bloghistorie

Jan Amos Komenský – Příběh lidské nezdolnosti, optimismu i zklamaných nadějí 

Životní pouť Učitele národů vypráví neobyčejný lidský příběh. Osud našeho velikána, Myslitele stojícího na rozhraní dvou velkých dějinných epoch, renesanční vše-moudrosti a barokní zbožnosti, by jako studnice pestrých životních epizod vydal přinejmenším na román či velkofilm. 

Cesta Jana Amose Komenského se jako zrcadlo života odráží v jeho tvorbě, jež představuje spojitou nádobu s Myslitelovým osobním i profesním poznáním. Patří do kategorie těch lidských osudů, pro něž se stal konstituujícím faktorem myšlenkový svět daný hodnotou idejí vštípených již při narození. Jakási až magická (před)určenost posílená pevnými kořeny duchovního i rodinného zázemí. 


           Jan Amos Komenský (lat. Comenius), rodným příjmením Szeges (Segeš), se narodil roku 1592, a to pravděpodobně na Jižní Moravě v obci Nivnice. Je pravděpodobné, že další zmiňované – údajné – Komenského rodiště s názvem Komňa nějak může souviset s jeho přídomkem, lat. slovem Comenius.

Komenský se cítil být původem Moravan, avšak řečí a jazykem spíše Čech. Otec prý, jak ostatně napovídá rodové příjmení, měl kořeny maďarské. Za svou vlast sám Komenský považoval Moravu, avšak jako svůj rodný jazyk vnímal a vnitřně cítil češtinu. Nejprve žil s rodiči v Uherském Brodě. Jako dítě těžce pracoval ve mlýně. Morová nákaza mu vzala sourozence. V dospělosti věnoval tématu moru i jeden svůj méně známý spis.

Komenského otec byl členem Jednoty bratrské. Českobratrská víra, realizace myšlenek jihočeského filosofa Petra Chelčického, se stala onou osudovou životní průvodkyní i pro samotného Učitele národů. 

Jan Amos Komenský studoval na bratrských školách v Strážnici a v Přerově, později na německých protestantských univerzitách v Herbornu a Heidelbergu. Zde vidíme přímo internacionální rozměr evangelického náboženství, jež otevíralo bratrskou náruč, bez ohledu na dobovou nacionální etnicitu. Komenského studia představují rovněž cenný doklad vysoké vzdělanostní role českobratrské církve v naší zemi. A obecně vzato i vzdělanosti dobových evangelických vyznání v zemích německých. 

Po návratu ze studií se Komenský stává učitelem v Přerově a později ve Fulneku. Situace po porážce českých nekatolických stavů po bitvě na Bílé hoře se stávala pro Komenského neúnosnou. Procesy násilné rekatolizace a odnárodnění nakonec zapříčinily Komenského odchod z milované vlasti do exilu.

A tak coby pronásledovaný nekatolík nuceně odchází roku 1628 do polského Lešna. Zde Komenský usilovně pracoval zejména v oblasti lingvistické, konkrétně lexikografické. Jeho slovníkářská činnost budí zasloužený obdiv až do dnešních dnů. Komenský svým odchodem z vlasti sice ztratil svůj domov, avšak neztratil svou víru. A skálopevně doufal v budoucí návrat zpět. 

Naděje je stav ducha, který dává našemu životu smysl!

V pohnutém životě Jana Amose Komenského nastalo mnoho situací, kdy došlo ke zmaření Myslitelova upřímného úsilí. Poctivá mravenčí práce vzala za své např. vypuknutím požáru, když mu v polském Lešně shořelo pečlivě zpracovávané badatelské dílo čítající stovky stránek. Ale ani v osobním životě bohužel nemůžeme hovořit o šťastném osudu velkého Učitele národů.

Ačkoli Komenský horoucně usiloval o vybudování šťastného rodinného zázemí, jeho sny o naplnění rodinného štěstí byly zmařeny, stejně jako (marné) čekání na návrat do milované vlasti. Komenského lásku a vidinu rodinného štěstí překazila smrt, jeho naději na návrat domů pak definitivně zlomil nedostatečně vyjednaný Vestfálský mír.

Navzdory nepřízni osudu i navzdory osobním neštěstím se Komenský, ve snaze o nápravu věcí lidských, doslova „lopotí“ dál. Svou víru v Bohočlověka Ježíše Krista tak český bratr Jan Amos Komenský, hlásící se k odkazu české (husitské) reformace, nikdy nezradil. A svou vlast v těžce zlomeném srdci vlastně úplně neztratil jen a pouze díky své spravedlivé víře, jež se stala jeho vnitřním duchovním domovem.

Přes všechny osobní životní prohry velkému Učiteli národů zůstává jedna hodnota, jež je člověku ctností z nejvěrnějších – NADĚJE. Komenského vnitřní myšlenkový svět jako by se však postupně ocital v určitém kontrastu s realitou světa vnějšího.

A tak zůstává velký Učitel národů, respektovaný v mnoha zemích (jen ne v té své), nakonec osamělý. Osobní smutný příběh jen částečně kompenzuje rostoucí celoevropská prestiž a uznání na poli pedagogiky, lingvistiky, teologie, filosofie a mezinárodních mírových snah.

Pokus o všenápravu věcí lidských, pokus o sbratření lidí ve víře v sociální spravedlnost a humanitu, ale i nekonečná naděje na “návrat vlády věcí spravedlivých” – to vše činí Komenského odkaz stále přítomným, věčně pravdivým a navždy živým. Dle Komenského Brány jazyků se učily děti napříč národy i napříč náboženstvími.

