Dobíjení e-aut zdražuje. Už Vám to dochází eurohujeři?

DAVID DVOŘÁK Řekl bych, že je nejvyšší čas osvětlit všem eurohujerům a zeleně svítícím sluníčkám, co obnáší definice užitečného idiota.

Definici sice najdeme na Wikipedii, ale stručně a jasně – užitečný idiot je hodně aktivní hňup, který propaguje něco, o čem ví kulové. A jak se dříve říkalo, iniciativní blbec je horší než třídní nepřítel.

Takže, pro všechny hňupy (alias užitečné idioty) – v současné verzi boje za ekologii se sice skloňuje název barvy “zelená” ve všech možných pádech, ale se zelenou přírodou to nemá nic společného. Zelené jsou dolary a o ty jde, milí užiteční idioti. O nic jiného nejde než o ty prachy, přesněji o Vaše i moje, zkrátka naše prachy.

Už jste si položili aspoň otázku, proč se s ekologií nezačíná u největších znečišťovatelů, ale u těch nejmenších? Tušíte vůbec, že Vaše-naše ČT09 se občas prokecne a sdělí i pravdu – jako třeba, že lodní doprava …

Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí více než všechna auta světa https://www.pokec24.cz/nezarazene/patnact-nejvetsich-lodi-znecisti-zivotni-prostredi-vice-nez-vsechna-auta-sveta/

Například znečišťuje zemskou atmosféru mnohem víc než všechny automobily na světě dohromady.” Pořád nic frajeři? A nemáte třeba dojem, že si z nás ze všech robi srandu, když se na všechny ty možné i nemožné zelené konference, sumity a jiné žranice slítají po jednom v privátních tryskáčích s uhlíkovou stopou, že Grétu chytá amok? Slyšeli jste už něco o EU emisních normách pro lodě s motory na těžký mazut nebo emisních normách pro ty osobní tryskáče? Že ne? … tak to je správně, žádné normy pro tyto znečišťovatele neexistují. Tenhle byznys totiž provozují oni. Ti, kteří teď, díky Vám milí užiteční idioti, budou ždímat všechny ostatní.

Můžeme si připomenout pár faktů. Začneme tím, že drahé je to, čeho je málo, co je nedostupné. V Německu za velkého budovatelského nadšení zelených hňupů budou vypínat elektrárny – nejdříve jaderné, následovat budou uhelné. Ruku v ruce s tím jde vlna zákazů a omezení klasických aut, protože všechny potřebují donutit odebírat elektřinu. Pro jistotu to zopakuji – čeho bude málo, to bude drahé. A trend je vypínat elektrárny a zvyšovat poptávku po elektrice tím, že nám všem milostivě dovolí používat jen el. spotřebiče (to jako mj. i e-auta). Tedy direktivně se snižuje schopnost vyrobit el. energii za současně nařizovaného zvyšování její spotřeby. Teď malé tajemství – tak jako teplo nevzniká v radiátorech, elektrika nevzniká v zásuvkách, ale v těch elektrárnách a teplárnách na plyn, uhlí, mazut. Takže se můžeme připravit na slušné zdražování. Elit odtržených od běžného života se to ale vůbec nedotkne. Té neomarxistické šlechtě v Bruselu bude úplně jedno, zda kWh bude stát 21 nebo 1021 Kč, protože si ty vyžírky platíme z našich daní. Když k zdražení dojde, tak si jednoduše odhlasují vyšší náhrady a u nás si Babiš prosadí vyšší dotace. A že si zajistí přednostní odběr el. energie, když ji bude nedostatek, o tom nepochybujte. Napsal jsem to srozumitelně?

