blog

Tající led odhaluje několik tisíciletí starý les pohřbený ve Skalistých horách

Stromy staré téměř 6000 let se dostaly do pozornosti vědců díky tajícímu ledu ve Skalistých horách, nabízejíce „časovou kapsli“ do minulosti.

Les borovic bělokorých, starý 5900 let, byl objeven díky tajícímu alpínskému ledu ve Skalistých horách. Vědci našli více než 30 stromů ve výšce přibližně 3100 metrů nad mořem - o 180 metrů výše, než je současná hranice stromů, když dělali archeologický průzkum na Beartooth plateau ve Wyomingu.

„To nám poskytuje okno do minulých podmínek ve vysokých výškách“, říká Cathy Whitlocková v Montanské Státní Univerzitě. Borovice bělokorá (Pinus albicaulis) již nyní neroste v této výšce, takže tyto musely růst v době, kdy bylo klima teplejší,“ říká.

Aby porozuměli historii tohoto ztraceného lesa, tým Whitlockové analyzoval letokruhy a použil karbonové datování, aby určil jejich stáří. Zjistili, že stromy žily před 5950 až 5440 lety, v době soustavně klesajících teplot.

Data z ledových vrtů v místech jako Antarktída a Grónsko naznačují, že tyto padající teploty byly ovlivněny staletí trvajícími vulkanickými erupcemi na severní polokouli. Ty vyprodukovaly dost vzdušného sedimentu na omezení slunečního svitu a snížení globální teploty, až dokud bylo prostředí příliš studené na to, aby tyto vysoko položené lesy přežily.

Zatímco leží naplocho, byly tyto nově nalezené stromy ve vyjímečném stavu, ukazujíce, že byly rychle zachované po smrti. Ačkoliv postrádají evidenci, že by byly přikryty lavinami, ukazují známky, že jsou vyrovnány s expanzí současné vrstvy ledu.

Klimatické modely naznačují, že další trvalé vulkanické erupce na Islandu vytvořily další poklesy teplot před 5100 lety, říká člen týmu Joe McConnel v Desert Research Institute (Ústav výzkumu pouště) v Nevadě. Tyto nižší teploty rozšířily vrstvu ledu a zajistily, že „stromy byly pohřbeny v ledu a chráněny před živly na dalších 5000 let,“ říká.

Pouze v posledních několika dekádách stouply teploty dost na to, aby uvolnily stromy z jejich ledové krypty. Současná hranice stromů „se zřejmě posune nahoru po svahu s rostoucími teplotami v následujících dekádách,“ říká Whitlocková.

„Objev byl možný díky antropogenní klimatické změně - rostoucí teploty nyní odhalují plochy, které byly pohřbené pod ledem po tisíciletí,“ řekla. (Bez propagandy „antropogenní“ by to zřejmě v Západním tisku zatím neprošlo?) „Zatímco tyto objevy jsou vědecky zajímavé, jsou také smutnou připomínkou, jak křehké jsou alpínské ekosystémy před klimatickou změnou.“

„Tato studie je velmi elegantní a pečlivé použití cenné ‘časové kapsle’, která nám vypráví nejen o těchto horských lesech před 6000 lety, ale také o klimatických podmínkách, které jim dovolily existovat,“ říká Kevin Anchukaitis z University v Arizoně.

Tyto stromy nejsou prvním takovým nálezem, který vědci nalezli v ledových vrstvách Skalistých hor. Předchozí práce nalezla „fragmenty dřevěných žerdí používaných na šípy a šipky,“ řekla Whitlocková. Jedna šipka byla datována radio-karbonově na více než 10 000 let v minulosti, „říkajíce nám, že lidé lovili ve vysokohorských prostředích po tisíciletí,“ řekla.


Journal reference: PNAS DOI: 10.1073/pnas.2412162121

Zdroj: New Scientist

Autor: Taylor Mitchell Brown, překlad P.A.Semi πα½ 2025-04-22 u příležitosti Dne Země...

sdílet na

Souhlas
Upozornit na
73 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Mor. Slovácko
22. 4. 2025 10:49
Ohodnotit příspěvek :
     

Sme na konci dvoch cyklov Zeme, tych najdôležitejších, a svet uz píše články že tzv.Druhý Prichod Krista je blízko…Zmena klímy to uz par desatročí naznacuje, ako aj zvýšena slnečná aktivita! Navyse to zakódovali do rozmerov pyramíd a katedral, a do ich architektury.Za 40 rokov som sa dopracoval k dštumom od 2026 po 2033 az 36 a potom do roku 2052 az 74…Čas ukáže.

Slovan
22. 4. 2025 11:08
Odpovědět  Mor. Slovácko

Hihi, tak to už nemuším řešit, bo to už mě hlava bolet nebude. Zase toho Pepíka prošvihnu. 😥

standa
22. 4. 2025 12:51
Odpovědět  Slovan

Jo , Pepka číhá z rohem!

