Historický most bude demontován pro Bezosovu superjachtu
Zakladatel Amazonu údajně slíbil, že uhradí náklady na práce
Historický most bude rozebrán kvůli Bezosově superjachtě
Ikonický most Koningshaven Bridge, obecně známý jako De Hef, bude částečně rozebrán a jeho střední část dočasně odstraněna – jen proto, aby po něm mohla proplout superjachta Jeffa Bezose, informovala ve středu nizozemská média.
Stavba obřího třístěžňového rekreačního plavidla, jehož hodnota údajně činí 430 milionů eur (485 milionů dolarů), byla zadána staviteli lodí Oceanco v Alblasserdamu, městě v provincii Jižní Holandsko. Loď však musí proplout Rotterdamem, aby mohla vplout na volné moře, a je příliš velká pro 40metrový most.
De Hef pochází z roku 1878. Její moderní verze byla odhalena v roce 1927. Most, který byl během druhé světové války silně poškozen bombami, byl jednou z prvních staveb ve městě, která byla obnovena. Jako železniční most přestal fungovat v roce 1993 a zůstal národní památkou.
Společnosti Oceanco a Bezos se údajně dohodly na úhradě nákladů na práce na mostě. Někteří místní obyvatelé se nicméně zlobí, že se bude s tolik oblíbeným mostem manipulovat, zejména proto, že úředníci slíbili, že památku po dokončení její rozsáhlé tříleté renovace v roce 2017 nikdy nerozeberou.
“Zaměstnanost je důležitá, ale existují určité hranice, co můžete a smíte udělat s naším dědictvím,” řekl Ton Wesselink z Rotterdamské historické společnosti, kterého citovala televizní stanice Rijnmond.
Jiní se zaměřili na samotného Bezose. “Tento člověk vydělal peníze tím, že snižoval počet zaměstnanců, vyhýbal se daním, obcházel předpisy, a teď máme zbourat naši krásnou národní památku? To už je opravdu příliš daleko,” řekl Stephan Leewis, místní politik ze strany GroenLinks (Zelená levice), a dodal, že chce vidět dokumenty, které prokazují, že Bezos souhlasil s úhradou nákladů.
Média a aktivisté obviňují Bezose a Amazon z využívání právních kliček k placení nižších daní a z neetických pracovních praktik, zejména v době pandemie Covidu. Společnost tato obvinění odmítla.
Marcel Walravens, úředník odpovědný za práce na De Hef, vysvětlil, že most bude po proplutí jachty kompletně obnoven a žádné další změny se provádět nebudou. Uvedl, že jiná možnost přesunu jachty neexistuje.
Bezosem podporovaný projekt proti stárnutí povede odborník z GSK
Přečtěte si více: Bezosem podporovaný projekt proti stárnutí povede úředník z GSK
“Z ekonomického hlediska a udržení zaměstnanosti to obec považuje za velmi důležitý projekt,” řekl Walravens. “Rotterdam byl navíc vyhlášen námořním hlavním městem Evropy. Stavba lodí a činnost v tomto odvětví jsou proto důležitým pilířem obce.”
Pokud jde o minulý slib, že se s mostem nebude znovu manipulovat, Walravens řekl: “Nikdy neříkej nikdy. Vnímám to tak, že prostředky, které máte k dispozici, využíváte co nejefektivněji.” Dodal, že práce začnou někdy v létě.
“Upřímně řečeno, chápu ten povyk, ale pokud rizika leží výhradně na Bezosu nebo Oceanco, tak tím to pro mě končí,” řekl politik Strany práce (PvdA) Dennis Tak. “Je to samozřejmě silný příklad nizozemské hrdosti, že se tyto jachty staví právě zde. V Nizozemsku se už téměř žádné lodě nestaví. Všechny kontejnerové lodě dnes pocházejí z Asie.”
“Myslím si, že je dobře, že můžeme ještě získat nějaké peníze od Bezosu a dát je do regionu,” řekl Tak.
Bezos loni odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti Amazon, kterou založil. V roce 2021 ho časopis Forbes počtvrté za sebou zařadil na seznam nejbohatších lidí světa s majetkem 177 miliard dolarů.
Jen klid, brzy vás tam muslimáci srovnají i s jachtami.
Bohatý zloděj si může dovolit cokoliv. Smutné je, že mu úřady jdou na ruku. Proč asi?
Takové mlaskání a chrochtání jako je to vidko hned tak nevidět.
Ano, celý svět musí zchudnout, aby se takoví hoši mohli prohánět na svých jachtách a ve svých tryskáčích a kázat nám, jak se máme uskrovňovat ve jménu toho či onoho náboženství, které ve své zpupnosti uvedou na scénu. A spousta nás, blbců, na ty jejich kydy, slyšíme.
Vzhledem k tomu, že se nejedná o nevšední konstrukci, případná demontáž a opětovná montáž není technicky tak náročná a nemálo peněz na tom místní loděnice, která loď stavěla bezpochyby trhne, takže asi měla případné otevření konstrukce předjednáno. V případě jachty libovolného miliardáře se pochopitelně jedná o sice vyhozené peníze, ovšem podstatně víc se vyhází za lodě válečné a kvůli takové by se všichni přetrhli, aby vyhověli. Ta demontáž a opětovná montáž most nepoškodí a přístav i obec na tom vydělají, přístavní dělníci a mechanici si také zobnou, tohle fakt není zbourání cenné stavby. Loď stavějí místní, firma je místní, vydělají místní. Aféra pro nic za nic.