blog

Sametová past

autor: Vidlák

So, 19. 11. 2022, 10:19

Vidlák a.a.

Dnešní článek bude o čtvrteční demonstraci, na které jsem nebyl… Aneb, jak hodnotit něco, co jsem neviděl na vlastní oči, že? Během práce jsem se díval na přenosy a včera jsem zkouknul všechno, co bylo k dispozici. Zároveň jsem vyzpovídal několik čtenářů, kteří tam byli. Přesto vás prosím, abyste při čtení dnešního textu měli na paměti, že jsem tam nebyl a mohl jsem snadno nevidět důležité detaily.

Účast velmi slušná. Odhaduju to tak na 35 tisíc lidí. Upřímně, tolik jsem jich nečekal. Počasí pod psa, pětikilometrový pochod na Kavky… žádná legrace. Původně odhadovaný čas, že se od 15.00 bude mluvit před Českou televizí, byl velmi optimistický. Začalo se o dost později. Bylo avizováno sedmnáct řečníků, takže demonstrace končila až za tmy.

Jinak to bylo jako obvykle. Spousta českých vlajek, organizace víceméně klapala a nikomu se nic nestalo. Provokatéři by se našli, ale jak chcete provokovat lidi, kteří jsou celý život zvyklí, že se jim nějaký pražský hejhula směje do obličeje, poučuje je, co je správné a přitom by bez jejich práce do týdne zdechl jako pes. Pravdomluvní novináři se hodně snažili účastníky démonizovat, ale dokázali jen jediné – najít pár lidí s kulichy v národních barvách, které nebyly poskládané podle české trikolory. Prostě byla to normální nenásilná demonstrace a i když se mééédia snažila, démonstraci z toho neudělali.

A tady bych se rád pozastavil. Hele – to je hrozně hezké, že už čtyřikrát se podařilo do Prahy dostat desetitisíce lidí. Ale jsme přesně tam, kde jsme byli po první demonstraci. Slyšeli jsme spoustu nových řečníků, slyšeli jsme spoustu dobrých projevů, ale nic z toho neplyne. Láďu Vrábela do vysílání nepustili a předpokládám, že ani nikdo neočekával, že by se to podařilo. A tak si všichni opět řekli, že se musíme semknout a pak se šlo domů.

Nazval bych to sametovou pastí. Aby se u nás dalo demonstrovat, musí to být nenásilné. První zapálené auto či roztříštěná výloha by znamenaly okamžitý pokles sympatií. U nás se prostě křičí, že máme holé ruce. Bojuje se intelektem, šermuje se argumenty a fakty, hlavnín zbraní je nabroušený jazyk a pohotovost. Ale… první zavřená branka znamená konec. Za plot se prostě neleze a i převrácená popelnice je vlastně už za hranou.

Dodnes nechápu, proč tehdejší komunistický režim prostě nenechal lidi, aby se vykřičeli. Aby si pětkrát, desetkrát přišli, pohádali se o zásluhy, vznesli kupu požadavků a kdyby sáhli k násilí, tak by je jejich spoluobčané sami odsoudili…

Ano, já souhlasím, že se musíme semknout, držet pohromadě a zajistit, aby nás bylo víc jak polovina a potom bude mít takový protest legitimitu. Ale nebudu předstírat, že nevidím, že se dřív udemonstrujeme, než budeme mít sympatie 50ti procent populace.

Na první demonstraci se mluvilo o nátlakových akcích. Ale jediné nátlakové akce se objevily mezi organizátory navzájem. Jednota z první demonstrace vzala rychle zasvé. A kdybych byl český podnikatel v posledním tažení, který brzy zavře a říkal bych si, že za poslední peníze pošlu svůj kamion, aby zablokoval Jižní spojku, tak bych si to sakra rozmyslel, kdybych věděl o té nejednotě. Nechtěl bych něco takového udělat a pak zjistit, že jsem globalistická struktura, protože jsem se někomu znelíbil a vlastně ani nevím komu a za co.

Podle mě to byla právě tato nejednota, která zařídila, že vláda dostala už čtvrté poslední ultimátum. Demonstrace jsou na české poměry velké, ale ne dost velké, aby někomu dodaly odvahy provést skutečný nátlak. A ti, kteří mají nátlak přímo v popisu práce – odboráři – ti se sešli v tak malém počtu, že přemýšlím, jestli by neudělali líp, kdyby Středulu poslali zpátky do Aspenu.

