blog

Emmanuel Todd: “Německo by mělo požádat o členství v BRICS”

Francouzský historik Todd: BRICS se stal protiváhou upadajícího Západu

Západ již prohrál v konfliktu na Ukrajině a tato porážka ukazuje na jeho úpadek, říká francouzský historik Emmanuel Todd v rozhovoru pro Berliner Zeitung. Ukazuje se, že většina zemí světa nechce Rusko izolovat – naopak, shromáždily se kolem BRICS jako protiváhy Ameriky a jejích spojenců.

Emmanuel Todd je jedním z předních francouzských intelektuálů. V roce 1976 předpověděl rozpad SSSR, což ho proslavilo. Dnes Todd předpovídá konec Západu a s ním i vzestup zemí BRICS. 

Doporučuje, aby Německo a Evropa uzavřely mír s Ruskem a “oddělily se” od Ameriky. Západ již dávno prohrál v konfliktu na Ukrajině. Summit BRICS začíná dnes v ruské Kazani. Berliner Zeitung hovořil s Emmanuelem Toddem o jeho tezích, které již byly ve Francii předmětem nejednoznačných diskusí.

Berliner Zeitung: Pane Todde, vaše poslední kniha se jmenuje “Západ v úpadku”. V čem vidíte příčiny?

Emmanuel Todd, francouzský historik, sociolog, novinář: Dnes jsou oči celého světa upřeny na Spojené státy kvůli nadcházejícím prezidentským volbám, jako by na nich závisel osud svobodného světa. Když se však podívám na USA, nevidím žádnou velikost, ale mnoho symptomů, které ilustrují úpadek Západu: kojenecká úmrtnost v USA opět vzrostla, nerovnost se v posledních letech dramaticky zvýšila – ať už za Trumpa, nebo za Bidena – a americká ekonomika je v hluboké krizi s prudkým poklesem životní úrovně. Bidenova vláda ohlásila obrovské investice, ale samotné dolary nic nezmůžou, potřebujete také kvalifikované pracovníky a inženýry – a těch je v USA příliš málo.

Očekáváte, že se situace v USA po skončení prezidentských voleb zlepší? 

Ne, současná volební kampaň je příznačná pro situaci, v níž se Západ nachází: oba kandidáti jsou groteskní, nemají žádnou představivost, dokonce by se dalo říci, že jsou šílení – a ani jeden z nich není schopen zastavit úpadek USA. Donald Trump a Kamala Harrisová jako prezidenti USA jsou pro Evropu stejně špatní. A mimochodem, úpadek moci Západu je patrný zejména v geopolitických otázkách.

Co máte na mysli? 

Velmi jednoduše: Západ prohrál konflikt na Ukrajině. Nyní se svět reorganizuje, a to nikoli podle představ Západu. Do hry vstupují noví hráči, například země BRICS.

Jsou země BRICS – sdružení, jehož summit právě začíná v Kazani – příliš rozdílné na to, aby formulovaly společné zájmy a zaplnily mocenské vakuum po Západu? 

Ano, země BRICS jsou velmi rozdílné; je obtížné najít společné rysy v politických systémech Číny, Indie a Brazílie. Konflikt na Ukrajině však tyto země sblížil. Západ chtěl Rusko izolovat, ale ukázalo se, že většina zemí světa se k němu v této otázce nechce připojit. V této souvislosti začal BRICS vypadat jako určitá protiváha Západu, který hraje silnou roli i na Jihu. Proto říkám ano: úpadek Západu lze vidět především v jeho porážce v konfliktu na Ukrajině. Konfrontace vyústila v přesný opak toho, co Západ chtěl; v jistém smyslu je to gól do jeho vlastní branky.

Považujete BRICS za vážnou dlouhodobou alternativu k západním státním organizacím, jako je EU? 

