blog

STOP FALŠOVANÝM POTRAVINÁM: ÚDAJE O PŮVODU NA ETIKETĚ

KONEC FALEŠNÝCH POTRAVIN NA ZÁKLADĚ ETIKY Cílem iniciativy je poskytnout evropským spotřebitelům přístup k transparentním informacím o potravinách, které denně nakupují v obchodech. Dovážené potraviny musí splňovat očekávání z hlediska vysokých standardů kvality a udržitelnosti. Vyzýváme k tomu, aby byl na potravinách jasně a zřetelně uveden původ všech výrobků vstupujících na společný evropský trh a aby tyto výrobky splňovaly environmentální, zdravotní a pracovní normy platné na vnitřním trhu s cílem chránit zdraví spotřebitelů a planety. Slovenská zemědělská a potravinářská komora se připojila k italské iniciativě s cílem shromáždit milion podpisů v celé Evropské unii. Úspěšnou občanskou iniciativou se pak musí zabývat Evropská komise. Přispějte svým podpisem na dobrou věc. Zdraví občanů a konkurenceschopnost tuzemských výrobců potravin nám nejsou lhostejné. Do iniciativy se může zapojit každý občan, který dosáhl věku 18 let. Klikněte na “Chci podpořit iniciativu”, na stránce Evropské občanské iniciativy klikněte v pravém horním rohu na CZ a vyberte jazyk slovenštinu, vyberte zemi, jejíž jste občanem, zadejte potřebné údaje a odešlete.

více na odkazu:

https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2024/000009_cs

Cíle

Žádáme, aby evropští spotřebitelé měli přístup k transparentním informacím o potravinách, které kupují, a aby byla respektována jejich očekávání, pokud jde o normy vysoké kvality a udržitelnosti.

Žádáme rovněž, aby byl jasně a výslovně uváděn původ všech produktů vstupujících na společný trh a aby u všech produktů vstupujících na společný trh byly dodržovány tytéž environmentální, zdravotní a pracovní normy platné na vnitřním trhu s cílem chránit zdraví spotřebitelů a planetu.

Příloha

1) Revize kritéria posledního zpracování podle celního kodexu Unie (čl. 60 odst. 2 nařízení (EU) č. 952/2013) a místa provenience, jak je stanoveno v nařízení o poskytování informací o potravinách spotřebitelům (čl. 2 odst. 2 písm. g) nařízení (EU) č. 1169/2011).

2) Dodržování zásady vzájemnosti, zakázat dovoz potravin zpracovaných za použití látek a metod v Evropě zakázaných (čl. 168 odst. 1 a 5, čl. 169 odst. 1, čl. 114 odst. 3 a články 216–219 SFEU).

3) Zvýšení hraničních kontrol přepravovaných potravin vstupujících na evropské a vnitrostátní hranice s cílem zastavit podvody s potravinami, které poškozují zemědělce i spotřebitele (článek 43 a násl. nařízení (EU) 2017/625).

4) Požadavek na uvedení původu by měl být rozšířen na všechny potraviny s cílem předcházet podvodům, chránit veřejné zdraví a zaručit právo spotřebitelů na informace. Musí být uveden odkaz na zemi původu nebo místo provenience, aby se zabránilo dalšímu uvádění spotřebitelů v omyl používáním obecných zeměpisných označení (EU, NON-EU nebo EU a NON-EU) (čl. 26 odst. 2 a 3 nařízení (EU) č. 1169/2011 a článek 2 nařízení (EU) 2018/775).

Konkrétně:

1) Podle čl. 60 odst. 2 nařízení (EU) č. 952/2013 (celní kodex Unie) „zboží, na jehož výrobě se podílí více než jedna země nebo jedno území, se považuje za zboží pocházející ze země nebo území, kde došlo k jeho poslednímu podstatnému hospodářsky odůvodněnému zpracování nebo opracování, které bylo provedeno v podnicích k tomu vybavených a které vyústilo v nový výrobek nebo představuje důležitý stupeň výroby“. To znamená, že „původem“ produktu, jak je uveden na etiketě, je obvykle země, v níž se nachází zpracovatelské zařízení, pokud neexistuje výslovná povinnost uvádět rovněž provenienci zemědělského produktu použitého při zpracování (jako je tomu v Itálii u mléka, sýrů, těstovin, rýže, zpracovaných rajčat a zpracovaného vepřového masa, přičemž se povinnost vztahuje na zařízení působící na území Itálie). Nejednoznačnost je zřejmá, vezmeme-li v úvahu definici „místa provenience“ (čl. 2 odst. 2 písm. g) nařízení (EU) č. 1169/2011): „místo, o němž je uvedeno, že z něj potravina pochází, a které není „zemí původu“ ve smyslu článků 23 až 26 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92“ (nahrazeno čl. 60 odst. 2 nařízení (EU) č. 952/2013). Nejasná a možná záměrně nejednoznačná označení původu umožňují výskyt takových jevů, jako je zavádějící zeměpisná identita, nepravdivá identita výrobku a zkreslování výrobků, a usnadňují padělání. Je proto nezbytné transparentně a jednoznačně stanovit, že původ potraviny odpovídá zemi provenience zemědělského produktu (kde byl vypěstovaný, chovaný nebo ulovený) a místu, kde byl zpracován, přičemž oba tyto údaje (liší-li se) musejí být uvedeny na etiketě nebo musejí být spotřebitelům poskytnuty v jiné podobě (menu, značky atd.).

2) Podle článků 168, 169 a 114 Smlouvy o fungování Evropské unie (SFEU) činnost Unie, která doplňuje vnitrostátní politiky, zahrnuje sledování vážných přeshraničních zdravotních hrozeb, včasné varování před nimi a boj proti nim. Aby bylo zaručeno veřejné zdraví a ochrana spotřebitele, je nezbytné uplatňovat zásadu vzájemnosti v obchodních vztazích se třetími zeměmi, zajistit, aby všechny produkty vstupující do Unie splňovaly environmentální, zdravotní a pracovní normy platné na vnitřním trhu, a zakázat dovoz potravin zpracovaných za použití látek a metod v Evropě zakázanýchTento zákaz musí být rovněž znovu potvrzen v mezinárodních dohodách EU uzavřených podle článků 216–219 SFEU. 