Karolína Stonejková to popsala správně. Jsme v situaci Milionu chvilek. Je hrozně hezké udělat manifestaci, ale teď už všichni vidí, že činy nenásledují. Že sice existuje vize, ale žádný plán. Ano, stačilo by do ústavy napsat šest vět a všechno by mohlo být jinak, ale nikdo nezná cestu, jak toho dosáhnout, aby se tam těch šest vět dalo napsat. Ano, stačily by volby bez pětiprocentní hranice pro vstup do sněmovny a s jedním volebním obvodem. Ale jak to udělat, aby to takto mohlo být? Jsme v sametové pasti. Všechno musí být nenásilné, ale tím pádem se nic nedá udělat. Hradby prý někdy padají pouhým křikem… ale už se to hodně dlouho nestalo.

Na druhou stranu – energetická chudoba, drahota, inflace a válečné štváčství vlády jsou mnohem silnější důvody protestovat, než Čapí hnízdo. A také je to vidět. Poptávka po demonstracích je tak velká, že lidé přijdou i v dešti a zimě, i když jim musí být jasné, že se brány České televize neotevřou. Přicházejí, protože nelze jinak.

Poptávka je tak velká, že pokud tento rebus někdo rozlouskne a přijde s nějakým nápadem, jak zvětšit nátlak na vládu, tak si všechny získá pro sebe. Ne, už nejde o to, co se má udělat, aby byla levná energie, teď už jde o to, jak dosáhnout toho, aby to někdo vůbec udělat mohl. Jak znovu vyděsit vládu k akci? Jak zatlačit na poslance, aby měli chuť vyjádřit vládě nedůvěru? Jak rozbít tu pětikoaliční jednotu? Jak sakra prolomit tu sametovou past?

Jak dosáhnout toho, aby lidí na demonstracích přibývalo? Jak dosáhnout toho, aby demonstrace dodaly odvahu lidem, kteří mají prostředky k nátlakovým akcím? Jak z davu udělat lid?

Jedinou skutečně nátlakovou akcí bylo, když v Otrokovicích lidi volali na Fialu, že je zmrd… Ostatní skončilo ve stádiu pokusů – udělat vládě z voleb zabíjačku, dostat ze senátu Vystrčila… ne, nebylo to úplně bez výsledku a Zwyrtek Hamplová s Kovářovou jsou podle mě slibná cesta a každopádně by měly být na pódiu. Drze bych řekl, že další pokus o nátlak by mohla být volba prezidenta… ale jsem spíše skeptický a osobně mě nenapadá, jak toho dosáhnout. Teda kromě taktické volby menšího zla…

Jinak zatím může být Péťa v klidu. Nestalo se nic, co by ho donutilo s námi jednat. Není nic, co by mu opravdu stálo v cestě. Není žádná občanská neposlušnost, nikde nestojí vlaky, doprava v Praze kolabuje z přirozených příčin, žádný lidský řetěz kolem Strakovky není. Ani ten hnůj tam nikdo nepřivezl… Poslancům zatím nikdo nenosí do kanceláří svoje faktury a tak henty lidské příběhy zažívají jen úředníci na pracáku.

Ale lidé přicházejí.

Neodradilo je, že to bylo už počtvrté bez výsledku. Neodradilo je, že se zatím nic nezměnilo. Neodradil je výsměch ani řeči, že je to zbytečné. Lidé přicházejí, protože nelze jinak. A stejně jako já přemýšlejí, jak to zaonačit, aby se něco změnilo, protože něco se prostě změnit musí. Dokud je o co bojovat, tak se bojovat prostě musí, i když je to někdy neumělé a i když jsme víc jak sedláci u Chlumce, než jak Husité u Sudoměře.

Jedna věc je ale podle mě jasná. Kdo teď bude schopen na kterémkoliv pódiu při kterékoliv demonstraci kteréhokoliv uskupení přijít s použitelným a smysluplným krokem, ten si získá všechny. Kdo bude schopen vymyslet o trochu víc, než jen další ultimátum, kdo vymyslí, jak dělat nátlak a zároveň se vyhnout sametové pasti, ten bude lídr. Ten bude v čele.

