blog

Hujerství a podlézavost. Skutečnost s touto vládou překoná nejhorší noční můry, obává se Kobza

18.04.2022 19:25 | Rozhovor

„Skutečnost překročí i naše nejhorší obavy a noční můry,“ soudí o zahraniční politice Fialovy vlády poslanec opoziční SPD Jiří Kobza. Vláda podle něj není schopna dohlédnout důsledků svých činů a mediální výstupy ministrů Lipavského nebo Černochové to jen potvrzují.

Ministryně obrany Jana Černochová hovořila o tom, že chce začít jednat o americké vojenské základně v ČR, pak to korigovala, že téma není na stole, ale ona že by si ji přála. Opravdu by to mělo být tak, že osobní přání ministra se stane agendou mezinárodního vyjednávání?

Tato konkretní kauza zřízení americké vojenské základny v ČR by byla, pokud by nešlo o tak závažnou záležitost národní a státní suverenity a bezpečnosti, typickou ukázkou diletantismu a směšnosti současné Fialovy vlády a nekompetentní ministryně obrany Černochové zvlášť. A ukázkou vládního a ministerského poníženého vazalství vůči USA.

Bylo by tedy dobré vědět, zda jde skutečně pouze o naprosto neuvěřitelné hujerství a podlézavost ministryně obrany, anebo o pokus otevřít ono pověstné Overtonovo okno. O jakýsi průzkum bojem, o lakmusový papírek v tom smyslu, jak bude politická scéna – a hlavně čeští občané – na myšlenku cizí vojenské základny na našem území reagovat.

Že by ministr sám o sobě vyrazil za Atlantik jednat o základně, je naprosto nemyslitelné bez rozhodnutí vlády a bez projednání ve Sněmovně a v Senátu. Výrazy překvapení na americké straně jsou tedy naprosto pochopitelné.

Co vy, pane poslanče, osobně říkáte na myšlenku americké vojenské základny na našem území?

Odmítám ji v celé šíři. Je pro mne nepřijatelná myšlenka přítomnosti cizí armády na našem území, mimo naši jurisdikci bez toho, že bychom vůbec věděli, co tam dělají, jaké zbraně tam navezli, zda se nejedná o zbraně hromadného ničení, zbraně jaderné nebo biologické.

Nesouhlasím také z formálních, věcných a obsahových důvodů.

Jde i o to, že žádná politická strana neměla tuto myšlenku ve svém volebním programu, není obsažena ani ve vládním programovém prohlášení. Tudíž Fialova vláda nemá k jednání o cizí vojenské základně na našem území naprosto žádný mandát od voličů.

Pokud by to vláda přece jen myslela vážně, je naprosto nutnou a nezbytnou podmínkou souhlas českých občanů v celostátním závazném referendu. SPD by v případě konání takového referenda doporučovala občanům hlasovat proti zřízení takové cizí vojenské základny. A to jakékoli, nikoli pouze americké.

Taková základna by z nás mj. mohla dělat primární terč jaderného úderu v případě nekonvenční války, byla by tedy ohromným bezpečnostním rizikem pro naši zemi i pro naše občany. Znamenala by ztrátu značné části suverenity, protože v obdobných případech amerických základen na cizím území na nich platí americké právo a hostitelský stát na ně v podstatě nemá žádný přístup a žádné kompetence vůči nim, ani kontrolní, ani právní – např. v případě spáchání trestných činů apod.

Srovnávat takovou základnu se základnami v Německu či v Japonsku je naprosto nesmyslné, protože tyto základny jsou okupační po porážce Německa a Japonska ve druhé světové válce.

Myslíte, na základě toho, co jako poslanec v zahraničním výboru víte, že USA mají o takovou základnu v ČR zájem?

Veřejně bylo v nedávných dnech několikrát představiteli americké vládní administrativy sděleno, že prozatím o zřízení takové základny zájem nemají a ani o ní neuvažují.

https://www.parlamentnilisty.cz/tv/embed?id=850

Považujete za správné, že Česká republika dodává své zbraně Ukrajině?

To rozhodně za správné nepovažuji. Dodávky zbraní na Ukrajinu, kde již osm let probíhá občanská válka, vedou k prohlubování konfliktu, přinášejí více mrtvých, a to i ukrajinských civilistů, často se takové zbraně stávají kořistí banditů, jsou rozdávány neregistrovaně, přicházejí do neonacistických praporů nebo jako kořist i do samotné ruské armády. Dodávky zbraní nás do této války přímo zatahují, což je pro Českou republiku a její občany velké bezpečnostní riziko.