Z kulturního hlediska je Západ fikcí, která neodpovídá rozmanitosti Evropy. Když říkáme “Západ”, myslíme tím ve skutečnosti americkou sféru vlivu, tedy NATO. Ve skutečnosti tedy nic nebrání tomu, aby se evropské země připojily k BRICS. Vezměme si Německo: Německo má ambice v oblasti průmyslové politiky, takže pro něj má větší smysl být součástí vznikajícího a rozvíjejícího se BRICS než stagnujícího Západu. Ano, Německo by skutečně mělo požádat o vstup do BRICS.

Na Západě je BRICS často označován za “klub autokratů”. Stojí zemi, jako je Německo, za to, aby se s takovými partnery zapletla? 

Člověk se může jen smát, když slyší argument, že na jedné straně jsou “hodní hoši”, demokraté, a na druhé straně “zlí hoši”, autokraté. Já už žádnou liberální demokracii na Západě nevidím. USA jsou liberální oligarchií: oligarchií proto, že systém ovládají peníze; liberální proto, že je pluralitní, s mnoha oligarchy. Ve Francii máme co do činění se směsí mikrooligarchie a částečně autoritářského státu. V Německu je situace s demokracií o něco lepší. Problémem však je, že SRN nemá žádnou suverenitu v otázkách zahraniční politiky.

Myslíte si, že Německo není ve své zahraniční politice suverénní? 

Nejenže Berlín v těchto otázkách nerozhoduje samostatně, ale je také silně závislý na Washingtonu. Po druhé světové válce se Britové a Francouzi z Německa v určitém okamžiku stáhli, ale Američané a jejich vojáci zůstali. Německo tedy stále považuji za okupovaný stát.

Promluvme si o Ukrajině. Říkáte, že se Západ chytil do pasti. 

Přesně tak. Tou pastí byl Euromajdan (na Ukrajině – pozn.překl.) – revoluce nebo převrat, podle toho, kterému úhlu pohledu dáváte přednost. Západ zasáhl, dodal zbraně a dal Ukrajincům ultimátum: vybrat si mezi Ruskem a Evropou. Tento požadavek vyvolal na Ukrajině konfrontaci, zradikalizoval lidi a nakonec vedl k zahájení ruské vojenské operace. Od února 2022 měl Západ naprosto šílenou představu, že když vyzbrojí Ukrajinu, bude moci svrhnout Rusko a zahájit změnu režimu. Ale to se samozřejmě nestalo; jak jsem řekl, Rusko už v konfliktu zvítězilo.

Je situace na Ukrajině pro Západ opravdu tak špatná? 

Ano, protože tento konflikt ukázal světu, že americký vojenský průmysl na porážku Ruska nestačí. Konflikt na Ukrajině se ukázal jako zkouška americké síly – zkouška, kterou Washington nedokázal ustát. Západ do Ukrajiny napumpoval miliardy dolarů, dodal zbraně, munici a tak dále – a přesto se mu nepodařilo Rusko porazit. To vše přišlo zejména Evropu draho. 

Máte na mysli ekonomické důsledky konfliktu? 

Ano. Ty pociťuje především Německo: hospodářská konfrontace, energetická krize, inflace. Před konfliktem na Ukrajině na tom Evropa nebyla tak špatně, ale nyní je kontinent v krizi.

Jaké výsledky očekáváte od konfliktu na Ukrajině? 

Rusové budou ochotni přestat bojovat pouze tehdy, když dosáhnou cílů, které podle nich zaručují jejich bezpečnost. Mírová dohoda nebo něco podobného je zcela druhotná záležitost, protože Kreml už Západu nevěří.

Jaké jsou z vašeho pohledu jejich cíle? 

Z pohledu Ruska potřebují získat kontrolu nad Oděsou a levým břehem Dněpru a dosadit loutkovou vládu v Kyjevě.

Západ na tohle ale nikdy nepřistoupí. 