Administrátor
P.A.Semi
22. 4. 2025 11:22
Odpovědět  Mor. Slovácko

A ty rozměry pyramid máte zakódované v amerických stopách? Jestli to nevychází, když se to “zakóduje” třeba i v jiných jednotkách, tak to je blud – inkové to ve stopách neměřili, a pokud ano, byly ty jejich stopy jinak dlouhé – jestli tam je třeba 100 stop a lišily se o 1%, tak už to je 99 nebo 101, jiné číslo…
Třeba některé egyptské pyramidy mají prý “zakódované” π pí, nehledě na jednotky, ve kterých se to vyjádří, protože je měřili kolečkem, kolik otočení na šířku, tolik průměrů na výšku… A to i nehledě na to, jak velké to kolečko, kterým to měřili, bylo…

πα½

JoFa
22. 4. 2025 16:43
Odpovědět  Mor. Slovácko

Pribináč, nemusí to tak byť, ľudia musia pochopiť..
Mimo tému, ale k tvojmu komentu.
Dnes to bude o Amerike.
Ak sledujete Trumpov harlemšejk, tak vám musí byť jasné, že to má nejaký účel. Trump myslím dvakrát skrachoval počas svojej kariéry podnikateľa, takže nebude nič nové, ak vám poviem, že vie ako na to, aby Amerika krachla, pretože je to nevyhnutný koniec hegemóna, ktorý vo svojej histórii nezvládol svoj rozmah.
Čo bude alebo čo by malo byť prioritou US? Nie je umenie začať odznovu, ale je umenie krachnúť a začať znovu! 
Toto musí US vykonať, to je najväčšia úloha nastávajúceho obdobia. Ako urobiť krach, aby si to Američania neuvedomili? To je najväčšia otázka Trumpovho kabinetu.
Na toto je podľa mňa jeden výborný plán, počúvaj Donald!
Boh pripravil pre Ameriku sériu katastrofických opatrení na uvedomenie si, tzn. budú prírodné katastrofy, ktoré pripravia US na skúšku a tu je priestor pre zmenu ktorú Donald potrebuje.
Každá katastrofa v US dáva Donaldovi priestor pre zmenu systému, iba na ňu musí byť pripravený.

JoFa
22. 4. 2025 16:44
Odpovědět  JoFa

Tzn. musí mať projekt ozdravenia štátov a celej Ameriky a po každej katastrofe v ktoromkoľvek štáte US musí naštartovať už nový scenár rozvoja. Prírodné pohromy slúžia na to, aby ľudia sa spojili, veci si uvedomili, našli silu pre zmenu a pochopili, že to čo príde je pre ich dobro!!! A toto je presne priestor pre Donyho a jeho tím, takto postupne zmení US, po každej katastrofe začne už s novým systémom v postihnutom štáte, takto si nikto nevšimne, že Amerika nie je hegemón, ale stará sa o svojich ľudí aby prežili. Donald, ak nie si úplný cocout, tak si to uvedomíš.
Jediné, čo treba mať, je nový funkčný systém a on sa postupne rozmnoží, sami ste si to zavinili a sami sa z toho môžete dostať.
Za túto radu požadujem stiahnutie US z južnej Ázie, jadrové odzbrojenie Izraela, navrátenie Palestíny palestínčanom a koniec bombardovania a sabotáží Jemenu. Židia si vystačia s časťou Sýrie.
Ak si tu niekto myslí, že sa to k Donymu nedostane, tak ste na omyle. Pokec je sledovaný Rusmi, US, Mosadom a ďalším MI6 hnojom. Tu sme všetci sledovaní…Príjemnú zábavu.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
JoFa
22. 4. 2025 18:18
Odpovědět  JoFa

Môj mínusák je psychopatický americký vlezdoprdelka-toto neomínusoval. Dobré nie? Slovenský vlastizradný hnojový červ. Máme to tu poriadne zasr.né..

Administrátor
P.A.Semi
22. 4. 2025 11:26
Ohodnotit příspěvek :
     

Tenhle objev dává knock-out všem klimatickým lžím, jak se tu údajně naprosto bezprecedentně otepluje… Je evidentním důkazem, že dřív tu bylo tepleji… Nyní se svět dosud postupně vzpamatovává z poslední ledové doby…

A příroda to přežila tehdy a přežije to i nyní, a pro zelenou přírodu, čím víc CO2, tím lépe, do určité míry, takže “zelené” je vypouštět co nejvíc čistého CO2 bez prachu…! Jak bylo čím dál víc uhlíku pohřbeno ve fosilních palivech, tak hrozilo, že se zelená příroda bez dostatku CO2 udusí a postupně zanikne, takže hlavním úkolem lidstva z geologického hlediska je ten “fosilní” uhlík zpátky vyhrabat a vrátit přírodě do oběhu, aby to tu zase miliony let mohlo růst a kvést…

πα½

standa
22. 4. 2025 12:48
Odpovědět  P.A.Semi

I chadněji! Jinak by ledovce nevznikly!

