nezařazené

Škoda Auto do konce roku výrazně omezí či zastaví výrobu, chybí čipy

ČTK – Vydáno: 07.10.2021, 13:16 Mladá Boleslav – Automobilka Škoda Auto od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech svých českých závodech. Důvodem jsou chybějící čipy, které se používají v palubní elektronice. Firma se zaměří na dokončení velkého množství rozpracovaných vozů, řekl ČTK vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.

Podle Škody může za nedostatek polovodičů snížení produkce výrobců v Asii, a to kvůli pandemii koronaviru. Nejde o první zastavení výroby ve Škodě kvůli chybějícím čipům. Naposledy stály výrobní linky v týdnu od 27. září. Výroba se kvůli pandemii koronaviru zastavila také loni, zaměstnanci byli doma od 18. března do 27. dubna.

“Následky tvrdě zasáhly celý automobilový průmysl, některé konkurenční značky své závody již kompletně uzavřely do konce roku 2021. Této globální krizi se nedokáže vyhnout ani společnost Škoda Auto. Také my budeme muset výrobu výhledově od 42. kalendářního týdne do konce roku výrazně omezit, případně úplně zastavit,” řekl ČTK Kotera.

Oproti tomu automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku provoz zachovává. “Bojujeme. Problémy registrujeme, ale zatím jsme nemuseli rušit žádnou směnu,” řekl na dotaz ČTK mluvčí závodu Petr Michník. Slezská automobilka v září jen upustila od původně plánovaných přesčasových sobotních směn.

Škoda bude dokončovat vozy, kterým kvůli nedostatku čipů chybí některé součástky. Počet rozdělaných skladovaných vozů se dlouhodobě pohybuje mezi 30.000 a 50.000. “Proto se ze všeho nejdříve soustředíme na dokončení těchto automobilů, abychom je mohli co nejrychleji dodat našim zákazníkům,” řekl Kotera.

Prioritou firmy je podle Kotery zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy zaměstnanců. Ti nyní zůstávají doma za 85 procent průměrné mzdy, podle odborů ale hrozí snížení na 80 procent. “Předpokládáme, že výroba polovodičů se v druhé polovině roku 2022 opět začne postupně rozbíhat. Celá situace spojená se zásobováním by se měla následně zklidnit,” řekl Kotera.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

sdílet na

6 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
ZRX1200
7. 10. 2021 16:00
Ohodnotit příspěvek :
     

V čipech to asi nebude, spíše je tu snaha výrazně omezit výrobu automobilů, no a je potřeba to nějak zdůvodnit. Prostě krize se teď na nás budou valit jedna za druhou, protože to už někdo dávno naplánoval, a výsledkem bude snížení spotřeby, snížení mobility a zchudnutí většiny obyvatel planety.
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/sef-firmy-vyrabejici-cipy-rika-ze-jich-vyrobcum-aut-doda-kolik-budou-chtit-ony-je-ale-nechteji/

GDC
7. 10. 2021 17:18
Odpovědět  ZRX1200

Článek je zajímavý. Myslím ale, že to bude ještě jinak. Většina těch jednoúčelových čipů je podle mě z Číny, protože Číňan to vyrobí nejlevněji a má na to právě ty starší výrobní technologie. Od Intelu tam bude 00 nic. No a Čína si řekla, vy proti nám vedete obchodní válku, tak my také. A ejhle automobilky na západě stojí. Jenže tohle na západě nikdo nepřizná. Západ se obchodní válkou s Čínou střelil do vlastní nohy.

Pavel
7. 10. 2021 18:42
Odpovědět  GDC

Ne, ne. Čipy se vyrábí na Taiwanu. Vystrčil tam má obrovskou megatovárnu. Teď v ní probíhá rekonstrukce a bude nabíhat v příštím roce na velegrandsupernadex robovýrobu desáté generace. S tím počítá Prdistan a Soulo.. Ty obrovské příjmy budou proudit do Česka. Zamáznou se všechny dluhy a všichni budeme okamžitě v ráji. Alelujá…:-)

Roufus
7. 10. 2021 16:57
Ohodnotit příspěvek :
     

Také si myslím, že to souvisí spíš s cenami energií, než s čipy.
Současná energetická krize by mohla pro EU znamenat to, co pro SSSR Černobyl.
Jinak stále více začíná být zřejmé, že vystoupení z EU je pro nás otázka přežití i z ekonomického hlediska. Nejen potravinová soběstačnost, nejen ochrana před zaplavením migranty, nejen ochrana suverenity našeho státu, ale ke dnu už jdou i fundamentální ekonomická odvětví jako je energetika a automobilový průmysl. Čím dříve utečeme z EU a přejdeme zpět na národní ekonomiku, tím méně škod utrpíme.

Kuky
7. 10. 2021 19:09
Ohodnotit příspěvek :
     

Přední výrobce čipů řekl ,že může čipy vyrobil ale není o ně zájem.

Kuky
7. 10. 2021 19:10
Odpovědět  Kuky

oprava : vyrobit.