Ne, ale to je jedno, Západ prohrál a nemůže s tím nic udělat. Je třeba, aby se tato skutečnost dostala do povědomí rozhodujících politiků ve Washingtonu, Berlíně, Paříži atd. To, co se nyní děje, je naprostá absurdita: Zelenskij předkládá svůj “vítězný plán”, ačkoli je poražený; pořádají se mírové konference, aniž by byl pozván vítěz – Rusko.

Nemyslíte si, že pokud Rusko skutečně dosáhne cílů, které popisujete, že se pokusí se zaútočit na další země v Evropě? 

Tvrzení, že Rusko zaútočí na Polsko nebo Evropu, jsou součástí klamu Západu, je to paranoia. Rusové na to nemají prostředky. Kromě toho má Rusko strukturální problémy, například demografické. Proto pro ně další velký konflikt v Evropě není příznivý.

Jak bude vypadat svět po úpadku Západu, který jste předpověděl? 

Podle mého názoru bude klidný. Ze dvou důvodů: zaprvé proto, že se domnívám, že konflikt v Evropě je umělé povahy, tj. vyprovokovaný zvenčí, ze strany USA. Rusko není o nic méně západní než Německo; za druhé světové války Rusko dokonce vystupovalo jako spojenec západních mocností, na to bychom neměli zapomínat. Rusko je evropský stát; pro mě je mír mezi evropskými státy, které spolu po staletí válčí, samozřejmostí. Kdo si dnes dokáže představit válku mezi Francií a Německem nebo Dánskem a Švédskem – když spolu tak dlouho bojovaly? Pokud USA přestanou vrážet klín mezi Evropu a Rusko, stane se zde totéž. (Pozapomenutá role Anglie v rozpoutávání konfliktů po dlouhá staletí proti Rusku – pozn.překl.)

Za druhé, pokud rozšíříme perspektivu, je zřejmé, že žádná země na světě nemá zájem na velké válce. Svět 20. století byl světem, který demograficky a ekonomicky expandoval, a proto měl materiální podmínky pro válku. Dnes se velké země potýkají s nízkou porodností, hospodářskou stagnací a vysoce individualizovanou společností. To nejsou nejlepší podmínky pro vedení velkých konfliktů. Pokud budou státy ponechány na pokoji a nebudou nadále ohrožovány Američany, bude situace mnohem klidnější.

https://www.berliner-zeitung.de/ (Hlavní stránka, jinak předplatné)

https://inosmi.ru/20241022/briks-270480578.html (Ruský překlad textu originálu)

Překlad Peter 008

sdílet na

50 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
ijn
23. 10. 2024 00:17
Ohodnotit příspěvek :
     

SRN=Helmuti do BRICS nikdy, oni poslouchají a chtějí bojovat,…..tak zvonu Německo rozdělit, zpět ustanovit NDR a AfD se do BRICS přihlásí i se zbytkem Východu EU,…jiná cesta k záchraně Evropy neexistuje, postupně navrátit náš stát do Slovanské pospolitosti, výchova mladé generace a obnovit naši společnost k MÍRUMILOVNÝM postojům a změnit zahraniční politiku!!!

Pijack
23. 10. 2024 07:54
Odpovědět  ijn

Přesně. Němcům patří nakopat. Je to plemeno dementů. Klasik na zdejším fóru říká trefné pořekadlo – “Němci dělají jenom velké chyby” 🙂 Mě se strašně zajídalo pořekadlo otroků o tzv. “Německé důslednosti”. Myslím, že to o nich platí i dnes – důsledně spějí k chálifátu 🙂 Taková Německá důslednost je k popukání 🙂

Slovan
23. 10. 2024 09:16
Odpovědět  Pijack

😊 😊 😊
Prozradíš ná ho?
Koukám, že se ta věta zde ujala (klasik….), já zase říkám že vše souvisí ze vším a i velcí kluci dělají chyby. 🤣🙋‍♂️