Pijack
22. 4. 2025 13:05
Odpovědět  standa

Tak je to vždycky – bere se pouze jedna strana mince – jedna role – jeden děj – jeden proces atd… NIKDO z vědecké obce se nezabývá příčinami a důsledkem v jednou procesu. Něco jako s Ukrajinou. NIKDO nechce vědět, že válku začali Ukrajinští nazi už v roce 2009 a poté v r. 2014, když hromadně začali vraždit ruské obyvatelstvo na východě Ukrajiny. ONI jakoby se narodili až v r. 2022 a viděli až Rusko spustilo SVO. A stejné je to s klima, počasím, povodněmi, léto, podzim, zima, jaro. Vládnou nám omezenci. podle toho to taky vypadá.

standa
22. 4. 2025 13:24
Odpovědět  Pijack

1+++!
Rusové byli pro ně ,, podlidi” Ruština zakázána , jako provoslaví !,, Zabijte si Rusa všude ve světě “( to měla i Černochvá s Fialou na triku …abych nekecal , asi se ta trika prodávala na Nac. Ukr. ! Ale,, zabíjeme Rusy v celém světě” byl výrok Zelenského!Tolerován nacistou Pávkem na českém Hradě ! Už ten Hrad není český a odmítám o tom uvažovat!
Co takhle napsat ,, Zabijte si svého ukrajince” . Víte, co by se strhlo v nacistické, české republice v médiích! A u PČR ? Či u Pávkových oslavovatelů zde od ovp po Noo?

jiří
22. 4. 2025 16:19
Odpovědět  standa

Ukroši tady chodí v tričkách s mapou ČR v modrožluté a s nápisem Vsjo budět Ukraina.

Pavel z Moravy
22. 4. 2025 15:38
Odpovědět  Pijack

To je absolutně jednoduché, proč se řve o klimatické nouzi. Tady se jedná o jeden jediný faktor. Ekonomika je v dupě a oni ( buržousti ) potřebují čmrdlíky. Potřebují zase něco co jim je na chvíli přinese. Plastová nezdravá okna už mají všichni, zateplení budov už je prakticky též hotovo a jak teď dostat čmrdlíky z lidu obecného režimu poplatnému. Budou vyrábět autíčka, trojkolky, koloběžky a další srágoroviny a na chvíli se uspokojí trh. Jinak už není co dělat, jen vymýšlet zhovadilosti, právě proto, že je zapotřebí na něčem vydělávat. Teď jsou v módě sluneční kolektory i když kdo chtěl už je má a zbytku by to museli direktivně vnutit, větrníky, ale jak skončí co dál. Češi a moraváci jsou tak prasklí, že skáčou jak Brusel píská. To my museli ve společenství už před lety vyměnit výtah, neboť prý nesplňoval požadavky EU kritérií. Časem jsem viděl nějaký dokument z Francie a ono hele, vidím jak se frantíci vozí ve stejných klecích jako my předtím a EU hodnoty mají v dupě. I z toho jsem usoudil, že my jsme asi skuteční tutani všech tutanů. Protože jinak se naše vlezdoprdelství nedá nazvat. A to není jediný případ. Takže nashledanou v lepších časech.

Sasin
22. 4. 2025 16:31
Odpovědět  Pavel z Moravy

Ale tutáni se hned urazí. Vlezdoprdelství přehodnotí na hodnoty a je vymalováno.
Tak jak věřili vakcínám tak budou věřit karboměření.

Mia Markýza
22. 4. 2025 21:02
Odpovědět  Pijack

Mimo mísu…ale tohle ti sem musím hodit! I s ilustrací – ryčím tu smíchy! 🤣

https://www.youtube.com/watch?v=Ie6NNQk05Ek

Mia Markýza
22. 4. 2025 21:03
Odpovědět  Mia Markýza

Prej do dlaně by se vešel…..😂 no parádní dobrounocka.

Albi
22. 4. 2025 21:30
Odpovědět  Mia Markýza

A v diskuzi žádný edukační odborník.. Teď nám bude chbět ten správný pohled se všemi navazujícími souvislostmii 🙂

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Albi
22. 4. 2025 13:37
Odpovědět  P.A.Semi

Víte Semi, ona to nejen není, ale nikdy nebyla žádná novinka. Tohle se vědělo vždycky, dokonce se přece o střídání dob ledových učily kdysi děti ve školách,.Jenže když “vládce světa” (a já nevím, kdo to je, ale někdo ten vliv mít musí) rozhodne, tak poslušní poddaní musí pracovat jak přikáže, tedy i “vědecky” a taky mít nějaké odpovídající výsledky. Stačí teoretické a musí se jim přizpůsobit i příroda. A když to nejde jinak, i tady pomůže vhodná propaganda.

A v souvislosi s tímhle tématem jsem se chtěla zaptat ještě na jiný případ. Podívala jsem se do diskuze ke včerejšímu článku a našla vaše komentáře ke “zprávám od Slunce” .A měla bych 2 otázky:
1) Kdy se začaly ty úkazy na Slunci objevovat?
2) Vzal jste vy nebo kdokoliv jiný v úvahu umělou inteligenci?
(Předpokládám totiž, že ne každý výzkumník má možnost pravidelně používat hvězdářské dalekohledy nebo jiné přístroje.)

Pavel z Moravy
22. 4. 2025 16:44
Odpovědět  Albi

Albi, jak jsem psal výše, tady jde jenom o čmrdlíky. To ví nebo by měl vědět každý. Ti se musí tam nahoře chechtat jak ten obecný lid oblbují a kolik z toho lidu jim na tu jejich rétoriku naskočí. Ale až si odhlasují zákony, že co není v souladu s jejich hodnotami je špatné, už si budeme moci psát pouze recepty na kopřivovou polévku. To hlídací psi těch správných hodnot povolí. Lidé si fakt neuvědomují jak pomalu pomaloučku nastupuje Orwell. Jak já jsem rád za to, že mi je kolik mi je.

