blog

Peking odhalil tajemství čínského zázraku

Dmitrij Kosyrev

Je vlastenectví všude stejné, nebo ne? Liší se například čínské vlastenectví od ruského (nebo českého – pozn.překl.) a nemůžeme se od něj něco naučit? Přinejmenším bychom si měli uvědomit, že v naší ruské blízkosti žije národ s mnoha zvláštnostmi v myšlení, které je užitečné znát.

Příběh je následující: 1. října uplynulo 75 let od založení Čínské lidové republiky. Je pochopitelné, co se při takových příležitostech děje v každé normální zemi. Masové akce v hlavním městě (a co u nás? – pozn.překl.), slavnostní projevy. Publikace shrnující výsledky, čerstvé nebo za všechna léta, po která nová čínská republika žije.

Také tomu tak bylo i v Číně, ale navíc teoretický časopis Qiushi zveřejnil článek prezidenta Si Ťin-pchinga o vlastenectví. Ve skutečnosti se ani nejedná o článek, ale o sbírku výroků prezidenta Si na toto téma za všechny roky, kdy je u moci (od roku 2012). Mluví a píše o tom neustále.

Vlastně teoreticky je vlastenectví opravdu stejné pro všechny na celém světě (pokud tam ovšem je) a spousta Si-ových citátů se klidně mohla zrodit u nás v Rusku. Tady například: “Pocity vlastenectví nám vhánějí slzy do očí, duch vlastenectví je páteří čínského národa”. Taková slova jsou z řady samozřejmostí, protože vlastenectví obecně je samozřejmostí a normální věcí, o které se v běžném, mírumilovném prostředí příliš nepřemýšlí (no zkuste tohle aplikovat na evropské země … – pozn.překl.).

Ale zde je citát obsažený ve výše zmíněném článku: “Výchova k vlastenectví je povinným předmětem vzdělávání na celém světě”. To je z projevu Si v Moskvě na Všeruské konferenci o vzdělávání. 

Po celém světě? Co třeba v USA, kde republikáni vyjí, že demokraté svou ideologií indoktrinují děti pohrdáním jejich zemí? Ale Si tato slova pronesl 10. září 2018. Možná jde o to, že globalistický sabat ve školství nebyl zpočátku tak viditelný, ale copak Amerika se od té doby hodně změnila?

Ve skutečnosti je příběh složitější. Analýzy toho, jak Číňané vnímají vlastenectví, vlastně probíhají neustále – především v samotné Číně. Zde je studie  autora z Yancheng Institute of Technology z května 2022 s názvem “The Development of Chinese Patriotism, From Past to Present”. Zahrnuje vše: co na toto téma řekl Mao Ce-tung, co řekl Deng Siao-pching a tak dále až do současnosti.

A vidíme, že krátce po svém nástupu k moci, v roce 2015, Si Ťin-pching říká: musíte studovat svou historii a kulturu, abyste pochopili, k jaké zemi patříte. V jakém kontextu to zní: a jde o to, že v Číně tehdy na nejvyšší úrovni uznali, že globalizace zpochybňuje vlastenectví. Narušovala myšlenky loajality, národní hrdosti a úcty k vlastní kultuře. A s tím je třeba něco udělat.

A co je kultura? Zmíněný článek obsahuje spoustu zajímavých a ryze čínských věcí, opět s odkazy na citáty Si Ťin-pchinga. Například stručná formulace o vlastenectví obsahuje klauzuli o zachování národní etiky “humanismu a korektnosti” (na mysli zcela jiná korektnost, než ta liberální – pozn.překl.). A ta mimochodem pochází z čínské filozofie, která je stará dva a půl tisíce let. Konfucius, Meng-c’ a další myslitelé. Humanismus je totéž co milosrdenství k lidem. Spravedlnost je velká věc: je to “to, co má být”, obecně spravedlnost.