A nyní pár vzkazů. Začnu vzkazem pro ty, kteří umí číst a pochopit obsah čteného. Možná by stálo za to si např. přečíst, jak se vyrábí baterie, že ono slavné lithium se nelouhuje v pitné vodě s bio jarem, ale brutálně pomocí kyseliny sírové. A to je jen jedna fáze. Při studiu na těžké kovy narazíte častěji, stejně tak jako na fakt, že se zatím moc neví, co s auty, kde je baterie kaput. EU recyklační program je provařený od doby, kdy vyšlo najevo, že recyklace plastů na EU způsob spočíval v odvozu do Číny. Ví snad někdo o nějaké blízké fabrice, kde by zaměstnávali novodobé Popelky přebírající, tentokrát nikoliv hrách a popel, ale jednotlivé vstupní suroviny Li-on baterií? Slyšet jste nemohli, protože nic takového neexistuje. Ono likvidace těchto baterií je i dnes celkem oříšek. A že se zcela jistě nebude při této činnost používat vzpomínaný bio jar se vsaďte. Spíš budu očekávat opět těžkou chemii s patřičným dopadem na přírodu. Ostatně první vlaštovky už jsou – vzpomínáte na to auto, které bylo ponořeno 3 dny do vody, aby se uhasilo? … tak té vody bylo 11.000,- litrů a nikdo dlouho nevěděl co s ní, protože byla řádně kontaminovaná. A to koupání ve vodní nádrži se týká i hybridů. Auto je sice uhašené, ale zničené a vodní lázeň neobsahuje jen obsah Li-on baterií, ale i oleje a pohonné hmoty. Jo, jo, tak moc ekologické ty vozy s výfukem v elektrárně jsou.

Druhý vzkaz je pro ty, co umí navíc i trošku počítat. V současnosti je u nás registrováno necelých 6 mil osobních automobilů a ten, kdo říká, že je nutné zakázat spalovací motory a nahradit je elektrickou verzí, neříká nic jiného, že tady bude necelých 6 miliónů e-aut. No, ať nežeru, řekněme, že kvůli drahotě se to zredukuje na polovinu – 3 mil os. e-aut. A znovu … nezapomeňte, počet e-aut má direktivně růst, ale současně se mají odstavovat jaderné a uhelné elektrárny … to jen tak mimochodem. Průměrný počtář si pak může zjistit v hrubých číslech současný průměrný nájezd těch fuj aut a průměrnou spotřebu bio-eko e-aut a možná dojde k tomu, že bude třeba postavit druhou, stejně výkonnou, přenosovou soustavu, aby se elektrika dostala do té zásuvky, kde bude zapojeno e-auto. Kdo někdy stavěl poblíž elektrického vedení asi tuší něco o ochranných zónách. A teď si vemte – pro nabíjení aut na sídlišti? … myslíte, že bude stačit kabel CYKY 5×4 pro zajištění výkonu 350kW potřebných pro každou rychlonabíječku? No nebude … takže bude rvačka o štrum, respektive možnost si zpojízdnit eko-bio auto. A znova … čeho je málo, to je co? … správně … drahé.

A že nekecám, tak i tady máme první vlaštovky. Jen připomínám, že nejnevýhodnější tarif pro domácnosti má 1kWh za cca 5,- Kč. A dostáváme se do finále – co by jste řekli, pro začátek, na cenu cca 21,- Kč za kWh nebo chcete až 120,- Kč pro Vašeho e-mazlíčka? Tankovat se občas jezdilo i za hranice, aby se nějaká ta kačka ušetřila. U e-mazlíčka nad tím už ani nemusíte přemýšlet. Jednak dobití, pro nájezd na nějakých 150 km, by při cestě k nabíječce za hranicemi a zpět mohlo ztrácet smysl, ale hlavně (!!!) – ždímat se bude hezky globálně, tak nějak celoevropsky. A že už je to dražší jak klasické auto, které je praktičtější? … to víte, budování bezuhlíkové budoucnosti něco stojí. Všechny nás jen může hřát u srdíčka, že ty naše geniální vůdce, slétávající se po jednom v nebio-neeko soukromých tryskových éroplánech na svoje žranice, tyto drobné peripetie zatěžovat nebudou a tím budou mít volné ruce pro práci na dalších, ještě ušlechtilejších, vizích pro naše lepší zítřky. A proč je to nebude zatěžovat? … no protože to celé zaplatíme my, kteří nekecáme, nečerpáme, ale skutečně platíme daně. Připravte se na bio-eko jízdu z miliardového zeleného kopce. Něco mi říká, že to bude slušnej fičák.