Co říkáte na iniciativu Polska a Ukrajiny k utvoření nějaké „protiruské“ aliance, která by se aktivovala ruským útokem a fungovala by na principu vzájemné pomoci mimo struktury NATO? Mělo by se Česko takového podniku případně účastnit?

Považuji to za další důkaz politického diletantismu a velmi nebezpečného hujerství naší vlády, že vůbec jednala o takové možnosti. Jsme členy NATO a jsme také neustále ubezpečováni, že jde o organizaci kolektivní obrany, kdy si smluvní strany v případě napadení, nejen z Ruska, přijdou vojensky na pomoc.

Nemá proto smysl vytvářet jakési paralelní nebo nové struktury, které by se překrývaly a stály by nás další miliardy korun. A připomínám, že to nebyla Česká republika, ale jiné členské státy NATO, které se opakovaně postavily proti členství Ukrajiny v NATO.

V poslední době čím dál častěji sledujeme, že politici SPD jsou (třeba i v tématech, která s tím vůbec nesouvisejí) stíráni slovy, „vy jste ti, co fandili Putinovi“. Máte s tímto způsobem debaty nějakou osobní zkušenost i vy?

Ano, tato demagogie, rostoucí agresivita i osobní útoky se stávají součástí naší práce. Já osobně jsem – za používání vámi uvedených termínů – terčem neustálé verbální a velmi vulgární agrese příznivců pětikoalice, zejména na sociálních sítích a také formou e-mailové pošty.

Několikrát dokonce bylo mně a mé rodině vyhrožováno smrtí, takové případy beru vážně a předávám je Policii ČR k vyšetření

V důsledku ruské agrese dochází k řadě změn. Švédsko a Finsko usilují o vstup do NATO, Německo zásadně přehodnocuje svůj vztah k obraně a chce začít budovat armádu a více se soustředit na bezpečnostní otázky. Jaké důsledky tyto změny v evropské bezpečnostní architektuře budou mít pro Českou republiku?

Ano, dochází ke geopolitickým i mocenským posunům ve světě i Evropě včetně změn vojenských záležitostí. Švédské přibližování se NATO je už dlouhodobou záležitostí, švédská armáda, konkrétně letectvo, se např. účastnila útoku na Libyi apod.

Zde je namístě srovnání naší armády se švédskou nebo finskou, a především srovnání těchto tří obranných doktrín.

Pro Českou republiku by měla být tato situace signálem pro to, aby především razantně posílila vlastní armádu. Zastáváme proto názor, že navýšení rozpočtu na obranu má být přednostně věnováno na budování vlastní obranyschopnosti, tak aby byla ve finále schopna bránit území a obyvatelstvo České republiky. Chceme proto vlastní moderní vševojskovou armádu, která by nebyla jen kapesním expedičním sborem anebo agenturou pro nákup přebytkové americké zbrojní techniky.

Co za těchto okolností očekáváte od českého předsednictví EU pod taktovkou Petra Fialy a Jana Lipavského?

Obávám se, že skutečnost překročí i naše nejhorší obavy a noční můry. Moje stále silnější přesvědčení je, že naše vláda vůbec nedohlédne na důsledky svých činů. Výroky obou těchto politiků nasvědčují tomu, že plánují zastavení veškerých dodávek ropy a plynu z Ruska bez ohledu na to, jak katastrofální následky této šílenosti budou pro české občany a pro české firmy – a klidně i bez ohledu na celou Evropu a její obyvatele.

Podle mne Fialova vláda svým válečnickým postojem především zakrývá svoji neschopnost řešit skutečné problémy obyvatel České republiky, ať již současné, anebo ty, které na nás teprve dopadnou. Obávám se proto, že daň, kterou za tuto vládu zaplatí celý národ, bude velmi vysoká.

Máme zde rostoucí chudobu obyvatel, vysokou inflaci, jaká zde nebyla od začátku devadesátých let, drahotu energií díky emisním povolenkám, předražené pohonné hmoty, otázku zásobování plynem, naftou, potravinami…

To mají být věci, které má a musí vláda řešit.

Bezhlavé přijímání Ukrajinců včetně neregistrovaných, o kterých naše bezpečnostní orgány nic nevědí, ohrožuje bezpečnost našich lidí. Představy některých politiků, že tito lidé nastoupí do montoven za minimální mzdy, jsou naprosto scestné.

Lze tedy oprávněně očekávat i stupňování jejich bojové rétoriky, jejímž hlavním cílem je vést cizím prostřednictvím válku proti Rusku. S použitím určitého podobenství řečeno, vést tuto válku až do posledního ukrajinského člena praporu Azov s nacistickými insigniemi na uniformě.
https://bit.ly/3Md2d6D

sdílet na

13 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Miroslav
18. 4. 2022 21:40
Ohodnotit příspěvek :
     

Pan Kobza by byl ministr zahranici , ktereho potrebujeme!!!