3) EU je jednou z největších oblastí volného obchodu na světě s přibližně půl miliardou uživatelů/spotřebitelů. Pravidelné úřední kontroly zásilek zboží, na něž se nevztahují posílená opatření, se organizují na základě posouzení rizik v souladu s čl. 43 a násl. odst. 3 nařízení (EU) 2017/625. Aby se v oblasti potravin omezily podvody, které poškozují zemědělce i spotřebitele, je třeba zvýšit četnost a důkladnost kontrol dovážených potravin a krmiv. Tyto kontroly musejí účinně předcházet rizikům pro veřejné zdraví, chránit zájmy spotřebitelů a zajišťovat spravedlivost obchodních transakcí.

4) Článek 26 odst. 2 nařízení (EU) č. 1169/2011 stanoví obecnou zásadu transparentnosti v tom smyslu, že uvedení země původu nebo místa provenience je povinné, pokud by opomenutí tohoto údaje mohlo spotřebitele uvést v omyl ohledně skutečné země původu nebo místa provenience potraviny, pokud by z informací přiložených k potravině nebo etikety jako celku jinak vyplývalo, že potravina má jinou zemi původu nebo místo provenience. V praxi se však označení původu použije pouze tehdy, stanoví-li tak zvláštní odvětvová pravidla; Čl. 26 odst. 3, který stanoví povinnost uvádět původ primární složky, pokud se liší od uvedeného původu potraviny, byl rovněž oslaben výjimkami a nadměrnou pravomocí udělenou odvětví podle prováděcího nařízení Komise (EU) 2018/775. V zájmu předcházení podvodům, ochrany veřejného zdraví a garance práva spotřebitelů na informace proto musí být nařízení (EU) č. 1169/2011 pozměněno, aby zahrnovalo povinnost uvádět původ všech potravinářských výrobků, ať již balených nebo podávaných v zařízeních společného stravování, tj. ve školních jídelnách, podnicích, nemocnicích a restauracích.

Organizátoři

Zástupce

Náhradník

Členové

  • Stipe TOKIC
  • Maximilien FONTANA
  • Leszek Bogumił KOLASA
  • Eliomaria Felice NARDUCCI
  • Celia VILARDELL PEREZ

Počet shromážděných prohlášení o podpoře

ZeměProhlášení o podpořeMinimální pocet signatáruProcentní podíl
Belgie12114 8050,82 %
Bulharsko4311 9850,36 %
Czechia2414 8050,16 %
Dánsko399 8700,40 %
Estonsko44 9350,08 %
Finsko759 8700,76 %
Francie45755 6950,82 %
Chorvatsko518 4600,60 %
Irsko409 1650,44 %
Itálie236 76153 580441,88 %
Kypr324 2300,76 %
Litva167 7550,21 %
Lotyšsko85 6400,14 %
Lucembursko234 2300,54 %
Maďarsko6814 8050,46 %
Malta54 2300,12 %
Německo43167 6800,64 %
Nizozemsko10920 4450,53 %
Polsko11136 6600,30 %
Portugalsko6614 8050,45 %
Rakousko9313 3950,69 %
Rumunsko12623 2650,54 %
Řecko9914 8050,67 %
Slovensko1 3339 87013,51 %
Slovinsko455 6400,80 %
Španělsko23941 5950,57 %
Švédsko7714 8050,52 %
Celkový počet podpisů240 496

sdílet na

78 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Pijack
1. 2. 2025 17:34
Odpovědět  josh-xy

A víš jak to skončí? Nápisem Made In EU. Takže pašerák z Polska doveze české maso z vepříka (vykrmeného Rakouskými chemikáliemi), které zabili ve Francii, prodá ho do Německa, tam ho přebalí a nalepí transparentní nálepku Made In EU. DebiI zaplesá a politici se budou chvástat “ó jak jsme moudří” 🙂

Jediné řešení je návrat k národním ekonomikám s přísnými cly a bez dumpingových cen a zrušení EU. Všechno ostatní je jen plýtváním potenciálu lidí a financemi.

Tupý hulvát
1. 2. 2025 22:04
Odpovědět  josh-xy

Kuva, matně si vzpomínám, nečetl jsem to už NĚKDE?

Pijack
1. 2. 2025 17:28
Ohodnotit příspěvek :
     

STOP komu, čemu? Je to zase jen hromada popsaných tun papíru prázdnými floskulemi, protože mezi signatáři i petenty se nenajde nikdo, kdo prakticky přemůže armádu byrokratů, kteří si své mocenské koryto nedají vzít. Do důsledku si to nejvíc vyžerou vegani a vegetariáni, protože gró problému leží v nenávisti k masu. Maso je fetiš. Maso je zlo a podle nich je třeba všechny zvířata vyhubit, aby se maso už nežralo, protože prý klima a CO2. Když pitomci vládnou, nebude tím pádem ani mléko. Pak nebude ani hnojivo, čili nebude ani mrkvička. Dejte do ruky oslovi razítko a on vám orazítkuje všechno. A nikdo se z těch sraček nevyhrabe, protože osel ve snaze o nápravu bude dávat další razítka. A k těm vegetariánům – vyhrají když zničí maso? Ale kdepák. Všichni pochcípají na cukrovku. Bez masa a zeleniny jim zbyde jen fruktóza – ovoce, třtina a řepa. Když vládnou zelení oslíci, výsledek je jasný už předem. A nějaké petice, chááá chááá 🙂 Náprava je gilotina a kůly. Všechno ostatní bují jako rakovina…

Lubek
1. 2. 2025 17:31
Ohodnotit příspěvek :
     

Už sú to roky nazad, keď nám na jednom školení na odľahčenie hovoril lektor, ako je to s prehláseniami o zložení potraviny. Vtedy dal ako príklad vianočku. Pri jej príprave boli použité múka, voda, kvasnice, soľ, hrozienka a kypridlá. Pri výrobe vianočky neboli použité žiadne chemické prísady, stabilizátory a iná chémia. Ibaže. Hrozienka pri výrobe boli pri sušení stabilizované nejakou chémiou. Ale to mal uviesť výrobca hrozienok. Výrobca vianočky už iba hrozienka zaradil do zoznamu použitých ingrediencí pri výrobe vianočky ako hrozienka.
Teraz mi veľmi vadí informácia, že niečo je “produkt EU”. Čo to znamená? Pre mňa konkrétne pri račinách. Ak rajčiny nie sú Slovenské, nekupujem! Lebo mám zlú skúsenosť so Španielskymi, …produkovanými v EU. Dcéra žije v cudzine. Má veľmi rada guláš, podľa môjho osobného receptu. Z letiska mi volala, že by si dala guláš. Vybehol som kúpiť teľacinu, a nemal som rajčiny. Nebol čas chodiť po obchoďákoch, zobral som EU-Španielske. Naučil som sa, rajčiny pridávať do základu gulášu hneď po “uzavretí” mäsa. Pridal som a varil. Teľacina sa už začala rozpadať, rozvárať, ale rajčiny boli stále ako surové zemiaky. Hnus! Španielsky! Z EU.