Komenský a jeho pedagogický odkaz zůstávají věčně živými entitami proto, že při poznávání světa i člověka zohledňují nejen vzdělání rozumu, ale také – a to je třeba zvláště zdůraznit – ještě i cosi navíc – něco, čemu s láskou říkáme vzdělání srdce

Kéž nám vzdělanost lidského srdce zůstává vlastní i v epoše, v níž člověka postupně začíná “nahrazovat” fenomén nový, fenomén v mnohém neprobádaný, riskantní, svým způsobem zrádný a poněkud odlidštěný – umělá inteligence! 

Vzdělání je schopnost porozumět druhým.

Historia magistra vitae!

Mgr. Marek ADAM 

sdílet na

15 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Gales
26. 1. 2025 15:05
Ohodnotit příspěvek :
     

Vzdělání srdce.To lidem schází.

Dana Škodová
26. 1. 2025 16:36
Odpovědět  Gales

Zajímavé je,že je tady jen jeden komentář,přitom to byl náš člověk!Vlastenec ze vší všudy a učitel národů!!!Za socialismu každý věděl kdo byl Jan Ámos Komenský!Jeho díla byla nadčasová a měla by se učit dodnes!!!👍👍👍❤️❤️❤️

Jarek
26. 1. 2025 16:41
Odpovědět  Dana Škodová

Jo socík ten si chytrých lidí a vlastenců vážil a živé hýčkal. Polistopadoví troubové co si tu hrají na vládu se chytrých lidí bojí, protože je nejde manipulovat a navíc si vedle nich uvědomují svou blbost a malost.A navíc dobře ví, že na chytré si nelze hrát, chytrý musíš být.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
anonym
26. 1. 2025 17:59
Ohodnotit příspěvek :
     

Vzdelani je schopnost rozlisit pravdu a lez.
Skolstvi vzdalo vzdelani, a tlaci indoktrinaci.

Jarek
27. 1. 2025 11:15
Odpovědět  anonym

Ale vzdělání si nelze plést s inteligencí. Hromada blbů má dnes titul.

Slovan
27. 1. 2025 12:49
Odpovědět  Jarek

Dnes aby se v tom čokle vyzal. Mě připadá, že se setkávám s lidmi a čím větší vzdělání, tím větší swyně a podrazák. Mno, taky to tady všude vypadá.

ovp 68
27. 1. 2025 11:45
Odpovědět  anonym

.. v opačném gardu ale může znamenat i schopnost úspěšně lži vytvářet a prezentovat jako pravdu.. Josef Goebbels byl v tom oboru fakt dobrej, no a nebyl sám…

Administrátor
P.A.Semi
26. 1. 2025 18:39
Ohodnotit příspěvek :
     

Inu, ten Komenského životopis je poněkud příliš stručný…

Třeba zajímavé je, že pak šel své učitelské vize realizovat do Švédska, a tam loboval u Švédského krále Gustava Adolfa Velikého, aby švédové přišli osvobodit české protestanty z rakouského katolického jha…

V podstatě by šlo říct, že v 30-leté válce právě Komenský pozval Švédy osvobozovat Česko
https://pi-alpha.org/Kauza_Mariansky_Sloup#p680909
(a tam viz i vysvětlení, proč se to nakonec nepovedlo…)

A ovšem, že by to pozvání Švédů do 30-leté války šlo označit za případ “mezinárodních mírových snah” mi nepřipadá příliš trefné označení…

πα½

ovp 68
26. 1. 2025 21:59
Odpovědět  P.A.Semi

.. no, ale tím lobováním pro mírově válečnou výpravu do českých končin se vepsal do myslí pozdějších generací natolik, že jeho příkladu následovalo hned celých 99 pragováků, dopisem doručeným na sovětskou ambasádu dne 18. července 1968… ;o)))

luda
26. 1. 2025 19:08
Ohodnotit příspěvek :
     

nENÍ MI JASNÉ, JAKÝM JAZYKEM BY PODLE AUTORA MĚL mORAVAN kOMENSKÝ MLUVIT, KDYŽ ne česky. Turecky? Svahilsky?

ovp 68
27. 1. 2025 09:05
Odpovědět  luda

.. inu, v té době byla v určitých kruzích běžná latina nebo němčina…

cool
27. 1. 2025 00:01
Ohodnotit příspěvek :
     

Musel by vzít hůl a bít nezbedné palice “učitelských sborov” až tak aby je zlikvidoval a ne jenom o tom mluvit, než ho celkem civilizovaně servali do exilu. Dnes by ho vyexekuovali ztrhy. No a i když se stal v exilu učitelem národů, tady příšerní těžce debilní hromádkovci zkurvili děti a i budoucnost všech zkryplených fašistů kolektivní tyranie mocensky do zrůdného kondominia pyjalátu havárie zániků čehokoliv & “žvanilnemálo k nepochopení. To chytré zrůdy dělají. 🙂

cool
27. 1. 2025 00:23
Odpovědět  cool

Tak když ho timrmans pochválil za gryndýl poblitologa tak by měl s ním s ním sdílet celu za zánik kalergiády exploatovaných. 🙂 🙂 🙂

milan
27. 1. 2025 10:42
Ohodnotit příspěvek :
     

on sam ve sve knize pise ze je z naroda Moravskeho a jeho draha vlast jest Morava takze Cechy bych do toho nemichal obzvlast kdyz pod Cechy nikdy nepatrila a patrila pod korunu

cool
27. 1. 2025 12:06
Odpovědět  milan

Vyhlaš si princeznu motorku na dvorku a startuj. :yes:
https://www.youtube.com/watch?v=eqqdL8NN46A