Albi
22. 4. 2025 18:28
Odpovědět  Pavel z Moravy

Nebudeš mi věřit, ale přesně ta slova:
<Ti se musí tam nahoře chechtat jak ten obecný lid oblbují a kolik z toho lidu jim na tu jejich rétoriku naskočí>
mě napadla taky – i když celý “grýndýl” mi nikdy nestál za zadiné zamyšlení. Zatím ještě nikdy lidstvo nad přírodou nevyhrálo, jink už definitivně skončilo.

A ti nám jmenovitě neznámí “úplně nahoře” – a nemyslím tím žádného boha a sbor svatých – to vědí taky. Nebo si snad nikdo nevšiml, že ONI všechny ty nařízené “– dealy” nedodržují??? Ani jeden bod neplní,a to ani naoko – naopak Tak si jsou jistí.

standa
22. 4. 2025 19:46
Odpovědět  Albi

Celkem by mě zajímala Semiho odpověd na otázku!
,, Ovlivnuje Bůh pouze aktivitu tohoto slunce( našeho) nebo i černých děr a všech hvězd ve vesmíru ,neutronových , tmavé hmoty,tmavé energie a ovládání všech duší života ve vesmíru ?
Co strunová teorie?

Administrátor
P.A.Semi
23. 4. 2025 03:18
Odpovědět  standa

Jednak – nevím, nejsem vševědoucí…

Ale jako astrofyzik – zásadně nesouhlasím s “temnou hmotou” – rotační křivky galaxií se dají vysvětlit mnohem jednodušejí, a rozhodně ani s “temnou energií” – rudý posuv vysvětlil lépe David Crawford, a negativní energie způsobující údajné rozpínání vesmíru je totálně ne-fyzikální blud a pohádka… Spíš to dokládá, jakým nesmyslům vás vědci přiměli věřit, aby do vás vštípili ateismus…
https://pi-alpha.org/Topology_en.pdf anglicky, nebo https://pi-alpha.org/DL475 a další je český překlad… (nebo v pdf Dalsi_List od strany 475 dál…)

Na “strunovou teorii” nemám názor, nevím…
Ohledně hvězd a černých děr – jak moc “ovládáte” táborák? Můžete, ale jinak si to prostě hoří samo…

Administrátor
P.A.Semi
23. 4. 2025 03:19
Odpovědět  P.A.Semi

Ohledně “ovládání duší” – já myslím, že máme dost svobody, a že ani Hospodin neví, jak to dopadne a co si vyberete? To, že ví o všem, co se na světě děje, tak má dobré informace, aby odhadl, jak se to bude vyvíjet, ale nemyslím si, že by to bylo předem všechno dané a známé… A že nám mohou andělé nebo Duch Svatý pomoci, ale to je otázka, jestli a jak tu pomoc využijeme… Nenutí nás, pomáhají… (Leckdo tu pomoc nevyužije dost, a to je pak otázka, že kdyby to věděli předem, komu to nepomůže, tak proč by se vlastně namáhali?) Nevím…

πα½

Administrátor
P.A.Semi
22. 4. 2025 17:52
Odpovědět  Albi

Ale že konkrétně před 5900 lety bylo o dost tepleji než dnes, je tady jednak zajímavě “dokázáno”,
a pokoušeli se to dosud zalhávat s tím slavným “hockey stick” grafem od Michael Mann, jak byla prý pořád teplota skoro konstantní a pak začala s lidskou činností raketově stoupat, jak hokejka… Totální profitérská lež…
https://duckduckgo.com/?q=michael+mann+hockey+stick+climate&ia=web
Ten šmejd s tím ještě loni vyhrál někde soud o $1M za údajnou pomluvu…

πα½

Administrátor
P.A.Semi
22. 4. 2025 18:01
Odpovědět  Albi

Ty nápisy na Slunci – něco (dost zásadního) tam bylo v roce 2012, ale sleduji to až od 2020…

Tedy jednak ještě před umělou inteligencí…
Druhak – párkrát tam bylo napsané něco, co v NASA prokazatelně nemohli vědět…
A za třetí – to také občas podezírám, jestli to tam NASA (nebo JSOC?) nedávají podvodem? Ony ty obrázky jdou ověřovat z více zdrojů, ta družice SDO není jediná… Ty magnetické skvrny jdou občas ověřit i z pozemských observatoří, které ale neměří polaritu, ale ony ty žhavější oblasti jsou vidět i ve viditelném světle… (nyní jsem to neověřoval, jindy občas, v Japonsku mají observatoř, kde se dají stahovat pozemské snímky… takže to půjde ověřit i zpětně, kdyby to mělo být potřeba…)

Kdyby to tam jednoduše domalovali myší nebo nějakým špatným algoritmem, tak se to pozná, navíc těch obrázků je hodně… Mohli by na to asi použít AI, aby to jako animaci vygenerovalo do všech snímků, a naučilo se to správné úrovně šumu v okolí těch skvrn?

Nejlepší by bylo, kdyby se mi nějak podařilo přesvědčit rusy nebo číňany, aby na orbit vypustili svou vlastní kontrolní družici, na kterou američané “nedosáhnou” to měnit, a ani nemusí být v té kvalitě jako SDO…

πα½

Administrátor
P.A.Semi
22. 4. 2025 18:37
Odpovědět  P.A.Semi

Ovšem ta observatoř v Japonsku mezitím předělala web-stránky a nefungují… Škoda…
(ona asi půjde najít i jiná, je otázka, jestli to mám nyní hledat?)