Spojení těchto dvou základních hodnot národa, dvou směrů čínského myšlení, má dnes velmi konkrétní uplatnění. Například za 75 let existence Čínské lidové republiky existovaly dvě Číny, přičemž ta druhá byla výsledkem demontáže té první, tedy Maova režimu. Proč ale nedochází k “demaskování Maova kultu” a svrhávání soch slovy, na úrovni ideologie? Protože stovky milionů lidí se upřímně (nebo ne tak upřímně) podílely na neúspěšném maoistickém experimentu. Někteří z nich žijí, někteří zůstávají v paměti svých vnuků. Stigmatizovat celý bývalý režim je jako říkat lidem, že jejich životy byly promarněny, že se podíleli na něčem strašném a neudělali nic dobrého. To není čínské. Je to nelidské a nespravedlivé. Z těžké situace se musíme dostat všichni společně.

Společně je to vlastenecké. Protože (když se vrátím ke stejnému článku s citáty předsedy Si) stejná starobylá konfuciánská kultura, kterou se maoisté snažili zničit, naznačuje, že na prvním místě jsou zájmy celé země, pak zájmy skupiny, ke které patříte, a teprve potom zájmy jednoho člověka. To je vlastenecké, protože vlastenectví je, když myslíte na něco velkého, jako je vlast, dříve než na sebe.

A toto je jen jeden z takových článků. S příklady ze starověkých a středověkých dějin – mimochodem, Si sám neustále odkazuje na zcela reálné historické postavy, které byly pro všechny tyto tradičními hodnoty, včetně humanity a spravedlnosti, nuceny někdy obětovat i svůj život. A v předvečer současného výročí Peking uctil hrdiny dneška, kteří dělají totéž.

Co se týče jubilejních statistik, ty se samozřejmě také objevily a dříve se v médiích neobjevovaly. Například zde: za 75 let se kdysi zruinovaná země stala jednou ze dvou prvních ekonomik světa, první obchodní velmocí. Co to znamená? Mimo jiné to, že každou minutu uskuteční zahraniční obchod v hodnotě 11,4 milionu dolarů. Je také držitelem největších devizových rezerv. Od roku 2013 vytváří Čína až 30 % světového hospodářského růstu ročně. A již 12 let je jedním ze tří největších světových investorů do zahraničních ekonomik. Každou hodinu investuje v jiných zemích přibližně 16 milionů dolarů, ale také získá přibližně 482 milionů dolarů – ne za hodinu, ale za den. A to i přesto, že světová ekonomika není v současné době v nejlepší kondici, což znamená, že čínská ekonomika zažívá potíže. S problémy by se však měli potýkat všichni.

A je třeba si uvědomit: stalo by se to všechno v Číně, kdyby nebylo “vlastního” chápání vlastenectví zakotveného v národní kultuře? S největší pravděpodobností nikoliv.

********

Poznámka: Jo jo, hopsat na náměstí po výhře ve fotbale, nosit vlajky přehozené přes záda, nosit kšiltovky s národními barvami, slavnostně se nalévat přitom pivem, či jakým alkoholem, řvát jako tur a šílenec na stadionu i u té obrazovky na náměstí to mi zrovna jako vlastenectví nepřipadá. Stejně jako mít na zahradě stožár se státní vlajkou, nebo oblepit svoje auto „státními samolepkami“. 

Vlastenectví je úcta a pokora, stejně jako tvrdá práce PRO ne ani tak náš stát, jako PRO celou naši společnost. Jinak vše ostatní je jen žvanění a líbivá gesta … stejně jako mnohá naprosto nezasloužená vyznamenání z hlediska užitku PRO celou naši společnost. Občas se dávají takové metály i za zradu … ale my si stejně na truc nevezmeme příklad ani z jedné země, kde je skutečné vlastenectví v popředí …  rozhodně ne s většinou našich současných politikÁNKů a ani ne s velkou většinou tak zvaných „OUDumělců“ a Ajnteligentů. O maloměšťáčcích ani nemluvě.