Albi
23. 10. 2024 10:47
Odpovědět  Pijack

Německá důslednost se projevila i v Rakousku:
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-prvnak-v-rakouske-skole-brutalne-zmlatil-ucitelku-40494010#
Šestiletý chlapec s přistěhovaleckým původem tam brutálně zmlátil svou učitelku a také spolužačku píše deník Kronen Zeitung.
Prvňák se zaměřil na obličej učitelky a zbil ji pěstmi. Navzdory tomu, že zaútočilo dítě, chlapec byl tak brutální, že se učitelka neobjevila několik dnů v zaměstnání, sdělil zdroj ze školy deníku Kronen Zeitung.
Malý násilník má podle Penzové „složité rodinné zázemí“.

A vyhostit takovou rodinu se “složitým zázemim” je samozřejmě nejde, protože zákony a práva, že jo – ovšem jen pro někoho. Uzákonit to šlo, změnit zákon už ne!

Pijack
23. 10. 2024 10:51
Odpovědět  Albi

Tak přesně takovou důslednost mám na mysli. Dokonalost sama 🙂

ijn
23. 10. 2024 12:10
Odpovědět  Pijack

jaké stádo jsou Helmuti, oni dokáží zbourat své jaderky po 1/3 životnosti, pak zničí průmysl, potom vyvolají válku k záchraně Helmutů, vše se roztříská + 60 miliónů obětí,………. a zase se 80 let budou židům omlouvat!!! potom si vzpomenou a vyvolají už poslední IV.WW, současná III.WW je do posledního Úkáčka a Palestince

Antonín Körber
24. 10. 2024 06:35
Odpovědět  ijn

..a nakonec se ještě dozvíme,že původem germána je žid, bible byla sepsána jako podvod mimozemšťana, Fijalový je původem z Plejád,protože na něm není nic člověčího a pes není jediný přítel člověka..

Antonín Körber
24. 10. 2024 06:41
Odpovědět  ijn

..a hlavně je to reálná geniální myšlenka na záchranu planety..

orinoko
23. 10. 2024 06:17
Ohodnotit příspěvek :
     

Západní intosi zvanit můžou, co chtějí. Nordicka tRASA do BRICS ani náhodou. Modifikací by mohlo být Východní Německo. Jinak totéž platí o celém tzv. Zápachu. Uchylne jELITY, které nikdo nepotřebuje. Co může German nabídnout? Vlastní krizi? Allahovu hitlerjungen? Nové nacky? Je to území okupovane bidetem. V BRICS by Německo jenom smrdelo.
Pro ilustraci mentální stav Zápachu. A v této prd@li má český vládnoucí sajrat svojí palici:
https://youtu.be/6923u6ne9MA?si=0Zv03ckRUoVEo2VP

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Pijack
23. 10. 2024 08:00
Odpovědět  orinoko

Zas na druhou stranu by to mělo humorné konotace. Představ si, kdyby musel Němec respektovat zájmy čmouda z Indie nebo Nigérie 🙂 Němec by poslušně musel dodržovat pravidla, která do BRICS přinesli Rusové a Čína. Ona by se pak ta poslušnost přenesla do Evropského prostoru a to už by se stali Němčouři zglajšachtovanou společností. Bylo by to tak správně, protože ostatní země mají paměť a vědí, jak dokáží “samostatní” Němci zničit ekonomiky jiných zemí, např. v minulosti Itálie, Řecka… Celá jižní Evropa trpí Německou nabubřelostí, protože tady rozhoduje Deutsche Bank.

Slovan
23. 10. 2024 09:19
Odpovědět  Pijack

Vono těch němčourů tam za třicet let moc nezbude až se jim tam ta náplava řádně rozmnoží, tak ten zbytek se dodí do latě.