Zato tam mají kontrolní družici na ty EUV sluneční mraky, akorát jsem zatím nehledal, kde mají archiv starších snímků – to zkusím dohledat…
(ten aktuálně nejnovější z družice Hinode souhlasí s tím, co je vidět v SDO…)

πα½

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Albi
22. 4. 2025 21:43
Odpovědět  P.A.Semi

Díky za tak obsáhlou indformaci.
Na ty družice určitě časem dojde, je to přece jen začátek a vidíme sami, jak jde všechno čím dál rychleji.
Často na škodu věcí samých. Někdy může být lepší jít do hloubky než do šíře problému.

Jan Pavlík
22. 4. 2025 15:03
Odpovědět  P.A.Semi

Dobrý den,
příroda jde do kytek. Jestliže Vy to nevidíte skrz automobilové okénko nebo skrz okno v happy homu(kterým jste zlikvidoval kus živé přírody), tak jiní lidé to vidí. Za poslední rok jsem například viděl v našem městě dohromady asi 2 vosy a cca milión aut. Dříve jsem v létě každý den narazil na stovky vos. Ještě před 30 lety jsme mohli sáňkovat tak 60% zimních dní. Bruslili jsme tak 40% procent zimních dní. Dnes je to několik dnů v roce. Příroda umí opravdu sama dělat takové rychlé změny ?
Opravdu se mi líbí, jak lidé tancují na Titaniku a nevěří tomu, že se loď potápí. Hlavní je, že si mohou vozit svoje líná pozadí v autě, a ať si Země třeba shoří, mě se to netýká.

Slovan
22. 4. 2025 15:25
Odpovědět  Jan Pavlík

Já jsem podobného názoru a taky jsem to v nějaké diskuzi na PP i psal. Téma bylo něco o dopravě, já tam uváděl, co vše se dříve vozilo nákladními vlaky a dnes samý TIR a dodávky. Byl jsem umlácen lopatou do země, že si to představuji jako Hurvínek válku. Moc dobře vím co se jenom mě rozplesklo o přední sklo auta drobného hmyzu po ujetí cca deseti km. No a když si vezmu co lidí v tu dobu taky autem jede, tak je to hmyzí masakr. Všude okolo nás kolbenky a každý jede do práce svým autem. Po druhé odpolední do čtyř se “pomalu nedá” jezdit po silnici, jaký je provoz. A nebudu se radši ani zmiňovat o spotřebě PHM. Vše postavené na hlavu.

Pavel z Moravy
22. 4. 2025 16:49
Odpovědět  Slovan

Po železnici se toho vozilo hodně a určitě by to nyní velmi pomohlo, obzvláště přírodě, jenže se to musí překládat a asi nejsou lidi. Nebo jsou, ale je to přece jenom práce.

Slovan
22. 4. 2025 19:17
Odpovědět  Pavel z Moravy

Tak Pavle ta TIR přeprava nebylo nic jiného než jedno veliké lobby. Si vezmi kolik lidí by mohlo žít díky havárijím kamiónů? Přehuštěné silnice, brnkání na nervy řidičům osobních aut atd. atd. Ještěk těm TIR, víš kolik se jich jen vyrobylo? A určitě ne u nás, teď ještě servis k tomu, spotřeba PHM a zase atd. atd. Vše provázané těmi swyněmi co stojí opodál a vyčkávají na čem gojími nachytají a ožebračí. A stále dokola, jedině dělnická ruka v pěsť to vyřeší. Hezký podvečer.

Administrátor
P.A.Semi
22. 4. 2025 22:08
Odpovědět  Slovan

Ještě jednou k tomu hmyzu: to je katastrofa, zejména včely budou chybět…

To je ale problém mobilních a dalších elektro-magnetických signálů, které ty včely uvaří mikrovlnami…

πα½

paulusek
22. 4. 2025 17:30
Odpovědět  Jan Pavlík

Na tenhle výpotek mám sto chutí být sprostý. Ale nebudu. Nemíchat hrušky s jabkama. Úbytek hmyzu s oteplování.

Mia Markýza
22. 4. 2025 17:44
Odpovědět  Jan Pavlík

Už zas přibyl, hmyz jeden. Tuhle jsem s úžasem pozorovala, jak mi stěrače stírají mouchy z předního okýnka….po desetiletích, řekla bych. A já vám k těm všem věcem zde přihodím ještě konec precesního roku a začátek nového a sílu lidských myslí v souboji i souladu s přírodou. 😊

Albi
22. 4. 2025 19:09
Odpovědět  Mia Markýza

S hmyzem si EU hladce poradí – zákonem nařídí zvýšit “přídavek” sušeného hmyzu ve všech potravinách vč. jeho přidáváni do tšch doma výpěstovaných.. 🙂
Jen pořád nechápu, k čemu je dobré ten “vysokonákladový” hmyz přidávat do jídla, když to nejen nic neřeší, ale je to údajně min. 3x dražší?