V některých asijských společnstech je zvykem, že největší hanba pro státního činitele na jakékoliv úrovni je způsobit svým postupem škodu vlastní společnosti. Občas to končilo i sebevraždou pro vykoupení morální viny. A jakpak se asi tak zachová současná „česká“ vláda? Objedná si tato vláda příslušné množství samurajských měčů, katan?

https://ria.ru/20241003/kitay-1976020511.html

Překlad Peter 008

sdílet na

30 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Spam orinoko
7. 10. 2024 10:31
Ohodnotit příspěvek :
     

Z Číny mám nejraději švejžužu, mobil Motorola, čínské masérky a Čínskou zeď.

Slovan
7. 10. 2024 10:39
Odpovědět  Spam orinoko

Kdyby u to alespoň tak neštěkali. 😥😊

Spam orinoko
7. 10. 2024 10:46
Odpovědět  Slovan

Jeden spolu student uměl perfektně Japonce. Bývalo to jeho vrcholné číslo: Aligatooo!
Jakého původu pak je bukakke?

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Slovan
7. 10. 2024 12:49
Odpovědět  Spam orinoko

🤣

Vlastimil Čech
8. 10. 2024 11:00
Odpovědět  Spam orinoko

Co je to bukakke?

ModrýKlokan
8. 10. 2024 14:13
Odpovědět  Vlastimil Čech

“Bukakke” dělat náš fodník v Afrika, někdy taki “brekeke”.

Mi, urostlá muši s Afrika, dělat “bukkake”. Mi vipýt mnoho tópra pivo z Československo, nebo cho vikvasyt s banana a potom mít slafnosti BongoBongo, kde ozdobovat naše semeno na chlavu naš vembloudice nebo šena.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
ModrýKlokan
8. 10. 2024 14:07
Odpovědět  Spam orinoko

Čau, mám dojem že je to “arigatoooo” – děkuji?

Jaris
8. 10. 2024 09:19
Odpovědět  Spam orinoko
Nazdar
7. 10. 2024 10:49
Ohodnotit příspěvek :
     

Ano, jen vychodni staty jako Japonsko, Cina podporuji vlastenectvi a vyzaduji od politiku praci v jejich zajmu. Ne v zajmu imperialniho parazita. Proto tam politici v pripade selhani sami voli sebevrazdu. Cim dale z vychodu na zapad se toto presvedceni vytraci! Predstavte si, ze by treba Fiala nebo Jurecka ted spachali sebevrazdu kvuli jejich selhani. Nejhorsi vladu a nejhorsi hospodarstvi ma Cesko!

Joe Arp
7. 10. 2024 11:06
Odpovědět  Nazdar

Tak zrovna to Japonsko je od II. sv. těžký vazal ušáků!

František
7. 10. 2024 15:11
Odpovědět  Joe Arp

A co jim zbývá. když mají od války tisíce USA okupantů rozlezlých po celém Japonsku. Co se jim stane, když neposlechnou příkaz z USA????

Slovan
7. 10. 2024 16:26
Odpovědět  František

To samé němčouři, že jo.

ModrýKlokan
8. 10. 2024 14:18
Odpovědět  Slovan

Přesně, a taky Itálie, ta je od II.války taky pod nadvládou původní Spojenecké válečné správy. Mají dodnes cca 100 US základen na svém území.

Slovan
8. 10. 2024 15:58
Odpovědět  ModrýKlokan

Jj na makaróny jsem zapomněl, jak je to dlouho, co tam sestřelili tu lanovku.

Joe Arp
7. 10. 2024 16:33
Odpovědět  František

Pokud mají politiky krysy, jako my, tak jim nezbývá nic. Pokud by neposlouchali, tak v první “vlně” asi oranžová revoluce, to se osvědčilo!