23. 10. 2024 06:33
Ohodnotit příspěvek :
     

“Tvrzení, že Rusko zaútočí na Polsko nebo Evropu, jsou součástí klamu Západu, je to paranoia. Rusové na to nemají prostředky…”
A krom toho, i v případě že by Rusko ty prostředky mělo – co by proboha Rusko s Evropu dělalo? Usměrnit ji, vytyčit mantinely a spolupráce win-win, to jo, to prospěje všem, nejen Evropě a Rusku, ale k čemu by šestině světa, o víc jak polovinu větší než celá slavná Evropa, byla Evropa jako území vůbec dobrá?To mají ti šašci Rusy za idi-oty?

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Albi
23. 10. 2024 06:50

Opět snaha o “jednopolární” svět, tentokrát s trojským koněm v BRICS. Nebrat!

Albi
23. 10. 2024 07:29
Odpovědět  Albi

A sice trochu mimo téma, ale koukni na tohle (2.30 min) L´. Blaha, perfektní!
https://www.youtube.com/watch?v=7whDNXmlB4I

Pijack
23. 10. 2024 08:09

Já s takovým výkladem nesouhlasím. Pouze s tím, že Rusko na Evropu nezaútočí. Pleteš se ovšem v důvodu. Rusko nezaútočí nikoliv proto, že nemají potřebný potenciál, ALE protože prostě nechtějí. NECHTĚJÍ !! Je propastný rozdíl mezi pojmy “nemohou a nechtějí”. Slovanské národy nejsou expanzivní. Kdyby byli expanzivní a zachovali si své povahy, anglosaský svět by měl problém, protože by nemohl jen útočit, ale musel by se i bránit a to oni neumí. Utíkali by z boje jako liška podšitá Zikmund, nebo žabožrouti před piráty 🙂

Jarek
23. 10. 2024 09:05
Odpovědět  Pijack

Přesně tak. Ostatně války se vedli proto,že jedna strana chtěla té druhé něco vzít. Rusko v žádném případě nemá důvod k nějaké expanzi a zlodějnám na rozdíl od sionistického a fašistického západu , který má holý zadek a nedostatek zdrojů a surovin. Rusové dokázali i v praxi,že nemají imperiální snahy. Zahnali nacismuz ze své země a osvobodili od něj i východní evropu a kus světa, ale pak udělali chybu. Zstavili se a dohodli na demarkační čáře a nechali sionismem řízené USA a “spojence” aby zbytky nacistů zachránili. Dnes už rus ví, že těmhle parchantům se nedá věřit a že žádnou smlouvu nebo dohodu nedodrží a bez skurpulí ji poruší.Ostatně své čestné úmysly rusko dokázalo, když se po válce s ozvobozených území stáhlo a nechalo je svobodně se rozvíjet. Kdežto USA západ a obsazená území okupují dodnes a porušují poválečné dohody. A s těmito křiváky se ta banda
co si tu hraje na vládu kamarádí. Česká vláda ! Hnus.

Slovan
23. 10. 2024 09:24
Odpovědět  Pijack

😊 😊 😊 😊
Ano ano, jako liška podšitá Zikmundovááá.

Albi
23. 10. 2024 10:58
Odpovědět  Pijack

No jo – ale problém je v tom, že většina tady nechápe ten rozdíl.

Pořád voláte po “anglosaském způsobu” politiky vč. válek, přitom “fandíte” Rusku – trochu schizofrenie, ne?
Musíte se už rozhodnout – buď jste Slované, potom ovšem byste měli být i myšlením a přístupem k lidem, ať mají názory třeba rozdílné. než se vám líbí.Takže – trochu “ode zdi ke zdi”, že? V podstatě nevíte co chcete.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Joe Arp
23. 10. 2024 11:27
Odpovědět  Albi

Babi, můžu se skromně optat, kdo tu “pořád volá po anglosaském způsobu” politiky….., že ty jsi se koukla do skříně a něčeho se lekla?