Mimochodem – ty často nacházíš zajímavé informace i mimo “hlavní katastrofické zprávy” – nevíš, mají-li na ostatních kontinentech něco srovnatelného s nápady EU? A pokud ano, jsou jejich vlastní, nebo je dovážejí z Evropy? 🙂

Mia Markýza
22. 4. 2025 19:41
Odpovědět  Albi

Tak tohle se ke mně nedoneslo – jestli mají podobně idiotské nápady 😂 Mám ten dojem, že ne. Zas si vezmi. Evropa vládla světu posledních 500 let, žejo? Asi tak. Potřebuje! Ne že chce – ale dějinné procesy ji k tomu nutí – potřebuje odejít ze scény. Stáhnout se do ticha. Udělá jí to dobře, podle mého – možná zase začne mít skutečně tvořivé nápady. Ale musí tu scénu přenechat jiným….mně tohle připadá jako sice prdlej, ale vcelku velice účinnej způsob. Ta gríndýlizace.
Nojo vlastně…ochranu přírody skutečně přebírají i jinde, jen bez těch excesů, aspoň co je takhle vidno.
Za těma broukama bych nic složitého nehledala – to bude nějakej kšeftík “pro bratrancovu firmu”.

Albi
22. 4. 2025 22:13
Odpovědět  Mia Markýza

Dobrá ta gríndýlizace ve výsledku být může, ale chtělo by to aby se opravě-nápravě toho všeho zničeného věnovali skuteční odborníci v oboru a rozhodně by se neměli hledat a vybírat jen podle VŠ titulu.

Administrátor
P.A.Semi
22. 4. 2025 22:06
Odpovědět  Jan Pavlík

(Jezdím na elektrické koloběžce…)

Kolem let 1750 byla Malá doba ledová, a dosud se z ní planeta vzpamatovává… Normální je, aby bylo teplo a teprve se k tomu vracíme…

A teplo je možná někdy nepříjemné, ale zima zabíjí, lidi i přírodu… (ale také v zimě dezinfikuje parazity, živočišné i lidské…)

Nikde nic nehoří a žádná krize není, buďte klidný…
https://pi-alpha.org/Climate/WH-Climate
https://pi-alpha.org/Climate/Is-There-a-Climate-Emergency.pdf

A ty vosy a včely zabíjí především 5G signál z mobilních telefonů, na to pamatujte, až zase budete ve volné přírodě mobilovat !

πα½

Sasin
22. 4. 2025 23:22
Odpovědět  P.A.Semi

5G signál z mobilních telefonů, to je téma samo o sobě. Usmažilo to pár lidí, ale většina psychoušů závislých na nepřetržitém žvanění už si řídí domácí spotřebiče na dálku. Jsou sami se sebou spokojeni.

Administrátor
P.A.Semi
23. 4. 2025 03:30
Odpovědět  Sasin

Já si myslím, že jeden z důvodů, proč vypustili Gretu a “Fridays for Future” přesně v době, kdy zaváděli v Anglii 5G mobilní síť, bylo, aby odvrátili ekologické aktivisty na nějaký blud, aby je zaměstnali bláznivými protesty proti klimatu, a aby je zesměšnili v očích nezaujaté “veřejnostii”… (a proto to začali sponzorovat především ropní magnáti…)

To je jako proč bankéři jako Soros podporují Levici ? Aby ji znemožnili, aby ji místo podpory dělníků obrátili na podporu škodlivých minorit a perverzí, aby byla pro “normální” lidi odpudivá a nemohla tak škodit těm bankéřům… (a tehdy to souviselo s protesty proti Wall Street a hnutím Occupy, přesně si to nevzpomínám, dohledal bych to…)

To je jako když se provalilo, že Covid byl uměle vyrobený virus, a když potřebovali, abychom nemluvili o lécích jako ivermectin nebo HCQ, tak vypustili Antiviráky, kteří popírají všechny viry, takže z nich nikdo nemluví o umělém viru, nebo o lécích, když žádné viry “neexistují”… A pro všechny zdravotnické odborníky jsou odporní a směšní bludaři, takže takoví Aktivisté žádný účinný odpor nemohou “aktivizovat”…

Nebo proti rozporování Apollo na Měsíci vypustili “Flat Earth“…

πα½

Jura S
22. 4. 2025 15:29
Odpovědět  P.A.Semi

BEZ PRACHU NÉ !!!!

My narození v 60-tých létech pamatujeme léta, kdy z uhelných elektráren šlo dostatek prachu- který tvoří KONDENZAČNÍ JÁDRA pro déšť… s dědou jsme obhospodařovali fakt velkou zeleninovou zahradu a sad. A v létě PRŠELO PRAVIDELNĚ, většinou navečer, v noci, říkali jsme tomu “zahradnický deštík”
ALE!!! – odsiření a “odprášení” elektráren a jejich likvidace působí, že se mraky nemají jak zkondenzovat na celé ploše území a prostě “TÁHNOU DÁL”a pak se vcelku vylejí = POVODNĚ !!

Mia Markýza
22. 4. 2025 17:45
Odpovědět  Jura S

Jojo a dým z tóvárén a z lokomotiv…..no to byla nádhera. Co proboha tvořilo kondenzační jádra ty miliony let před uhelkama, to mně řekněte.