Putinovec
7. 10. 2024 11:18
Ohodnotit příspěvek :
     

Je to dané kulturním vzorcem , které mají všechny národy jinak nastavené .
A je potřeba chápat , že pojem “vlastenectví” , je velice oblíbená struktura , která se dá snadno přeměnit na fašismus .
Jen si vezměte , na jakém základu byl budován národní socialismus ve Třetí říši .
Projděte si tu generačně budovanou autoritu Japonců , ke svému vůdci – císaři a jakou bestiální genocidu se díky tomu povedlo rozpoutat .
Vlastenectví , bez uvědomování si toho , jak funguje objektivní svět okolo Nás , jak se řídí supersystémy – národy , státy , jak lze bez jakéhokoliv povšimnutí řídit bezstrukturně celé kultury , aniž by si to většina příslušníků těchto kultur vůbec uvědomovala , to je jako vlastnit velice užitečný nástroj k životu , kterým se dá i velice jednoduše život brát .
Koneckonců , když si prohlédnete psychiku tzv. vlasteneckých národů a půjdete při svém zkoumání dostatečně do hloubky , tak zjistíte , že zkoumáte mraveniště . Mravenečkové pobíhají podle chemických pokynů mravenčí královny a svým nechápáním , nemají žádnou možnost , jak tuto skutečnost změnit .
Ano , tento mravenčí systém úspěšně vzdoruje podmínkám k přežití v biosféře , vzhledem k délce trvání rodu mravenců .

Putinovec
7. 10. 2024 11:33
Odpovědět  Putinovec

Ale chybí zde to podstatné , k čemu má člověk stále pootevřené dveře . Pomocí trpělivé každodenní práce sám na sobě samostatným sebevzděláváním , rozšiřujícím si tak svůj rozhled a chápání , přicházeje k pochopení toho , že trvale vlastníme dva nástroje , které Nás mohou spolehlivě touto cestou vést až k cíli . Je to Intuice , kterou když se naučíme používat , tak pomůže všude tam , kde rozum zatím nestačí a Svědomí , které Nám nikdy nelže a evidentně je schopno predikovat Naši bezpečnou budoucnost tím , že Nás postrkuje , na tu v daném případě nejlepší možnou cestu života , pomocí univerzálního a zároveň striktně jedinečného Jazyka Životních Okolností .
Takže by vše mělo směřovat k tomu , aby každý Člověk mohl pomocí svých vlastních schopností chápat to , co se kolem něho děje a dokázal ve chvíli , kdy je to potřeba ,řešit samostatně tlak okolního prostředí a to nejlépe v tempu , které tomuto tlaku předchází .
Tahle schopnost je obsažena i v pohádkách , kde je švec , který dokázal přechytračit čerta , “hloupý” Honza , který dokázal splnit do té doby nesplnitelné úkoly .

Putinovec
7. 10. 2024 11:36
Odpovědět  Putinovec

https://www.csfd.cz/film/137682-jak-se-sevcem-sili-certi/prehled/
V této pohádce , pokud si ji pozorně zhlédnete , vše výše popsané je obsaženo . Švec Číč dokázal spojit svůj rozum s intuicí , ale Člověkem se stal až teprve tehdy , když rozum a intuici pevně spojil do jednotné trojice , společně se svědomím .

Ladislav 💤
7. 10. 2024 12:33
Ohodnotit příspěvek :
     

U nás vlastenectví? Je jen stále sprosté slovo!
Fylajovi nacisti veřejně propagují hnědý fašismus a podporují terorismus!
Pryč s takovou zrádnou pavládaou!
Zlatý socialismus, opravdu zlatý!

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Administrátor
P.A.Semi
7. 10. 2024 20:01
Ohodnotit příspěvek :
     

Pěkné řeči, ale když se to srovná s tím, co dělali za Covidu – zavařené vchody výškových domů, komanda odvlékající “nepohodlné” lidi asi rovnou někam na kafilerii – nikdy se už nevrátili… Systém sociálních kreditů, kdy nepohodlní lidé nemohou nikam cestovat ani nakupovat…

Odvlékání lidí do koncentračních táborů…

Příšerné masakry příznivců Falun-gong, a pokud jsou jejich zprávy pravdivé, tak prý i odebírání orgánů z živých lidí bez narkózy…?