Albi
23. 10. 2024 11:46
Odpovědět  Joe Arp

Nemůžu za to, že ty zřejmě přeskakuješ “doporučení” typu pošlete kinžál na Londýn, pošlete raketu na Yellowstone, hoďte atomovku sem, hoďte ji tam apod. Tak se nesnaž být vtipnej za každou cenu. Občas ti to moc nejde. 🙂

Joe Arp
23. 10. 2024 12:05
Odpovědět  Albi

Jsi na nás velmi přísná, ale tady můžem kecat cokoli, třeba, že rozpůlíme zemegulu sekerou, a rozpůlíme, no nerozpůlíme! Anglosaské způsoby uplatňují ti, co je můžou dovést k realizaci a vo to goůů oů. Když to nejde jen občas, tak to ještě jde. 🙂 🙂 taky už umím!

Slovan
23. 10. 2024 13:11
Odpovědět  Joe Arp

Vidíš tu úzkoprsos?! Vůbec to nerozumí srandě, něco podobného mi snad napsala Markýza taky nedavno, něco že chci být za každou cenu vtipný. Proč mám ten hrozný pocit, že je to tuna určitá sorta propojena.🤣🤣🤣

Slovan
23. 10. 2024 13:12
Odpovědět  Slovan

A už jsem zase nekorektní a rejpu, tak jak se mám zeptat?

Slovan
23. 10. 2024 13:16
Odpovědět  Albi

Proč mám ten pocit, že ve přesném znění si tento příspěvek posla jednou i mě. Takže je můj a Pijack nemá nárok. 🤣😲🙋‍♂️

24. 10. 2024 02:13
Odpovědět  Pijack

Je to citace – ne mé tvrzení.

Jarek
23. 10. 2024 08:35

Přesně tak, naprostý souhlas jen si myslím, že paranoia to není ani u těch největších válečných štváčů. Oni také dobře vědí,že je to nesmysl ,tak blbí nejsou ani tihle vymaštěnci. Ale ono se jim to hodí k oblbování občanů aby byli pro podporu toho ukrajinského válečného svinstva a navíc se snaží vzbudit dojem,že mají snahu občany před ruskem chránit.Ale vůbec se jim nedaří. Každý kdo nemá v hlavě vymaštěno ví,že od rusa žádné nebezpečí nehrozí a pokud by se USA a vazalové KoZa netlačili se
svými zbrojními krámy k jeho hranicím a zcela otevřeně se připravovali k napadení ruska , byl by
krachující západ rusku úplně lhostejný. Když nechtěl vzájemně spolupracovat,tak ať si trhne nohou.
Jenže ti sionističtí gauneří na jedné straně blábolí o agresivitě ruska, a na druhé straně agresi sami plánují za účelem vykrádání jeho zdrojů. A kdyby se nebáli , už by dávno rusko napadli, tak jak to udělali
ji několikrát.

Markýza
23. 10. 2024 13:41

Ovšemže mají, už dlouho. A ještě chvíli potrvá, než toho nechají. Aspoň tak se mi zdá.

orinoko
23. 10. 2024 07:15
Ohodnotit příspěvek :
     

Vymluvna ukázka, čím by mohl Zápach oboHATIT BRICKS. Nic proti tomu, uklízet je zapotřebí, ale normální člověk se před úklidem nepotřebuje umelecky zmalovat. Prostě činnost neprovádí za účelem prezentace vlastních pysku. A Trubka? Zvláštní, komunita asi nemá problém, zatímco ženský zadek z dronu v poli byl důvodem k vyhruzce a tydenimu banu.

https://youtu.be/ApIdQizLrsk?si=JdBEqRQlI-1Jwlyz

Slovan
23. 10. 2024 09:27
Odpovědět  orinoko

….a jakou má pěknou škebličku, přej nám to dědkům. 🤣🤣

Spam orinoko
23. 10. 2024 11:01
Odpovědět  Slovan

To jo, holka má slušnou figuru. Dokonce i dle mých osobních preferencí. Ale asi lehkozivka. Vedle ní se šlapky dost nadrou.