Dav už by byl. Své mluvčí už má. Už se čeká jen na toho, kdo přijde s použitelným nátlakem. Kdo zařídí, aby se z davu nestal lid jen na dvě hodiny při demonstraci, ale kdo to udrží i další dny a týdny poté. Poptávka by byla. A já budu pořád dokolečka apelovat na to samé – velkou společnou demonstraci všech. Jedno datum, jedna pozvánka, jedno pódium a pro mě za mě deset pořadatelů. Tam je podle mě největší šance. Čekáme na lídra.

sdílet na

17 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
19. 11. 2022 19:56
Ohodnotit příspěvek :
     

35 000 lidí? Já jsem to sledoval také online a nezdálo se že by jich tam bylo víc než 5 000. “Dodnes nechápu, proč tehdejší komunistický režim prostě nenechal lidi, aby se vykřičeli.” Zrovna ty Vidláku jsem čekal že tohle chápat budeš.
Sametová revoluce byla podvod. Zbankrotovaný SSSR nás použil místo peněz, stejně jako kdysi Aljašku.. Byli jsme prostě cena kterou zaplatil za prohranou studenou válku. Komodita na trhu, nic víc. Havel a všichni ti Klausové byli dopředu vybráni pro předání moci a vyprodání Republiky západnímu kapitálu.
Jak vyděsit vládu? No říkám vám to pořád, viděli jste to v USA ne? Naštvaný občan nechal Nancy vzkaz kladivem na záznamníku,a už je v důchodu. Ale Sekera je za dva zlatý, mohl ušetřit státu za doktory.Kladivo je nespolehlivé, říkám to Tórovy pořád. Ale on je na ten svůj bazmek citlivej…:D

19. 11. 2022 20:02
Odpovědět  Veny232

Až s tím budete hotovi, doneste mi Korunu a já z vás udělám Nebeský národ 🙂 Páč vím,že se 1000tun na provázku jako kačer tahat nedá.

kamen-960x539.jpg
Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Administrátor
P.A.Semi
19. 11. 2022 23:24
Odpovědět  Veny232

Teď 17.11. tam bylo řádově kolem 30 tisíc lidí, byl jsem tam, sledoval jsem průvod osobně i pak na videu…
5000 je směšně málo…

πα½

20. 11. 2022 06:51
Odpovědět  P.A.Semi

Njn Seznam umí natáčet tak,že nepoznáš nic…..většinu demonstrace natáčeli nějaký strom uprostřed…dělají to shválně.

jiří
19. 11. 2022 22:15
Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Buchtík
19. 11. 2022 22:36
Ohodnotit příspěvek :
     

>Odhaduju to tak na 35 tisíc lidí.

A podle čeho? Já na to taky koukal jen z přenosu na internetu a nějak nevím, podle čeho bych měl mít byť jen rámcovou možnost odhadnout, kolik se toho doopravdy účastnilo lidí.
Třeba mi to někdo vysvětlí, podle čeho to autor odhaduje.

20. 11. 2022 11:32
Odpovědět  Buchtík

Pokud existuje fotka shora tak se to dá odhadnout i z gauče. Bohužel o žádné nevím. Jinak, pokud na demošce jste, to jde tak, že si projdete po svých celou demošku, odhadnete kolik jich je zhruba kde na metru – u tribuny nahuštěno a pak to klesá – a doma se juknete na mapu a spočtete si m2 zaplněné plochy. Tak jsem si pro sebe udělal odhad na Václaváku, páč jsem nedůvěřivej. Na druhé demošce se můj odhad lišil. Tam dle mě nebylo 100 000 lidí ani omylem, maximálně šedesát tisíc ale víc ani ťuk. Ten plac na Kavkách před TV má něco přes hektar, tak by se tam 30 000 vešlo bez problémů, jenže otázka je, jak byl zaplněný. Ale to by Semi měl vědět, když tam byl osobně, jak píše.

jiří
19. 11. 2022 23:03
Ohodnotit příspěvek :
     

19/11 VEČERNÍČEK pavel zítko.
https://www.facebook.com/pavel.zitko.prezidentem/videos/1149195145716275

Administrátor
P.A.Semi
19. 11. 2022 23:36
Ohodnotit příspěvek :
     