Pijack
1. 2. 2025 17:39
Odpovědět  Lubek

Kdybys dělal náš Moravský guláš, tak by si do něj rajčata dávat nemusel 🙂 A je nejlepší na světě 🙂 Když řekneš ve štatlu u řezníka, že sháníš ke kližce do guláše rajčata, tak tě vyžene z krámu sekerou 🙂 🙂

Jarek
1. 2. 2025 19:44
Odpovědět  Pijack

Proboha rajčata do guláše? To si snad dělají srandu ne?

ovp 68
1. 2. 2025 22:07
Odpovědět  Jarek

..no, třeba do klasického vídeňského guláše patří rajčatový protlak nebo pasírovaná rajčata, jinde dávají papriky, jinde houby. Pokud dávám rajčata, tak vždycky oloupaná, stejně tak i do leča, já ty slupky nemám rád, je to v jídle jak zapomenutá etiketa od konzervy.
Miluju guláš ze zvěřiny, nejlíp ze srnčího a zaječího předku…

Tupý hulvát
1. 2. 2025 22:27
Odpovědět  Jarek

Generálové a kuchaři amatéři jsou stejní.
-“Přidáme rajčatový protlak, dobře promícháme a zalijeme malým množstvím vody – asi 2 dl. Do základu přisypeme kmín, prolisovaný česnek a necháme dusit na co nejnižší teplotě.

-Maďarský:”1

Maso nakrájíme na kostky. Nasekané cibule orestujeme na oleji, přidáme sladkou papriku, nakrájenou papriku a rajče, sůl, pepř, nasekaný česnek. Přidáme maso, chvíli osmahneme a potom přilijeme půl deci vody. Vaříme 2 a půl hodiny. Občas promícháme.
Poctivý hospodský guláš podle šéfkuchaře Zdeňka MarcínaK masu přidejte lžíci a půl rajčatového protlaku, zamíchejte a chvilku počkejte, aby se odvařila kyselost a cukry zkaramelizovaly.

„V tuto chvíli se rodí barva, vůně a chuť guláše,“ tvrdí šéfkuchař.

Jsou recepty i bez, samozřejmě

Helena
1. 2. 2025 19:45
Odpovědět  Pijack

Já zrovna dodělala vepřový guláš s najemno hlívou ústřičnou a přidanou na kousky čerstvou paprikou a vlastním oregánem a kmínem s domácím knedlíkem a všichni mají boule za ušima, knedlíky mi brali od ruky a cpali se s nimi ještě před jídlem.
Jen pro inspiraci pro příště: jak děláte Moravský guláš? Smím-li se ptát. Děkuji.

ovp 68
1. 2. 2025 22:18
Odpovědět  Helena

..moravský guláš začnete stejně jako klasiku, ale dáváme ještě kmín( za což by vás ovšem pravověrný Hungár zakousnul..), rajský protlak, hotové maso vyjmout, dát stranou a hlídat před sežráním, šťávu vydusit na tuk, zaprášit hladkou moukou, zasmahnout, rozvařit vodou, ale lepší je vývar a do toho potom drobně nakrájené syrové brambory a syrové zelí na nudličky, po změknutí vrátíme maso(pokud zbylo..) lehce provaříme, dochutíme. Můžete přikápnout hltánek piva nebo červeného vína… nebojte, nezkazí se to, anžto nezbyde…

Helena
2. 2. 2025 17:00
Odpovědět  ovp 68

Takže takový bramborosegoš. To mne ještě nějak nenapadlo to takto zkombinovat. Díky, příště zkusím, občas mi dochází nápady.
A tady s tím “martina” mám zkušenost, že tihle “odborníci na zdravou stravu” co jen kritizují, žerou doma vlašák z papíru. Klííídek, tomuto onému nestojí za to věnovat ani gram energie a času.

Joe Arp
2. 2. 2025 17:10
Odpovědět  Helena

Vlašák z papíru- luxus! Chodí Hektorovi na granule (když je zrovna na dvorku).

Burák
1. 2. 2025 23:56
Ohodnotit příspěvek :
     

Víte co je hlavní problém dnešního stravování? Na nějaký benzín kašlu. Hlavním problémem je zrušení regionálního zásobování. Nechápu lidi, kteří rvou do svých dětí ovoce a zeleninu z dovozu a pak se jako strašně diví, když nacpou do těch nevinných duši, tolik alergenů na které nemají obranu, že stále marodí. Vůbec nejlepší je rodič, který způsobí alergii tím, že zvolí med. Ten je totiž přirozeným zdrojem alergenů. Já ještě zaplať pánbůh neztratil paměť a pamatuji jak jsme kdysi byli daleko zdravější. A to bylo právě tím, že v každém městě byla potravinářská výroba a hned vedle družstvo, které dodávalo suroviny. Takže jsme papali alergeny ve kterých jsme si libovali od kojence a tudíž jsme měli protilátky. To bylo to první, co se tu zrušilo a věřím, že úmyslně v rámci budoucích zisků zdravotnického lobby. Tudíž by každý obal odkudkoliv mimo náš region měl být rudý, protože je nebezpečný našemu životu. Jinak tu iniciativu chápu. Raději bych ale podpořil regionální potraviny pro všechny v mém kraji.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
martina
2. 2. 2025 04:10
Ohodnotit příspěvek :
     

většina lidí žerou stejně sračky dle receptů od maminky a babičky,

pointa je že někdy na přelomu 18. a 19.stol. se ukázalo že rafinované produkty jsou výhodnější, lépe se s nimi pracuje, nekazí se a jsou tedy ekonomicky výhodnější a tak tehdy se rodící potravinářský průmysl vycítil příležitost maximalizace zisku a začal produkovat naprosté sračky, opozici žádnou neměl (jedinou byl kněz Graham, kterému asi docvaklo že to celé je proti přírodě) a tak se vyrobila tradice kterou gojím samozřejmě akceptoval, že je to všechno zdravotní šílenství mohlo být tehdy asi jedno, většina lidí se sotva dožila 50. roku života o existenci nějakých vitamínech pár vědců cosi tušilo, ale reálné jsou vitamíny tedy jejich objev a jejich syntéza záležitostí 20.stol.

dnes jsou tyhle rafinované produkty naprostým šílenstvím které vyrábí chcípáky (a kretény) pro potřeby zdravotnického a farmaceutického (bigfarma) průmyslu.