Slovan
23. 10. 2024 11:18
Odpovědět  Spam orinoko

Tak asi jí to nevadí, že ji leckdo očumuje. Na nás by praskla obrazovka, teď jsem si vzpomněl na řeporyjský prase. 🤣

Joe Arp
23. 10. 2024 11:37
Odpovědět  Spam orinoko

Taky jsem si chtěl pohnojit stařecké oko a nas*rat! Účet ukončen, mi nahlásili, asi jste to moc rozkecali.

Ladislav 💤
23. 10. 2024 07:26
Ohodnotit příspěvek :
     

Proradné Germance? NIKDY!

Jarek
23. 10. 2024 09:06
Odpovědět  Ladislav 💤

A navíc ještě ovládané ještě horšími anglosasy.

Tupý hulvát
23. 10. 2024 07:47
Ohodnotit příspěvek :
     

 jedním z předních francouzských intelektuálů” TVRDÍ:” aby Německo a Evropa uzavřely mír s Ruskem a “oddělily se” od Ameriky.”
Po těch lžích a hnusech, které nakydali na Rusy? Při té nenávisti, kterou v lidech vytvářejí už desítky let?
To není intelektuál, ale blbec, který neví co způsobili a že je to po generace NEVRATNÉ.

Pijack
23. 10. 2024 08:14
Odpovědět  Tupý hulvát

Chybou je už vůbec intelektuálnům naslouchat. To jsou lidé ve velké většině odříznutí od myslící společnosti, která žije a pracuje s jinými problémy. Intelektuálové se koncentrují ve své vlastní společenské bublině, odříznutí od reálného světa, kde roupama vymýšlí kraviny jen proto, aby si jich někdo všímal a tím dokazovali vlastní “nepostradatelnost” 🙂

Jarek
23. 10. 2024 09:26
Odpovědět  Pijack

No podstatné je to,že vzdělání nemá nic společného s inteligencí a rozumem. Hromadu blbů má dnes diplomy a někteří si říkají i “akademik”.A také je dnes normální, že si někteří ti rádoby “intelektuálové”, své ” tituly” nevysloužili studiem , ale prachsprostě koupili.

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Pijack
23. 10. 2024 10:30
Odpovědět  Jarek

Některý typ intelektuálů mám rád. Jsou to ti, kteří dokáží povznést ducha a obohatit vědomostmi. Patří mezi ně hudební skladatelé, Řečtí filosofové, Ruští spisovatelé a diplomaté. Poslechnout si Rachmaninova, nebo přečíst Šolochova je zážitek na pěkně dlouhou dobu… V anglosaském světě vládne komiks, teplej profesor, úchylní rapeři, zelení odborníci a klimatem zasažení vědci… tam toho ducha moc nepovznese 🙂

katango
23. 10. 2024 10:31
Odpovědět  Pijack

Podle Karla Čapkaje intelektuálství planá vloha.

Jarek
23. 10. 2024 09:23
Odpovědět  Tupý hulvát

Faktem ovšem je, že zbavit se sionisty ovládaných USA a anglánů a pokusit se vrátit k normálním vztahům s východem , je pro přežití evropy nevyhnutelné. Bez narovnání vztahů s východem evropa nepřežije a bude se plácat v naprostém úpadku o který ostatně ti sionističtí parchanti pro evropu usilují. Může to trvat pár generací, protože je třeba vyčistit hlavy už pár generacím mladých od toho svinstva které jim po zinscenovaných převratech v evropských zemí lily do hlavy sionisté a zfašizované dosazené vlády. A vytáhnout je z jejich naivní představě o životě, která z nich dělá generace bez budoucnosti. Otevřít jim oči aby pochopili , co každý člověk se zdravým rozumem a realistickým pohledem na svět ví, že bez levných zdrojů z východu evropa a západ nemůže prosperovat, ale ani přežít. A že to je ten pravý důvod sionistů z USA a jejich vazalských vlád , namísto rovné a vzájemně výhodné spolupráce s východem se uchylovat k terorizmu , vykrádaní cizích bohatších zemí a válkám o zdroje.