Mia Markýza
22. 4. 2025 17:46
Odpovědět  Mia Markýza

Chtěla jsem tím říct, že příroda se vám na ty vaše antropogenity prostě vykašle.

standa
22. 4. 2025 18:38
Odpovědět  Mia Markýza

A Saharský prach nepomáhá! Taková sopka má stokrát více prachu než všechny uh. elektrárny! Krakotoa na všechny ! Nebo Pompeje by to vyřešily , včetně superfulkánu Yelou ten by fouk jednou s kufříkovou bombou ( deset m pod povrchem je magma a furt se to nafukuje )a třetina USSA by byla v řiti a deště by bylo dost! A amíků méně!
A příroda, Mi ? Ta nás má u ……

Gales
22. 4. 2025 12:26
Ohodnotit příspěvek :
     

Bejt to u nás tak už jsou dávno sežraný kůrovcem.

Albi
22. 4. 2025 13:38
Odpovědět  Gales

Kůrovcem – pod sněhem a ledem?

Gales
22. 4. 2025 15:44
Odpovědět  Albi

Kůrovec je sfiňa.Vleze všude a nejraději má ekology.Kéž by je sežrat chtěl.

ijn
22. 4. 2025 17:49
Odpovědět  Gales

Hladík mu i přitopí, aby se “architekt divočiny” namnožil a měl sílu ničit ničit ničit vysněný to politický cíl, politici se na zkáze zviditelní, přijede ČT!!!

Nojo
22. 4. 2025 12:42
Ohodnotit příspěvek :
     

cit : Objev byl možný díky antropogenní klimatické změně – rostoucí teploty nyní odhalují plochy, které byly……
Jo, kdysi tam ty stromy rostly, protože byly na zemi vyšší teploty a dnes, kdy se teploty “vracejí” do tehdejší úrovně, za to oteplení může člověk….

standa
22. 4. 2025 12:49
Odpovědět  Nojo

A , za dobu ledou může také člověk? Nebo krávy?

Albi
22. 4. 2025 14:05
Odpovědět  standa

Oba. Nediskrinujme, je to ošklivé.

Mia Markýza
22. 4. 2025 17:51
Odpovědět  Albi

Lidi k tomu asi trochu přispívají, když uvážíš ty miliony tun betonu. Všechna ta velkoměsta, co nasávají a pak zas vydechují teplo. Ale bývávalo na mamičce zeměkouličce i o dobrých deset, dvanáct stupínků tepleji, pokud si vzpomínám.
Mimochodem – kampak nám zmizela děsivá ozónová díra, žejo? Pamatuješ ten humbuk? Inu – zasmrděla a zmizela v propadlišti dějin……jen ten průmysl s opalovacíma srajdama po ní zůstal! 😂

Albi
22. 4. 2025 19:33
Odpovědět  Mia Markýza

Ještě žes mi ji připomněla, už jsem na ni skoro zapomněla.
To propadliště dějin by mohlo být a snad tam za ní zahučí i kámoš Covid, zatím se ještě drápkem drží. 🙂

Administrátor
P.A.Semi
23. 4. 2025 03:45
Odpovědět  Albi

Ozonová díra nikam nezmizela, nebo přesněji tedy ona mizí každý rok… To když nad Antarktidou na jaře v září vysvitne Slunce a roztaje tam kyselina dušičná v polárních mracích, tak to vypálí ozonovou díru, koncem září až do půlky listopadu, a pak se zase zacelí, a pak další rok znovu… (je to jedna z teorií, jak to vzniká, a připadá mi správná zrovna tahle…)
Je zajímavé, že na severní polokouli se tohle neděje – protože tu není Antarktida a nejsou tu ani v polární zimě mraky, kde by byly krystaly z kyseliny dusičné…

A protože to není žádná katastrofa a moc se to nezvětšuje, a vydělat se na tom moc nedá, tak kolem toho přestali pumpovat hysterii…

comment image
(tohle je pohled z nad jižním pólem koncem září 2023, na ukázku…)

πα½

Administrátor
P.A.Semi
23. 4. 2025 03:59
Odpovědět  P.A.Semi

A k tomu pro srovnání, jak vypadá analogické jaro na severní polokouli:

comment image

Tady je naopak ozonu docela hodně, zejména koncem zimy a na jaře…
(a proto je ta díra nad Antarktidou “divná”…)

πα½

Administrátor
P.A.Semi
22. 4. 2025 18:06
Odpovědět  Nojo

Já jsem to přeložil, jak to tam měli, ale tohle “antropogenní” jsem přeškrtnul a doplnil poznámkou, že to tam asi mají jako poklonkování současnému dogmatu, aby jim to tam vydali?
https://pi-alpha.org/Rocky_Mountain_Forest

Teď vidím, že jak jsem to zkopíroval sem do WordPress, tak mi tam to přeškrtnutí zmizelo… Šmejd WordPress… (to tam ještě doplním, děkuji za upozornění…)

πα½

Tupý hulvát
22. 4. 2025 12:52
Ohodnotit příspěvek :
     

Antropogenní změna klimatu, ANI JSEM DÁL NEČETL.Někdy lituji, že musím dát i jen jednu hvězdičku.

Administrátor
P.A.Semi
22. 4. 2025 18:09
Odpovědět  Tupý hulvát

Viz výše – při kopírování překladu do WordPress mi tam vypadlo přeškrtnutí slova “antropogenní”… To se omlouvám…

πα½

Albi
22. 4. 2025 22:55
Odpovědět  P.A.Semi

Omluvit by se měl naopak WordPress vám..