Máma která dnes svému dítěti dává krupicovou kaši z bílé (rafinované) krupice, zasypanou cukrem, čínskou skořicí (je šílená na játra) a nebo holandským (alkalizovaným a vesměs nekvalitním) kakaem vyrábí akorát chcípáka.

martina
2. 2. 2025 04:17
Odpovědět  martina

Je to šílenství, debil který při “výchově” svého dítěte 16 hodin denně čumí do mobilu a probírá sračky (na vesměs židovských) sociálních sítích si není schopná zjistiti co je pro ní a její dítě zdravé, bože gojímové jsou debilové, debilní (židem otrávená) kultura podněcující akorát šílenou (například bílá žena kopulující s černým chlapem, černá “hudba”) sebenenávist,

250 let gramotnosti a bezprecedentního průstupu k informacím vyrobil akorát debila, to je šílený paradox.

Slovan
2. 2. 2025 04:30
Odpovědět  martina

Debil. blbeček, debil, blbeček, debil……….a zase to smrdí židovinou. 🤣🤣🤣

martina
2. 2. 2025 04:56
Odpovědět  Slovan

njn, mé vyjadřování není kultivované

Slovan
2. 2. 2025 10:49
Odpovědět  martina

….ale néééé! 🤣

Debil blbeček – YouTube

martina
2. 2. 2025 04:37
Odpovědět  martina

osobně nikde nepoužívám bílou moku, rafinované oleje a tuky, tedy kromě přepuštěného másla (což je jedna z mála rafinací které nemají negativní vliv na zdraví*), žádný cukr (je lhostejno zda-li řepný, třtinový** bez ohledu na to zda je rafinovaný), používám výhradně alternativní sladidla (Erythritol, Xylitol, Inulín) a pochopitelně všechno celozrnné, takové pečení (a vaření) je nepochybně mnohem složitější (navíc člověk si musí recepty vytvářet sám), ale je to zase větší zábava.

Samozřejmě nikdy nejím brambory, což je ze zdravotního hlediska čiré šílenství (přinejlepším přežitek), speciálně když ten debil uvaří brambory bez slupky a tu vodu do které se vylouhovala většina vitamínu C nakonec vylije.

*péct nebo smažit s normálním máslem je akorát zahrávání si s rakovinou, rafinované (přepuštěné) máslo drasticky zvyšuje kouřový bod (smoke point).

**mnohdy je to normální rafinovaný (mnohdy řepný) cukr jen nějak přibarvený, jelikož odlišit řepný od třtinového cukr je vcelku nákladné.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Burák
2. 2. 2025 07:28
Odpovědět  martina

Víte, ono se nesmí nic přehánět. Přepuštěnému máslu třeba u vaření rozumím. Asi bych si nedokázal představit pstruha bez másla. Jakékoliv rafinaci také rozumím, proto si dělám vlastní sádlo a za studena lisovaný olej používám minimálně, takže mi vydrží litr min.mesic. pokud ale chcete udělat dobré fisch and chips, tak to bez trocha oleje na pánvi nepůjde. Horký vzduch zabije tu chuť. Mnoho let si ale třeba peču vlastní chleba. Zrovna za chvilku jdu dát do hnětače zákvas ale rovněž to nepřeháním. Půl žitné a půl pšeničné. Někdo si myslí, že je člověk králík a tak tam nacpe cokoliv dalšího ale jakákoliv semínka, vločky, ořechy pak způsobí nízké vykynutí přírodního kvásku a takové ty těžké chleby nikdo u nás nechce. Mouku si ale melu na kamenném mlýnku. Třtinový cukr je podvod i ty invertnimi cukry prosycené různé údajně přírodní sladidla. Pokud někdo chce zdravý přírodní cukr, máme tu přece med. A zrovna naše zem má nejvíce včelařů v Evropě.
Na brambory mi nikdo nesmí sahat😁 Je s tím docela práce a sbírání mandelinek mi to neulehčuje ale takový pořádný bramborák na domácím sádle je přece delikatesa. Každý rok vypěstuji 5 beden. Brambory jedli už naši předci a dožili se 90.

martina
2. 2. 2025 07:40
Odpovědět  Burák

za studena lisované oleje jsou zdravější alternativou těch rafinovaných, samozřejmě záleží jaká typ olejů máte na mysli (ze které plodiny tj. skladba mastných kyselin),
sádlo, opět záleží jaký je zdroj sádla, tedy pokud máte vlastní (domácí chov) nebo ze supermarketu.

hranolky nejím a obalované maso si můžete udělat doma i bez tuku v mikrovlnné troubě.

člověk není králík, různá semínka, vločky zvyšují nutriční hodnotu, pokud s tím umíte pracovat kyne to solidně, ale samozřejmě v konvenčních receptech tohle nenajdete.

Med je zdravý pouze do určité teploty, jinak se jedná o svinstvo.

martina
2. 2. 2025 07:44
Odpovědět  martina

lidí kterých se dříve dožilo 90 let bylo demograficky mikroskopické množství, většina lidí tehdy zemřela na nejrůznější infekční nemoci jako tbc,tetanus,choleru, nezanedbatelná část žen zemřela při porodu…

Burák
2. 2. 2025 09:21
Odpovědět  martina

Mikrovlnka udělá z čehokoliv za 30 sekund mrtvou hmotu. Ozářená jídla necháváme raději těm líným, co tohle mají potřebu používat. Já mám dva sporáky. Jeden na ruský PB a druhý na dřevo. Kdo neměl bramborák na sporáku na dřevo, nezná jeho nejlepší podobu. Můžete na něm dělat i suché placky, které milovala moje maminka jen tak s medem. S tím kynutím se velmi mýlite. To se týká totiž možná droždí. Přírodní kvásek založený na zkvašené mouce takovou sílu nemá a nikdy mít nebude. Těsto
musí být lehké a trochu o tom něco vím, protože jsem mimo jiné pekař a peču už dobrých 30let. Náhled do potravinářství před rokem 89 a srovnání s dneškem mě donutil pěstovat vlastní plodiny kvůli obsahu dusičnanů. Já tím myslel hlavně to, že pokud chcete jíst kupříkladu ořechy, nemusíte je cpat do chleba. Dusičnany vidím jako největší problém v dnešním menu. Komunisti měli jedny z nejpřísnějších norem a to konkrétně u dětí. Dnešní EU zvedla obsah dusičnanů snad pětkrát. A předky jsem nemyslel prabáby ale babičky. A ty trávu skutečně nejedli. A moderní medicínu bych do toho nepletl, protože ta dnes věk i snižuje.