Tak je to jednoduché, milí užiteční idioti.
https://bit.ly/38ylr2Q

Cena až 120 Kč za pouhou 1 kWh? Realita u dobíjecích stanic ČEZ

Od října umožnila společnost ČEZ zákazníkům platit za dobíjení elektromobilů na jejích dobíjecích stanicích jednorázově, tedy například pro cizince či občasné zákazníky ČEZu jednodušším způsobem, než si rovnou pořizovat tarif. Jenže realita ukazuje, že se může takové nabíjení až neuvěřitelně prodražit. Ve světě si nikdo nic podobného ještě nedovolil.

Jednou z výhod elektromobilů jsou jejich výrazně nižší provozní náklady, tedy až na některé výjimky. Díky novince společnosti ČEZ v podobě jednorázových plateb může zákazník za 1 kWh elektřiny zaplatit až 120 Kč, jak nás upozornil jeden z pravidelných čtenářů. V našem reálném případě, kdy jsme nabíjeli zhruba 1 hodinu a dobili jsme za tu dobu 7 kWh, jsme se dostali na cenu 62 Kč za 1 kWh, čili ve zkratce – podle řekněme ilustračního příkladu jsme zaplatili téměř 6x více (!), než kdybychom jezdili na pohonné hmoty. Záleží, jak dlouho nabíjíte a také jakou část baterie nabíjíte (z 0 do 80 % je to vždy rychlejší, než zbývající část). V některých případech tedy může být situace příhodnější, jindy naopak ještě šílenější. Ale to se nikde nedočtete. Dokonce ani na faktuře.

Společnost ČEZ nedávno zavedla tzv. jednorázové platby jako alternativu například pro cizince, kteří nemají zřízené a zkrátka si ani nebudou chtít zřizovat zdejší tarify u energetických společností, resp. provozovatelů veřejných dobíjecích stanic. Ponechme teď stranou, že společnost ČEZ provázely u jejích dobíjecích stanic přes léto technické problémy, a tudíž zpřístupnila veškeré své dobíjecí stanice všem zájemcům zcela zdarma. I bez tarifu. Nedávno společnost koupila řešení v podobě aplikace Polyfazer, která umožňuje právě jednorázové platby za dobíjení. Ovšem snad ani ten největší skeptik nečekal, že by jeden z propagátorů elektromobility mohl nasadit až tak nereálné ceny, o jakých tady mluvíme. A místo aby šlo o ceny za kWh, jak je ve světě běžné, nasadil počítání na minuty, tedy za čas strávený na dobíjecím místě.

Tip: Parkování s elektromobilem v ČR? Je to nečekané peklo

ČEZ aktuálně provozuje již 127 veřejných dobíjecích stanic. A patří tak mezi největší provozovatele v České republice. Nicméně nastavení výrazně vyšší ceny u jednorázové platby za dobití dává vážný důvod k zamyšlení, proč se k takovému kroku společnost odhodlala. Je to jen chybně nastavená cena? Je to záměr, jak získat více pravidelně platících zákazníků tarifu s neomezeným dobíjením za pětistovku měsíčně? Nebo je to náznak toho, že chce na elektromobilitě vydělat, co jen to jde, například na nicnetušících cizincích? A co na to majitelé elektromobilů?

Pojďme tedy počítat. V našem praktickém případu jsme zaplatili 440 Kč za pouhých 7 kWh. Při průměrné spotřebě 14 kWh/100 km u našeho redakčního Volkswagenu eGolf tedy zaplatíme neuvěřitelných 880 Kč (!) za 100 km dojezdu. Při ceně benzinu řekněme 30 Kč za 1 litr bychom při počítané spotřebě u klasického auta řekněme 5 litrů na 100 km zaplatili 880 Kč u elektromobilu místo 150 Kč u spalovacího auta. Jiné výdaje na provoz v tomto případě neuvažujeme. Elektřina by tedy nejen že nebyla levnější než pohonné hmoty, ale ještě je dokonce až téměř 6x dražší (!). Opravdu je tohle v pořádku?
https://bit.ly/2RqMck5

Doplněno: ČEZ: Platby za dobíjení elektroaut ladíme, přijdou změny

sdílet na