To je dnes všude samý ajťák, každý chce “dělat počítače” – jistěže ne rukama ve fabrice, a nakonec jich mají firmy tolik až – asi z nudy – vymýšlejí samé inovace a aktualizace. Ve vládě zvlášť vybraní “tvrdě makají” na debilizaci – pardon – globalizaci a nejlepší výsledek by byl paradoxně ten, který by včas skončil v koši.

Administrátor
P.A.Semi
23. 4. 2025 03:52
Odpovědět  Albi

To jak kdyby se měl omlouvat psací stroj autorovi, že špiní páska…? Takhle to zase brát nejde… Od toho má člověk být pečlivý a chyby techniky řešit a napravovat…

(to vzniklo tak, že tu zbyl od velikonoční neděle navrchu můj překlad z Izvestijí, a pod ním tou dobou cca 270 komentářů (už jich tam je 322), a během pondělí ještě jsou velikonoce, ale v úterý ráno stress – co rychle přeložit, aby byl jiný článek navrchu…? a než jsem to přeložil a natlačil do WordPressu, tak tam měla i paní Kunšteková článek, díky… ale když už jsem to překládal, tak jsem to nevyhodil…)

πα½

zuzana
22. 4. 2025 13:09
Ohodnotit příspěvek :
     

Kreml uvítal návrh USA odepřít Ukrajině členství v NATO, čeká na oficiální vyjádření ke Krymu

https://aktax.cz/kreml-uvital-navrh-usa-odeprit-ukrajine-clenstvi-v-nato/

unor 2022
22. 4. 2025 15:41
Ohodnotit příspěvek :
     

Hloupost. Ty kmeny stromu tam navezli prapredkove dnesnich popiracu zmeny klimatu.
Odhrnuli snih, navezli kmeny a ty pak zasypali velkou vrstvou snehu.
Ten tlakem a casem zledovatel.

Sasin
22. 4. 2025 16:39
Odpovědět  unor 2022

Před časem vytáhli kladívko srostlé se skálou. To bylo taky řečí, že tam mušelo bejt desetitisíce let, páč větci to změřili karbonukleární vírou.

Administrátor
P.A.Semi
22. 4. 2025 18:11
Odpovědět  Sasin

To jsem viděl… Ale ono jim tam zapadlo někdy v 19. století do změklého puklinou a pak to vyschlo a zatuhlo, nebo alespoň takhle se to někdo pokoušel vysvětlit a zní to velmi pravděpodobně…
πα½

jiří
22. 4. 2025 16:25
Ohodnotit příspěvek :
     

M.t. Prof. Peter Staněk o Trumpově ekonomické politice, hospodářské situaci v USA a EU. Jaká je skutečná historie lidstva (VIDEO).
Prof. Peter Staněk o Trumpově ekonomické politice, hospodářské situaci v USA a EU. Jaká je skutečná historie lidstva (VIDEO) – CZ24.NEWS

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
zuzana
22. 4. 2025 17:25
Ohodnotit příspěvek :
     

Bývalý generální ředitel Nestlé, který vyhlásil, že „voda není lidské právo“, byl jmenován dočasným předsedou WEF

https://aktax.cz/byvaly-generalni-reditel-nestle-byl-jmenovan-docasnym-predsedou-wef/

ijn
22. 4. 2025 17:53
Odpovědět  zuzana

aby eugenici (ve WEF je jich nejvíce) snázeji aplikovali jedy přes cukrovinky a čokolády i potravin do našich dětí, depopulace bude jistá a velmi rychlá…..důchodů se nedožijeme….!!!

Administrátor
P.A.Semi
22. 4. 2025 18:13
Odpovědět  ijn

Já jsem to psal už za Covidu, že kupováním těchto globalistických značkových výrobků si podporujete hada a propagandu proti sobě, protože to všechno vlastní stejní Židé, jako i Pfizer atd…

πα½

Drak
22. 4. 2025 18:28
Ohodnotit příspěvek :
     

Podivné je, že po 6,000 letech není místo kmenů stromů, uhlí, jak nám bylo vždycky tvrzeno. Zdá se , že jsme byli celý život mystifikováni “vědci”, kteří věděli kulové. Stejně, jako ti dnešní, kteří se také prohlašují za “věce” a vědí kulové, stejně jako ti předešlí.

Mia Markýza
22. 4. 2025 18:33
Odpovědět  Drak

Páč do druhohor prostě daleko, o prvohorách nemluvě. 😛 Vy byste ty chudáky stromy uštval! Uhlí….po těch pár okamžicích věčnosti…..

standa
22. 4. 2025 18:47
Odpovědět  Mia Markýza

I naše duby byly vystaveny po 6 000 na mezinárodní výstavě! Jako nové! A přesličky a plavuně nemáme!
A, železné , černé dřevo, duby jsme ze Sibiře vesele prodávali! Byly v bažinách a nedalo se to ani řezat!
Prodávali jsme je tam barterem za muchomůrky červené!

standa
22. 4. 2025 18:48
Odpovědět  standa

Kupovali…oprava!

Administrátor
P.A.Semi
22. 4. 2025 22:13
Odpovědět  Drak

Uhlí vzniká mnohem déle, než nějakých 6000 let… To je asi spíš v řádu milionů let… Taky to možná bude vyžadovat větší tlak a ne takhle hned pod povrchem??

πα½