Burák
2. 2. 2025 09:30
Odpovědět  Burák

Zapomněl jsem dodat, že kromě stravy a nějaké základní medicíny tu dlouhověkost způsoboval také nedostatek stresu. Ono se to nějak vše doplňuje. Moje sousedka, sudetská Němka se dožila 93let. Co vím, tak rodila doma, žádné prášky nejedla ale byla jako já, poctivá včelařka. A ty naše bodavé holky nás udržují svými žihadly asi fit. Kdysi jsem četl vliv na dlouhověkost ve spojitosti s včelím jedem, samozřejmě podávaným v rozumné míře. A je fakt, že co včelař, tak znám mnoho dědku po 90. Ona ta příroda je záhadná věc a veškerá dnešní tvrzení možná i docházejí k mylným závěrům, protože vstupní data jsou chybné.

martina
2. 2. 2025 09:54
Odpovědět  Burák

ale to je klidně možné, osobně bych tomu klidně i věřila a přírodu bych z tohoto schématu nevytěsňovala, pokud čtete můj text tak je to spíše obhajoba přírody, rafinované věci jako mouka, tuky (a oleje), rýže atd. jsou věci zcela proti přírodě viz můj příspěvek že tehdy v 19.stol. kněz Graham porozuměl že potravinářský průmysl se obrací proti přírodě.

Burák
2. 2. 2025 11:31
Odpovědět  martina

A proč by měla být domácí mouka rafinovaná? Tomu nerozumím. Osobně si kupuji zrní u farmáře, který chová býky a tudíž nemá potřebu používat umělá hnojiva, když toho hnoje se stejně potřebujete zbavit a půda plná života ho potřebuje. No a z toho zrna si měli vlastní mouku. A to hlavně z důvodu, že pochází z pole bez GMO a jakékoliv chemie ale co je pro mě jako pekaře nejdůležitější, je kyprost takové mouky a následně nadýchané pečivo. GMO vytěsňuji mimochodem i u krmiva pro má zvířata. Baví mě lidi žijících na TOFU, protože skoro 80% je GMO a to je možná horší jak rafinace. Každopádně se nebudeme dohadovat. Nemusíme se shodovat v názorech, důležité je, že o tom přemýšlíme a vždy existuje cesta k dalšímu poznání. Člověk se učí do konce svých dní. Tedy jenom hlavy otevřené, jak ráda říká má sousedka😉

martina
2. 2. 2025 11:47
Odpovědět  Burák

rafinovaná obecně znamená mouka (čti zrno) zbavená všeho krom endospermu, většinou bývá navíc bělená.

většina lidí od toho farmáře nakupovat nemůže, máte štěstí.

Tak s tím GMO je to složité, sóju moc nemusím, je to solidní zdroj (asi nejlepší) rostlinných bílkovin (pokud překonáte pár problémů), ale osobně nejsem vegetarián takže ji ani nejím, myslím že se dá vcelku solidně sehnat sója bez GMO, zkrátka musíte se zajímat co kupujete.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
martina
2. 2. 2025 09:33
Odpovědět  Burák

“Mikrovlnka udělá z čehokoliv”

neudělá akorát to vyžaduje nějaký skillset

“Ozářená”

zcela jistě nerozumíte jak mikrovlnná trouba funguje

Bramborák nejím je to svinstvo

S tím kváskem možná, nevím, ale vsadím se že to lze jen to chce neuvažovat konvenčně

Já bych socialistické zemědělství a potravinářství nepřeceňovala (ale ani nedehonestovala), spousta věcí tehdy byla chybná protože ten rozvoj za posledních 40 let byl masivní.

Ořechy do chleba, nevím proč cpát ořechy do slaného pečiva nikde jsem nic podobného nepsala.

Babičky, prabáby definujte ročník narození, jinak je to absurdní semantická fraška.

Obecně, dnes je o potravinách mnohem větší informovanost, jsou (pokud umíte číst a nakupovat) kvalitnější než za socialismu a nemusí být nutně drahé.

Peču 30 let, fajn, ale to nic neznamená, možná umíte dobře péct něco, ale to vůbec neznamená že pečete zdravě.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
ovp 68
2. 2. 2025 10:55
Odpovědět  martina

.. ze 100kg obilí získáme 75 kg mouky a 23 kg odpadních otrub, které si potom v obchodě se zdravou výživou zase koupíme(300g/30Kč), abychom jejich pojídáním/utrápeným přežvykováním kompenzovali “ty strašlivé účinky bílé mouky”.

Brambory jsou poměrně bohatým zdrojem minerálních látek a vitamínů(syrové jsou ideální proti kurdějím..), zábavný je pohled na někoho, kdo je “zásadně nejí” a místo nich si kupuje dnes velmi módní batáty(60Kč/kg..). Takže brambory nezatracovat!!!

Ideálním zdrojem vlákniny je syrová zelenina a ovoce(jablka, hrušky, oskeruše, se slupkou i s jádřincem a jadérky, stopku nemusíte..), luštěniny, semínka, jedlé kaštany, jeřabiny, trnky šípky, .. během vegetačního období nám toho příroda nabízí spousty,

Med snáší ohřátí do 45°C bez ztráty svých nutričních hodnot, doporučujeme max.3x opakování ohřevu, aby nedocházelo ke vzniku/zvyšování obsahu HMF, látka v čerstvém medu není přítomna, jedním šetrným ohřevem vzniká max.7mg /kg, norma pro Český med je 20mg/kg, evropská 40mg/kg. Pokud vidíte na medu v obchodní síti “norma EU”, zamyslete se co to značí, varováním je taktéž cena pod 190Kč/kg . Medy pro průmyslové využití obsahují i přes 1000mg HMF…

martina
2. 2. 2025 11:03
Odpovědět  ovp 68

s těma otrubami se to také nemá moc přehánět, osobně myslím max 10-15% vlákniny, jíst otruby jen ve speciálních případech, osobně raději (oves a ječmen, zdroj beta-glukanů) otruby moc ne, podobně jako bílá mouka je pojídání samotných otrub nepřirozené*.

proti kurdějím to bylo excelentní o tom žádná, ale dnes v době kdy Vitamín C stojí pár korun, si to vysoko-glykemické šílenství ráda odpustím.

Batáty, já nevím, raději českou mrkev a nebo topinambury, batáty jsou OK lze je na rozdíl od brambor jíst i syrové.