Pijack
19. 4. 2022 10:16
Odpovědět  Miroslav

100 krát palec nahoru.

Capry
18. 4. 2022 22:38
Ohodnotit příspěvek :
     

Je to vrtění psem.Jedná se o smlouvu o obraně.Tohle záměrně odvádí pozornost.Ta smlouva je nebezpečná jako základna a projde bez povšimnutí veřejnosti.

All
19. 4. 2022 05:37
Odpovědět  Capry

Jaká smlouva o obraně ? Vždyť NATO je prokazatelně agresor,dokázalo to mnohokrát.Není to vůbec obranný pakt. Dokonce dnes podporuje nacismus otevřeně a ti naši tajtrlíci pro peníze a líné zadky jako hyeny a supi s fialovým peřím nás táhnou do pekel.

ladik
19. 4. 2022 07:42
Ohodnotit příspěvek :
     

O jaké suverenitě naší zdevastované zemi to pan Kobza mluví?

zdena
19. 4. 2022 09:50
Odpovědět  ladik

o takové suverenitě, kterou bychom mohli a měli mít, kdyby naše vláda byla alespoń malinko kompetentní a věděla nebo alespoň tušila, co vlastně je její úkol……

Pavel
19. 4. 2022 10:00
Odpovědět  ladik

Asi nechtěl říci tak naplno, že tato kolonie pod řízením těchto osob sledujících své vlastní zájmy a sloužící také cizím zájmům je nyní na pokraji krachu. Jak píše v dnešním článku pan Hájek na Proriproudu, přes 50 % lidu je se současným stavem spokojeno. Co k tomu dodat, myslím si, že teď již přijde ten obávaný pád na dno do žumpy. Zde se již nedá moc věřit na zázraky, těch 50 % lidí je úplně zfanatizovaných a ideologicky plně pod kontrolou dnešního politického a mediálního mainstreamu. Pane Ladiku, my si rozumíme a víme, že to bohužel takto je. Zdravím všechny přátele na pokecu. Nás nezlomí a mozky nám nevymyjí.

Občan
19. 4. 2022 08:32
Ohodnotit příspěvek :
     

Jsou dokonce i takoví pomatenci, kteří tvrdí, že by bylo dobré mít více žen v politice! Takže namátkou, Buzková, Parkanová, Peak, Kočí, Jacques, Němcová, Langšádlová, Richterová, Šojdrová, Černochová, Pekari…. Co jméno, to symbol. To i ta Marie Kabrhelová byla proti nim naprostá hvězda. A naše ministryně války, bezdětná paní Afroameričanová chce základnu USA a zatáhnout nás do války. Já zase chci, aby táhla i s celou kolaborantskou pětikolkou k čertu a zcela jistě zdaleka nebudu sám. Otázkou je, co s tím a jestli budeme čekat až do příštích voleb, kdy tady už nebude kámen na kameni.

zdena
19. 4. 2022 09:56
Odpovědět  Občan

Dříve musel mít poslanec majetek, aby nemusel hrabat až ve funkci a musel mít vyrovnanou váženou rodinu, aby byl zárukou péče o budoucnost. Dneska je to samá sebestředná bezdětná figura, které jde jenom o sebe…. Vyslancí do zahraničí museli být ženatí, s rodinou, ale dneska se upřednostňují nezávislí svobodní…… A takoví mají jiný pohled na svět…. vidí jenom sebe …..

All
19. 4. 2022 11:55
Odpovědět  zdena

Proto ty slavnostní pochody ůchyláků v praze,od homosexuálů až po novodobé zoombí plus opice a opičky považující se za ,,nadlidi”. Neví,že samotná příroda,jíž jsou součástí je takto trestá,sekera zákona karmy je spravedlivá.Prostituti a obžerové od starého říma až po dnešek.Nepoučitelní.

All
19. 4. 2022 11:41
Odpovědět  Občan

Ta naše pětikolka naši zemi už do války zatáhla dodávkami zbraní na uk protiprávní nelegální cestou. Mimochodem,už byly všechny zničeny,naposledy ve lvovské oblasti ty tanky černochové.

Marta
19. 4. 2022 13:26
Ohodnotit příspěvek :
     

Vaše hlasování v Parlamentu neodpovídá tomu, co zde deklamujete. 🙁

J.S.
19. 4. 2022 15:52
Ohodnotit příspěvek :
     

Číst ty příspěvky na twittru od “černošky”, je jak spadnout do žumpy těch nejhorších sraček. I takový Pehe tam píše úplné bludy na to, že je politolog. Z toho všeho mám pocit, že mají v hlavách řádně vymalováno.