas prave ovlada jako kolonii a dela z nas protektorat. Neprovadime narodni politiku, ale politiku vazala. To vazalstvi k SSSR bylo lidstejsi a mene drahe jak k USA.
Jen kreten si mysli, ze mame nejakou suverenitu jako stat. Momentalne jsme vazalove USA a Ukrajiny, vidite to vsude na vlajkach. Pakaz u moci jsou jen zaprodanci, vyzirkove a prospechari. Nas osud je nezajima. Vyuzivaji svuj cas u moci, aby co nejvice zbohatli.

Slovan
11. 10. 2024 09:39
Odpovědět  Nazdar

Tak né že bych s vámi nesouhlasil, ale jen bych doplnil, on ten svůj osud nezajímá ani ty kterých se to samotných týká. Mě to tak připadá, jinak by ty zaprodanci, vyžírkové by tam dávno nebyli, bo by je občané této země mušeli dávno vyhnat.

Pavel z Moravy
11. 10. 2024 10:49
Odpovědět  Slovan

Chá, chá chá, vždyť se poctivě podívej jaké obojky židovští bankéři hodili kolem krčků většinové populace a na řetěze je ty človíčky tahají jak potřebují. Musí se změnit systém, kdybych měl použít příměr, tak bych použil slova Pepana ze seriálu Šéfe vrať se a další, – JÁRO NIC?

Slovan
11. 10. 2024 10:59
Odpovědět  Pavel z Moravy

Pavle však ty víš že já toto vím, sámjsem to sem několikrát napsal. Ale to neznamená, kdyby se to obojkové státo splašilo a nakopalo je do otvorů, že vše by mohlo být jinak. I tomu magorovi muší dokít, že se mu ten obojek jednou stejně smrskne a uškrtí ho. Když si voiděl tolik filmů vzpomněl jsem si na film Předčasný pohřeb, nebo film Obojek, udělalo to bum a hlavička pryč.

Nazdar
11. 10. 2024 09:15
Odpovědět  Jan

Mohu vas ubezpecit, ze narody a jejich vydaje na t.zv. ‘obranu zeme’ jsou vsude na hovno a budou pouzity jen ve prospech mocnosti, ktera je zrovna jako vazaly ovlada. Slouzil jsme ve dvou armadach. Byly a jsou vzdy jen na hovno a zatezuji jenom statni rozpocet. Jsou jenom zaloznimi silami kolonizatora, ktery zemi ovlada, dnes jsou to USA. Vidite to na NATO. Je to proxy (zastupna) armada USA, ktera svou agresivitou k Rusku naopak ohrozuje Evropu, nasi bezpecnost. Ukolem NATO je vyvolat valku s Ruskem a znicit Evropu ve valce. USA ztrati sveho konkurenta.

Frank
11. 10. 2024 08:38
Ohodnotit příspěvek :
     

A kdo normální potřebuje zločinecké organizace NATO a EU?

Pipa
13. 10. 2024 00:08
Odpovědět  Frank

No, pouze Američaní! My vůbec ! Je neuvěřitelné, jak se nám ta fanatická rusofobní propaganda snaží vnutit strach z Ruska! No, co by tady asi ti Rusové hledali!

Nazdar
11. 10. 2024 09:01
Ohodnotit příspěvek :
     

Ano, Rusko bojuje proti zlu i za osvobozeni Evropy. Je osamoceno, ponizovano, drceno sankcemi a rusofobii. Presto vyhraje jako vzdy. Zide se napakuji a budou zazehavat nove konflikty ve svete, aby stale vydelavali na valce i na povalecne obnove.
Proto je nutne znicit a vyvlastnit zidy. Jinak nebude nikdy mir ve svete. Zacne se znicenim Izraele. USrael prestane existovat. Pak USA se musi stahnout a dat svobodu svym vazalum.

Pijack
11. 10. 2024 09:23
Ohodnotit příspěvek :
     

Vysrat se NATO.

P9
11. 10. 2024 10:08
Ohodnotit příspěvek :
     

Jako vždy vynikající Michael Hudson, hodně dlouhý ale stoji za přečtení!
Richard D. Wolff a Michael Hudson: Blízký východ a Ukrajina
https://www.disput.blog/richard-d-wolff-a-michael-hudson-blizky-vychod-a-ukrajina/

Slovan
11. 10. 2024 10:11
Ohodnotit příspěvek :
     

Zanikne, nezanikne, NATO je zlo a to nezaniká, to jakoby měli zaniknout ti křiváci, zrůdy v lidské podobě. A jak my tuna všichni víme i když na UA zvítězí RF a to slavné Nato bude poraženo, tak se to zlo které je nasáté v KoZa někde stejně zakukí. A bude postupem času číhat na svoji další příležitost zaútočit, ale na to nepotřebuji rozumy nějakého intelektuála, to se děje co je svět světem.

Albi
11. 10. 2024 17:37
Odpovědět  Slovan

Takže? Radíš to vzdát? Myslím čistě teoreticky a jen ze zájmu, co a jak by se dalo dělat, protože Gosudar se nás asi na radu ptát nebude.

Slovan
11. 10. 2024 19:20
Odpovědět  Albi

Memám tušení co tím myslíš “to vzdát”, co konkrétně? Já snad o vzdáváním nepíšu, jen se vyjadřuji k článku, nic víc. 😊

Gales
11. 10. 2024 10:51
Ohodnotit příspěvek :
     

my, obyvatelé Západu, jsme tuto válku vyprovokovali a prohráli jsme ji a touto porážkou jsme také ztratili kontrolu nad světem“……. Kéž by Pánbůh dal a všichni svatí ho v tom podporovali.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$