Zbytek souhlas

Med ze supermarketu nekupuji, to raději žádný med

*příliš mnoho vlákniny (otruby dle druhu někdy až 40%) blokuje vstřebání vitamínů a minerálů

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
martina
2. 2. 2025 11:12
Odpovědět  martina

zkouším péct ze všeho možného (experimentálně), ty celozrnné věci jsou šílenství a stejně tak bezlepkové (tam se musí přidat různá aditiva, například xanthanová guma) to je fakt, ne vždy se to podaří.

je fakt že pokud chcete upéct pro návštěvu která se ohlásila pár hodin předem je to z celozrnné mouky docela mazec a nemá to tu typickou chuť.

ovp 68
2. 2. 2025 11:03
Odpovědět  ovp 68

.. no, a kdybyste viděla, co všechno rád a s potěšením jím a piju, asi by vás klepla pepka, jak jím zdravě i nezdravě. Věk 67, 185/85, tlak v normě, celkový rozsah mírně posunutý dolů(..pro sport výhoda), k lékaři 1x ročně, aby taky něco vydělal. Životní krédo.. “nesr*t na to, ale neposr*t se z toho!”

martina
2. 2. 2025 11:16
Odpovědět  ovp 68

máte dobrou genetiku, každopádně neberte mé příspěvky nějak osobně, mám zkrátka takový styl.

jde o to že tento systém se hroutí a místo na své občany myslí na nákup stíhaček a pod. tedy lidé s horší genetikou náchylnější například k diabetu 2.typu a jím podnícených komplikací může nechat literárně zemřít.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
ovp 68
2. 2. 2025 11:32
Odpovědět  martina

.. kdybych je bral osobně, tak vás pošlu do pr*ele a hotovo, a že tomu tak není, tož..
Já nerad systémy, které tendují k péči o občana “od kolébky ku hrobu”. Laissez faire…

martina
2. 2. 2025 11:52
Odpovědět  ovp 68

nevím jak to přesně myslíte s tím Laissez faire (vím co to znamená), tohle bylo OK v 19.stol. dnes už je něco podobného těžko realizovatelné, ona medicína není nic levného a taková diabetickou nefropatií vyžadovaná dialýza nebo transplantace ledvin popřípadě jiné problémy jsou mimo finanční možnosti většiny populace.

ovp 68
2. 2. 2025 14:16
Odpovědět  martina

.. nemoci jsou integrovanou složkou fungování přirozeného výběru v rámci druhu, a umělé prodlužování života, především jeho pasivní části je, vedle neustále vytvářených nesmyslných sociálních požitků, zásadní příčinou neudržitelnosti Bismarckova modelu.

Nech odpadne čo je oportunistické… ;o))

martina
2. 2. 2025 14:21
Odpovědět  ovp 68

s pohledu evoluční biologie ok, s pohledu ženský s vámi v tomto zásadně nesouhlasím.

ovp 68
2. 2. 2025 17:59
Odpovědět  martina

..ovšem to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat. Existenty existují nezávisle na našem chtění…

martina
2. 2. 2025 12:10
Odpovědět  ovp 68

.. kdybych je bral osobně, tak vás pošlu do pr*ele a hotovo, a že tomu tak není, tož..

tak v tom případě jste lepší jak já

ovp 68
2. 2. 2025 14:18
Odpovědět  martina

..necítím se být lepší nebo horší, prostě jsem. A je A…

Burák
2. 2. 2025 11:43
Odpovědět  martina

Nesouhlasím s vámi, protože za socialismu nebyla potřeba jakékoliv potraviny šidit. Na vše existovala norma a kdo uměl číst, mohl si přečíst kupříkladu normu na Termix, který se vyráběl úplně stejný po celém ČSSR. Tudíž to nebylo potřeba uvádět na obalu!!!
Právě že tehdejší výrobě moc nevíte. Já prošel mnoho podniků. Navštívil jsem třeba Dianu Děčín, kde jsem viděl výrobu kakaového prášku a másla přímo z bobů. Také jsem viděl tehdy plně automatickou linku, kde jezdili bedny určené do Británie. Málokdo ví, že Diana měla 20% britského trhu s cukrovinkami. Nepoužívali se v nich taková svinstva jako dnes. Palmojádrove tuky a další mňamky. Viděl jsem i mnohé mlékárny, kde všude fungovala výstupní kontrola a tak se nemohlo stát, že se zákazníci nakazí třeba salmonelou nebo i horšími chorobami. Každá linka podléhala laboratorním testům a pak šla teprve do prodeje. To dnes není nikde!
A ta informovanost. To se už musím smát, protože mnoho věcí výrobce prostě neuvede a vidíme to hlavně na německém trhu, jde prostě éčka přestali uvádět a je hotovo. Za socialismu jste si mohl koupit normy a složení si přečíst. Nebylo to třeba ale hlídat a to je ten zásadní rozdíl.

Burák
2. 2. 2025 11:55
Odpovědět  Burák

Zapomněl jsem dodat u tehdejší čokoládovny Diana, že jelikož se boby zpracovávali přímo před výrobou, nebylo třeba kakao dále zpracovávat. Už tady nechci tapetovat, tak přeji všem gurmanum hezký zbytek dne. A všeho s mírou. To co je podle dnešních trendů údajně zdravé, bude za pár let nezdravé. Držme se raději hesla všeho s mírou. Znám vegetariány, kteří párkrát za rok zhřeší masem a tak to má být. A co se týče bramboráku. Ten je výtečný pokud máte ty správné brambory, je udělaný na sádle a použijete český česnek. Mimochodem většina štiplavého českého česneku, který tak milujeme pochází z Ruska, který byl použit při šlechtění právě pro svou výjimečně štiplavou chuť.

martina
2. 2. 2025 12:03
Odpovědět  Burák

Boby mají různou kvalitu (podobně jako třeba káva) navíc pochybuji že tehdy používali kakaový prášek který neprošel alkalizací.

Třeba kafe (drtivá většina dodnes nemá ani ponětí jaký druh kávy pije) bylo za socíku odporné svinstvo, nehledě na přípravu kdy český turek je svinstvo na třetí.

O takové nutriční odpornosti jako Granko, raději nepsat,

Mléko v plastových sáčcích, prakticky nepoživatelné

Vegetariánskou stravu považuji za masivně nepřirozenou, přeci jen člověk je od přírody masožravec.