Video z demonstrace z Raptor TV
https://www.czechfreepress.info/politika/na-demonstraci-v-praze-dnes-dorazily-tisice-lidi-protestovaly-proti-ct-a-vlade.html
https://www.youtube.com/embed/RLioUrjjvaw
(cca 4 hodiny, připravuji z toho přepis vybraných projevů)

Jedna věc je nátlak na vládu, ale předtím je potřeba přesvědčit ten Lid, většinu lidí, kterým zatím ČT vymyla mozky…
I těch 100 000 lidí je zatím jen 1% občanů, ta zatím malá probuzená část…

A až to bude, tak je potřeba Generální Stávka. Je třeba přesvědčit i dělníky a rolníky v regionech…

πα½

Naposledy upraveno$ s uživatelem$
Administrátor
P.A.Semi
20. 11. 2022 00:31
Odpovědět  P.A.Semi

Přepsal jsem asi polovinu projevů z té Demonstrace a přemýšlím, jestli to upravovat jako samostatný článek?

https://pi-alpha.org/Demonstrace_2022-11-17

πα½

Buchtík
20. 11. 2022 09:02
Odpovědět  P.A.Semi
Administrátor
P.A.Semi
21. 11. 2022 22:25
Odpovědět  Buchtík

Aha – video “To muselo dát příšernou práci… Přitom taková blbost…”

Jo, ten přepis jsem dělal několik hodin, protože sice píšu rychle, ale ne tak rychle, jak mluví, takže jsem to musel za každou větu i několikrát vracet…
Navíc když se na ten přepis podíváte, tak je dost bez překlepů, což byl další čas navíc se při překlepu vracet a opravovat, a pak vracet zase věty z videa, které mezitím uteklo…

A přepisoval jsem jenom asi polovinu, která mě víc oslovila, aby to nebylo příliš dlouhé…
Původně jsem chtěl přepsat jen dvě až tři (Bobošíkovou,Tarabovou a Šestáka, a pak i Reinera Fuelmicha), nakonec toho byla skoro polovina…

πα½

Gales
20. 11. 2022 10:10
Ohodnotit příspěvek :
     

No.Vono kdyby bylo účelem těch demonstrací získání sebeuvědomění,tak by to nějakej smysl mělo.Ale musela by tak být ta demonstrace i ohlášená. – Demonstrace za sílu ducha a sebeuvědomění.Nebo tak nějak. Pokud je to pouze demonstrace pro tlučení na zavřená vrata,pak jsou lidé zklamaní a pouze to zvyšuje jejich beznaději na ovlivnění politiky.,,Církevní” hříšníci se jdou vyzpovídat a tím svoje hříchy smažou.Ty demonstrace by měli být i jakýmsi zmazáním hříchů tím i znovunabytím sebevědomí. A potom už se najde i cesta jak změnit politiku a najít lídry.Nebo co.

oldoo
20. 11. 2022 10:49
Ohodnotit příspěvek :
     

Žádné přesvědčování nefunguje,lidé jsou stále stejní,musí trpět stokrát hůř aby vyrazili.Potom to ale bez násilí už nejde,nenávist je moc veliká.Nevím,je to dobře nebo špatně?Asi to jinak nejde.
Možná by pomohlo,pokud by lidé dali třicet procent komunistům.Ne,že by dnes mohli něco vyřešit,ale umíte si představit tu hrůzu a paniku?I to je ale utopie.

jiří
20. 11. 2022 13:56
Ohodnotit příspěvek :
     

comment image

oldoo
20. 11. 2022 14:50
Odpovědět  jiří

Ani nevíš jak moc s tebou souhlasím,jak rád bych se vrátil do doby,kdy jsem se nemusel bát,že dceru se dvěma vnoučaty vyhodí z práce protože firma krachuje,z bytu,protože nemá na zvýšený nájem,že mně nedovezou drahé uhlí do kamen,protože není a když je,tak je v něm několikrát víc hlušiny tedy kameni!Jak rád bych se vykašlal na frontu na banány a podobné zbytečnosti.Nemá smysl pokračovat.

Pavel K
20. 11. 2022 15:38
Odpovědět  oldoo

Také bych plakal vzteky jak jsem se necha-li napálit. Ale oldoo ještě jsem více nassratýý, jak tomu nečinně přihlížíme a brečíme nad rozlitým mlékem. To je velice smutné, že nejsme schopni si naši zemi vzít zpět. A tohle je horší varianta, splést se nebo se nechat napálit, to se může každý.