Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí více než všechna auta světa

Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů. Pouhých patnáct největších lodí tak vyprodukuje více nežádoucích látek než všech 760 milionů aut na světě.

Emma Maersk | foto: Maersk Line

Nelichotivá data emisí z námořní dopravy přinesla studie dánské vládní agentury pro ochranu životního prostředí. Největší kontejnerové lodě světa mají obří motory s výkonem desítek tisíc koní. Pracují 24 hodin denně zhruba 280 dní v roce, což je pro přírodu pořádná zátěž.

Nejde samozřejmě o v poslední době ekologickými aktivisty nejvíce sledované emise CO2, ale o emise sazí, oxidů síry a dusíku. Lodní motory totiž používají palivo velmi nízké kvality a navíc nejsou prakticky vůbec svázány emisními předpisy.

Emma Maersk

To by se ale mělo v budoucnu změnit. Jen v USA ročně prý zemře na následky onemocnění způsobených znečištěním ovzduší z obřích přepravních lodí 60 000 lidí. Mezi onemocněními dominují astma a rakovina, píše britský server Guardian, který dánskou studii zveřejnil.

USA tak pravděpodobně od příštího roku zavedou zvláštní ochranou zónu kolem svého pobřeží. Bude mít šířku 230 mil a nebudou se za ní, pravděpodobně mimo velkých přístavů, moci dostat lodě, které nesplní některé limity. Podíl síry i v námořním palivu by měl klesnout o 98 %, emise částic by měly klesnout o 85 % a emise oxidů dusíku o 80 %.

Emma Maersk Největší nákladní loď světa v číslech rozměry 397 x 56 metrů ponor 15,5 metru výška 30 metrů (od kýlu po palubu) motor: 14 válců, výkon 80 MW, dalších 5 menších motorů o celkovém výkonu 30 MW maximální rychlost přes 25,5 uzlů (47,2 km/h) kapacita 156 907 tun a 11 000 TEU (ekvivalent standardizovaných 20-stopých kontejnerů), teoreticky až 15 200 TEU posádka: 13 osob

Jen pro představu. Průměrný automobil, který ročně najede 15 tisíc kilometrů, vyprodukuje 101 gramů oxidů síry. Největší současná nákladní loď Emma Maersk s motorem o výkonu 109 tisíc koní (tedy přes 80 MW) při svém ročním provozu vyprodukuje 5 000 tun stejné škodliviny.

Na světě se po mořích plaví na 90 tisíc kontejnerových lodí. Mezi nimi patří Emma Maersk díky své obří kapacitě a některým speciálním opatřením k těm ekologičtějším. Například speciální silikonový nátěr pod čarou ponoru snižuje odpor a uspoří 1 200 tun paliva ročně.

Po přísných emisních limitech pro osobní automobily se tak možná pozornost přesune i do jiných oblastí používajících spalovací motory. Podobně jako lodě by možná mohly dopadnout i lokomotivy a další dopravní prostředky. Autor: Luděk Voká

Největší a nejvýkonnější motor na světě

Obrovské kontejnerové lodě potřebují ke svému pohybu také obrovské motory. Jedním z nich je RT – flex96C – dvoudobý přeplňovaný vznětový motor od finského výrobce Wärtsilä. V současné době jde o největší a nejsilnější dieselový motor na světě. Jeho výška je 13,5 metru a délka 26,59 metrů. Jeho hmotnost je více než 2300 tun a čtrnáct válců produkují 80,080 kW.

rt-flex96c-16

rt-flex96c-32

rt-flex96c-46

RT – flex96C je osazen od roku 2009 na palubě kontejnerové lodi Emma Maersk. Spotřeba paliva je 1660 litrů topného oleje za hodinu.  

Tenhle obří diesel, postavený pro lodní průmysl, se vymyká normálním představám. Představte si monstrum vysoké 13,5 metru, což je přibližně výška čtyřpatrového domu.

Necelých 30 metrů dlouhý řadový čtrnáctiválec váží 2 300 tun, což je více než 1 300 automobilů Škoda Octavia. Není divu, vždyť jen kliková hřídel váží neuvěřitelných 300 tun.

http://tornometal.im.uy
Kliková hřídel připomíná pohádku o Gulliverovi.

Živit takového „otesánka“ není žádná legrace. Klidně spolyká za hodinu 6 238 litrů topného oleje, což odpovídá asi 40 barelům ropy, a to mluvíme o úsporném režimu. Majitele taková hodina stojí přes 80 000 korun. Pokud ale motor pořádně zabere, proteče potrubím až 13,7 tuny paliva za hodinu.

Obří motor vyrobili v Japonsku, ale kompletní návrh pochází z finské firmy Wärtsilä. Tenhle přeplňovaný pomalootáčkový dieselový motor dokáže pohánět obrovskou přepravní kontejnerovou loď rychlostí 31 uzlů, což je více než 55 km/h. Pro srovnání: běžné dopravní kontejnerové lodě se plouží po moři rychlostí 18–20 uzlů, něco kolem 35 km/h.

sdílet na

1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Editor
3. 9. 2019 20:23
Ohodnotit příspěvek :
     

Dobrý článek:)) Mohla by si ho přečíst Greta… pokud rozumí psanému textu.