Nevím brambory jsou svinstvo, žádné správné neexistují, správné jsou maximálně příhodný varný typ vhodný k přípravě bramboráku, ale nutričně je to svinstvo.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
martina
2. 2. 2025 12:08
Odpovědět  martina

Ale já vážně nemám zájem kritizovat dnes socialismus, to vážně nechci, osobně jsem proti němu nikdy nic neměla

Joe Arp
2. 2. 2025 14:02
Odpovědět  martina

Ty nutriční oslice s pinďourem, co ty víš o mlíku v plastu a jeho poživatelnosti? V cca 69. bylo plnotučný mlíko, za 1.30 (fijalový pytlík) skutečný a vynikající mlíko! Dnešní plnotučně odstředěná voda plodí nárůst podobných přemoudřelých brambor jako jsi ty!

martina
2. 2. 2025 14:33
Odpovědět  Joe Arp

’69? jsem ročník 1978, já vážně netuším,ale dnešní Bio 4% Tuku (Olma, Lidl) je vcelku OK, je pravda homogenizované, tepelně ošetřené a postrádá některé látky jako karotenoidy, pokud se týče obsahu tuku a bílkovin to je spíše závislé na plemeni, Holštýnské (v ČR asi nejrozšířenější) tomu zhruba (tuk, bílkoviny) odpovídá.

Nevím o co vám jde možná v 1969, ale v 80.letech to byl oproti dnešku hnus.

martina
2. 2. 2025 14:39
Odpovědět  martina

také bych raději mléko od farmáře (ideálně Jerseyský skot) nebo alespoň z mlékomatu, několik pokusů bylo, ale vesměs vše dopadlo mizerně, njn co naděláš.

Joe Arp
2. 2. 2025 14:45
Odpovědět  martina

Proč to tu zahnojuješ úhybnými plky? Jasně jsi tu mluvila o mléku, v plastových sáčcích, jako o nepoživatelném, asi hnusu, o kterém jakožto rozená 78 víš úplný h…….

martina
2. 2. 2025 15:10
Odpovědět  Joe Arp

pro mě bylo mléko v sáčku nepoživatelný hnus, dnešní mléko je nekonečně lepší, jelikož poživatelné, je ale možné že v roce 1969 bylo jiné jak v 80.letech

Joe Arp
2. 2. 2025 15:32
Odpovědět  martina

Jistě mlíko s půlroční trvanlivostí je mňamka právě pro tebe jak stvořená! Běž už někam… Co ty si pamatuješ z pití mlíka v deseti letech (jestli), tvoje předvádění se tu, je velká ubožárna.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Slovan
2. 2. 2025 16:19
Odpovědět  Joe Arp

A co řekneš mě, já chodím rovnou ke krávě a je dobré. A to mám radši jiné nápoje než mléko. Jinak nevím co se rozčiluješ, před pár dny jsem tě něco napsal, nevím jestli jsi to četl. Otevři oči a roluj jako já, bo to jinak nejde. Ale co já ti budu říkat. Čas se blíží. Dělej jak myslíš. 😊

Joe Arp
2. 2. 2025 17:07
Odpovědět  Slovan

To víš, že mi z tý krávy s jedním ceckem bliká červená, ale je třeba se jí trochu pošťourat v bramboráku (hnusném) co má v přešitý palici. 🙂

martina
2. 2. 2025 22:12
Odpovědět  Joe Arp

bože vy jste omezený, trvanlivé tedy UHT mléko nepiju, myslím čerstvé (existují různé druhy pasterace), v 10 letech je člověk dost starý na různé vzpomínky

edit: vzpomínám si na první kontakt s UHT mlékem v jižních Čechách kolem roku 1988 bylo to chuťové mnohem lepší jak v sáčku, cena byla ale velmi vysoká 1L stál asi 10Kčs.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
ovp 68
2. 2. 2025 20:02
Odpovědět  martina

..to slavné socialistické bylo taky homogenizované, nejdřív z něho extrahovali mléčný tuk téměř do mrtě, načež ho před homogenizací nahradili řepkovým, aby se nesrážel do žlutých kapiček tak ještě přidali emulgátor(jenže on se ten olej občas vysrážel i tak..) a titanovou bělobu(oxid titaničitý) kvůli barvě, anžto extrahovali taky mléčný cukr pro další potravinářskou výrobu.
Kdo bydlel na venkově, a měl možnost získat mléko bez úprav, třeba rovnou z kravína, ten mohl rozdíl posoudit.

Do olomoucké Olmy se těch přídatků vozily celé vagony.
Oni ti pamětníci/nostalgičtí milovníci socialismu kecají, až se jim od pusinek práší, jak to bylo žůžovní, ale kdyby se zítra probudili do 3.února 1985, z rádia by jásal Honza Kaláb s rozcvičkou, před odchodem do práce by museli podle rozpisu ještě odhrnout sníh před panelákem, aby na ně při návratu z práce neječel domovní důvěrník, tak se pos*rou hrůzou…

Ču*áci… ;o)))))

martina
2. 2. 2025 22:19
Odpovědět  ovp 68

máte pravdu, nechci socialismus dehonestovat, ale někteří lidé jsou trapní, vím z vyprávění že matka (prodavačka) rozlévala v 60.letech mléko z velkých konvic, možná zaměnil toto mléko za mléko v sáčku.

nahrazovat mléčný tuk za řepkový to je nehorázná odpornost

ovp 68
3. 2. 2025 08:14
Odpovědět  martina

.. no, takhle to bylo u nás na vsi, mlékárna, kde vám do konvičky nalili odměrkou kolik jste si řekli. V obchodech bylo potom i mléko v lahvích, později souběžně i pytlíkové, to bylo o kapánek levnější než lahvované, na venkově mlékopytlíky lidi kupovali pro výkrm dobytka, když neměli vlastní zdroj, třeba od kozy.
Po základce jsem trávil každé prázniny půl na půl.. měsíc brigáda, měsíc leháro, takže jsem dělal třeba v čokoládovně, ježišmarjá ráááj.. huba furt od čokolády, v provozu bylo teplo, holky/baby nalehko a sázely se, za jak dlouho se mi ta čokoláda přejí.. miluju ji/je dodnes! Taky mlékárna, senoseč na jihu Čech u Písku a lesní brigáda v Jeseníkách, nebo metař v Bratislavě – to bylo epesrádes!!!

