„Černý čtvrtek“ amerického letectva: Američanům připomněli 70 let starou vzdušnou bitvu, která se stala hanbou amerického letectva
Kromě výročí Gagarinova letu do vesmíru máme dnes další vynikající výročí – 70 let ode dne, který je označován za „černý čtvrtek“ amerického letectví. V tento den 12. dubna 1951 v severozápadní části Koreje, která dostala název “The MiG Alley” zaútočili sovětští piloti v stíhačkách MiG-15 na americké bombardéry a stíhačky, které ze zvyku letěly bombardovat Severní Koreu.
V důsledku tohoto vřelého setkání denní nálety velkých skupin amerických strategických bombardérů na Severní Koreu se začaly vytrácet (pokusy to opakovat vedly k velkým ztrátám) a éra „Superpevností“ skutečně skončila.
Americké ministerstvo obrany rádo vydává halasná prohlášení, zvláště když to nějak ovlivňuje Ruskou federaci (nyní) a Sovětský svaz (v minulosti). Nebude tudíž na škodu si připomenout události před 70 lety, kdy došlo k leteckému střetu mezi Sověty a Američany.
Americké letectví očividně utrpělo drtivou porážku.
V historii Spojených států není tento den v žádném případě spojen s růžovými vzpomínkami. Datum 12. dubna 1951 dokonce dostalo zvláštní název – „Černý čtvrtek“. A nejde o den výprodeje.
V těchto letech bojovala americká armáda s Korejci v Korejské válce. Přesně před 70 lety se americké letectvo střetlo na obloze se sovětskými piloty. Tuto drtivou porážku si pamatovali po mnoho let.
Stojí za zmínku, že sovětské piloty tehdy vedl legendární sovětský vojenský velitel, letecký maršál, pilotní eso – soudruh Ivan Kožedub, velitel 324. stíhací divize.
V ten den museli američtí piloti provést několik obtížných úkolů najednou.
Nejprve bylo nutné provést mohutný letecký úder na osadu Singhisu.
Dalším cílem byly mosty vedoucí přes řeku Yalujiang. Rovněž bylo třeba je odstranit.
Posledním cílem tohoto dne měla být letecká základna SSSR, kde se nacházela divize soudruha Kožeduba.
Pro splnění tohoto seznamu úkolů vyčlenilo velení amerického letectví 48 bombardérů B-29A. Doprovázelo je 80 stíhaček F-86, 24 stíhaček F-80C a 34 stíhaček F-84. Jinými slovy, na obloze bylo 186 amerických letadel.
Proti tomuto roji nebezpečných ptáků stálo 44 ruských stíhaček MiG-15.
Početní převaha však americkému letectví ani v nejmenším nepomohla. Sovětští piloti předvedli umění vzdušných bojů. Navíc to udělali tak úžasně, že Američané prostě nemohli uvěřit svým očím.
Nevěřili a padali jako sněhové vločky. Dolů. Jeden za druhým.
Situace se vyvinula tak, že prakticky v prvních minutách střetu ztratili Američané velmi významnou část svých sil. Stojí však za zmínku, že celá letecká bitva netrvala dlouho.
Faktem je, že sovětské stíhačky měly oproti americkým letadlům řadu výhod. V agilitě i rychlosti.
V tomto ohledu Sověti dokázali bez problémů rozptýlit doprovodné stíhačky, poté přešli na hlavní chod večeře – strategické bombardéry B-29A Superfortress.
Za méně než 10 minut ztratilo americké letectvo 14 letadel: 10 těžkých bombardérů a 4 stíhačky, dalších 15 těžkých bombardérů bylo po návratu na základnu vyřazeno z provozu.
Legendární vzdušná bitva před sedmdesáti lety skončila pro Američany významnými ztrátami. Nepřátelský personál také utrpěl ztráty. Asi 120 vojáků bylo zajato.
Tento den se stal skutečnou hanbou v historii amerického vojenského letectví.
Sovětští piloti, kteří na ně útočili, se vrátili na základnu beze ztrát.
Pro zájemce videa v RJ:
Je nutno poznamenat, že tento důstojný a epický příběh o činech sovětských pilotů stále nemá důstojné filmové zpracování.
Po přečtení článku má člověk hned lepší náladu.