I tohle je ta “vlastenecká” Čína… Ta její tvář, kterou vám soudruzi neukáží, když se chlubí svými úspěchy…

πα½

Administrátor
P.A.Semi
8. 10. 2024 00:15
Odpovědět  P.A.Semi

O vraždění vězňů svědomí pro odběr jejich orgánů:
https://www.epochtimes.cz/2024/09/26/rozhovor-s-davidem-matasem-co-prozradil-prvni-znamy-prezivsi-nasilneho-odberu-organu-v-cine/

možná radši přes archiv https://archive.is/u92Rj
(protože epochtimes tam mají nějaký agresivní dotaz na zadávání emailu – to bych rozhodně nedělal… v archive.is to je “sanitizované”…)

Je otázka, jak moc si to tenhle Židovksý právník, angažující se mimo jiné v práci s uprchlíky, vymyslel ?
A ty stovky dalších podobných obvinění z věznění a z odebírání orgánů Falun Gong ? (ono je to dost známé…)

V článku mluví o řádově 100 000 transplantacích ročně… Docházejí vězni Falun Gong, berou Ujgury, Mongolové jsou prý další na řadě…

(Srovnatelná zvěrstva dělají snad jen na Ukrajině, a Izraelci upchlíkům – i o tom bývalo zpráv dost… ale rozhodně asi ne v takovémhle měřítku…)

πα½

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Tupý hulvát
8. 10. 2024 14:35
Odpovědět  P.A.Semi

tY JSI SCHOPEN VĚŘIT PĚKNÝM KRAVINÁM!

Administrátor
P.A.Semi
8. 10. 2024 18:05
Odpovědět  Peter 008

Obhajoba ve stylu “ale ten druhý je také lotr” není dost dobrá obhajoba…

πα½

Administrátor
P.A.Semi
8. 10. 2024 18:57
Odpovědět  Peter 008

A ještě – ty BLM a útlak Bílých lidí velmi souvisí s tím, kde v USA vládnou Židé a tzv. “Democrats”, protože tam se to stát od státu dost liší… “V USA” je příliš široký pojem, který pak zastírá, odkud vítr vane…

“Skandály s tisíci dětí” jsou většinou jen bajky, nebo desinterpretace statistik… (že se ročně “ztratí” statisíce dětí, ale v tom jsou všechny nahlášené útěky z domova atd, které se v 99.9% případů zase najdou…)
Podávání LSD není až zas taková újma, jako třeba nedobrovolné vyoperování oční rohovky…

Jestli Číňané vymysleli Covid? Zřejmě napůl s “Američany”… Až na to, že v USA se na tom podíleli převážně Židé, a jeden “bílý kůň” Fauci…

πα½

Jiří
7. 10. 2024 23:36
Ohodnotit příspěvek :
     

Proč Čína a Rusko ne? Komunisté jsou z podstaty vlastenci ,proto v Česku jsou mimo PS. Rusko má 17 miliónů komunistů ,přesto společnost zvolila cestu západu a náboženskou kulturu. Bude budoucnost jiná ,to záleží na vedení i současném vládci Ruska. Začít se musí u mládeže a postupovat tak ,aby Rusko i Čína byla politický totožné.Česko se bude zmítat ve fašistickém klinči než vyprchá rok 1968.Škoda pro zemi ,která v roce 1989 vyráběla tolik špičkových výrobků.

Tupý hulvát
8. 10. 2024 10:19
Ohodnotit příspěvek :
     

Přiznám se, že mám velký problém nějak se identifikovat jak s tímto lidem, tak s jeho historií.Položit život za to, co vidím okolo sebe mě nenapadne ani ve snu, bohužel.