Žili jsme rychle a divoce, z mého pohledu jedinou výhodou marného budování socíku bylo jen to, že nám bylo ..náct až ..cet. To ostatní stálo za starou belu.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
martina
3. 2. 2025 08:39
Odpovědět  ovp 68

na nic jiného než na výkrm dobytka to pytlíkové mléko asi ani nebylo (možná ve škole při svačinách na nějaké odporné hry) , muselo se to stejně přelít do uzavíratelné láhve protože to absorbovalo všechny pachy v lednici, tehdy žádné moderní balení nebylo všechno (speciálně uzenina) bylo zabalené v papíru a muselo se to extra balit do sáčků což pomohlo, ale stejně.

tak špatný socialismus zase nebyl, ale každý to vnímá dle své povahy a zkušenosti, myslím ale že ten hnus který potom po revoluci vytekl na povrch byl jen držený silou a konexemi (viz spolupráce fízlů a veksláků)

ovp 68
3. 2. 2025 08:55
Odpovědět  martina

.. fízlové a vexláci byli jen malé ryby.

Zkuste si dohledat informace “tehdy a teď” k tomuto seznamu:
Plašil, Šimáně, Hušek, Chrenek, Chvalovský, Vinš, Babiš, Regner, Paukner, Velek, Junek.. všichni mají jednoho společného jmenovatele, a to svoje působení v PZO za socialismu(podmínkou byla prověrka StB a rudá knížka..) a následně úspěšnou osobní transformaci na velkokapitalisty po Sametu.
To jen tak pro zpestření pro ty milovníky socialismu, kteří “kapoňům”(kapitalistům- vlastníkům výrobních prostředků..) nemůžou přijít na jméno, anžto národ okradli o výdobytky socialismu a odírají dělný lid dodnes… ;o))))

martina
4. 2. 2025 01:06
Odpovědět  ovp 68

máte samozřejmě pravdu, myslela jsem to tak že člověk se s veksláky dostal do “kontaktu”, tedy viděl je před Tuzexem jak otravují lidi, fízly kteří je prakticky ignorovali…

ten hnus který popisujete to bylo běžným lidem zcela skryté, to se právě odhalilo až po revoluci.

martina
2. 2. 2025 11:57
Odpovědět  Burák

to je forma bezbřehého idealismu, já vím jaké to bylo v severozápadních čechách kde se také dodržovali normy (vzduch a čistota vod), já bych si socialismus neidealizovala, pokud jste nebyl zaměstnancem nějakých laboratoří kde se analyzovala potravinářská produkce a nemáte k dispozici relevantní dokumenty jsou vaše příspěvky jen bezobsažná tvrzení.

ovp 68
2. 2. 2025 20:12
Odpovědět  martina

.. no jo, dodržovaly se normy čistoty vzduchu a vody, a současně byl ve výplatě tzv. pralesní příplatek… ;o))))

martina
2. 2. 2025 22:19
Odpovědět  ovp 68

myslím že se tomu říkalo pohřebné, ale už přesně nevím

ovp 68
3. 2. 2025 08:17
Odpovědět  martina

.. v Ústí jsem slyšel obě varianty…prales i funus.

martina
3. 2. 2025 08:40
Odpovědět  ovp 68

tohle byla asi největší slabost -ekologie, dnes je to zase naopak dle schématu ode zdi ke zdi.

martina
2. 2. 2025 12:41
Odpovědět  Slovan

právě v tomto případě trocha otrub může dost výrazně zlepšit nutriční vlastnosti

martina
2. 2. 2025 12:50
Odpovědět  martina

problém je že většina lidí u vaření nemyslí, jen bezmyšlenkovitě kopírují recepty z doby která je dávno pryč, je to stejné jako dnes v době UHD LED sledovat černobílou televizi

brambory, OK v době 19.stol. kdy neexistovala znalost Vitamínu C a byla to tedy perfektní prevence proti kurdějím, OK v době po válečné kdy byl docela nedostatek potravin a tedy hrozil hladomor

ale dnes jako vážně, je to čiré svinstvo.

Slovan
2. 2. 2025 17:20
Odpovědět  martina

Proti kurdějím si námořníci vozili zelí a whisky.

martina
2. 2. 2025 22:20
Odpovědět  Slovan

tehdejší kysané zelí bylo opravdu excelentní, dnešní toho vitaminu C příliš nemá (záleží na výrobci)

Slovan
3. 2. 2025 08:19
Odpovědět  martina

No já se jako výrobce snažím.

martina
3. 2. 2025 08:42
Odpovědět  Slovan

tak to je rozhodně super, palec na horu.

hlavně mnoho úspěchů, nemáte to jednoduché

Slovan
3. 2. 2025 08:49
Odpovědět  martina

Proč? 😊

martina
2. 2. 2025 05:27
Ohodnotit příspěvek :
     

já těmhle peticím nevěřím a vlastně vůbec ničemu co se dovolává nějaké legislativy EU,
zbavte se Grosstapa, hlasujte v referendu pro vstup do EU…

…nakonec je z EU šílenství proti kterému byla 90.léta a později Grosstapo téměř zlatým věkem.

Burák
2. 2. 2025 09:40
Odpovědět  martina

V tom máte pravdu. Sice je to lepší nežli nic ale jinak chce stále někdo reformovat EU, která je ze své podstaty nereformovatelna. Vystoupení z EU je jediným lékem. I ty potraviny se zhoršili díky úpravám EU a to nemluvím o ostatních částech našich životů. Mrzí mě, že mnoho lidí žije konzumem a nechce vidět to, v čem se tu všichni platíme. Dovolená v EU a jejich krámy není vše v našich životech. Líbí se mi Rusové a jejich současná diskuze o podobě jejich světa. Návrat SSSR už nechtějí ale ani nechtějí současný kapitalismus. Uvidíme co vymysli. Rozhodně je ale dobrou zprávou, že na tom pracují a na rozdíl od nás, mají tu možnost volby.

martina
2. 2. 2025 10:03
Odpovědět  Burák

Vystoupení z EU nás bohužel nezbaví JouroBureše a Fialového hnusu,
S těmi potravinami asi takhle, pokud víte jak nakupovat jsou lepší než za socíku, samozřejmě pokud konzumujete terciárně zpracované potraviny a rafinovaný hnus tak je to horší, ale to je chyba dotyčného.

S tím konzumem nevím, možná je to lepší, dnes si můžete najít životní styl libovolně, já nevím co na tohle uvést, mě docela vyhovoval socialismus 80. let

ačkoliv jako transsexuál bych pravděpodobně nepřežila vojnu, to by pro mě bylo šílenství.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
ovp 68
2. 2. 2025 11:08
Odpovědět  martina

.. inu nojo, petice za něco.. Frédéric Bastiat to shrnul velmi trefně ve své Petici výrobců svíček.

Horňák
3. 2. 2025 15:28
Ohodnotit příspěvek :
     

Konec falšování???? To je přiznání, že doposud do potravin mleli hovna?