Tupý hulvát
23. 10. 2024 10:55
Odpovědět  Jarek

Ale to je v pořádku, že nepřežije, skočila z mostu a letí, nikdo ji neshodil.

Jarek
23. 10. 2024 17:19
Odpovědět  Tupý hulvát

Jenže někteří v ní také žijem. Jám vím , máme smůlu a i část viny na tom,že se nezbavujem těch loutek a šmejdů s hlavami v řiti sionistů.

Frank
23. 10. 2024 08:15
Ohodnotit příspěvek :
     

Jít do holportu se šmejdy, kteří způsobili 2 největší války v Evropě by mohl jen idiot. Skopčáci jsou odjakživa pakáž.

P9
23. 10. 2024 09:17
Ohodnotit příspěvek :
     

Larry Johnson: PUTIN přetváří svět přímo před našima očima

https://kispep.wordpress.com/2024/10/23/larry-johnson-putin-pretvari-svet-primo-pred-nasima-ocima/

Slovan
23. 10. 2024 09:34
Ohodnotit příspěvek :
     

Projel jsem diskuzi a mám pocit že zdejší diskutéři napsali tak nějak s čím já souhlasím, úplatky nebrat!! Tedy němčoury nebrat a vůbec všechny ty válečné štváče. Obchodovat ano, ale držet si je od těla a to daleko. Jak by podali prstíček, schramtli by pak celou ruku. Známe je ptáčky jarabáčky. Chyb už bylo snad doposud dost!!

Slovan
23. 10. 2024 10:26
Odpovědět  Slovan
Albi
23. 10. 2024 11:55
Odpovědět  Slovan

To se ti tedy podařil najít parádní kus. Díky za odkaz. 🙂 🙂 🙂

Slovan
23. 10. 2024 13:20
Odpovědět  Albi

Není zač rád potěším a udělám radost. Mám to v krvi.

stan
23. 10. 2024 10:50
Ohodnotit příspěvek :
     

Todd naprosto logicky a realisticky zhodnotil situaci, která momentálně je. Jenže takových normálně uvažujících lidí je na Západě jen pár a navíc nikdo z nich nemá rozhodující pravomoci a pokud by je měl, tak ho CIA nebo MI6 jednoduše zlikvidujou.To že Rusko vyhrála ví dnes už každý blbec, ale stále se hraje falešná hra , protože Evropa dostává notičky z Fašingtonu a tak se každý bojí ,aby náhodou neskončil někde s prostřelenou hlavou. Německo si uvědomuje, že mu tahle konfrontační politika škodí, ale USA drží Německo pořádně za koule a tak se Scholz a ostatní bojí cokoliv říct. Je to paradoxní stituace jak za minulého režimu u nás , kdy přicházeli notičky z Moskvy a východní Evropa musela poslouchat. Dnes však musí poslouchat celá Evropa s vyjímkou Madarska, které má vyjímečného Orbána. Takže tenhle stav muže klidně trvat ještě 10 let a pak se to zřítí stejně, jako se zřítil Sovětský Svaz.Úpadek USA je evidentní, stačí se jen podívat na loutky které se chtějí stát prezidentem. Harrisová je vytlemená blbka a Trump velkohubej tlučhuba.Jenže v zákulisí jsou ještě silní hráči , kteří nedovolí aby USA padli na kolena, takže se agonie trochu prodlouží

Jura S
23. 10. 2024 15:09
Ohodnotit příspěvek :
     

ČÍM GERMÁN PŘISPĚJE ?
Leipcig burzou ????
10 000 000 “doktorů”, kteří jsou velmi zruční s kudličkami ?

Naposledy upraveno$ s uživatelem$