Drang nach Osten. EU aktivovala „vojenský Schengen“ proti Rusku
EU se rozhodla změnit svůj dopravní systém pro rychlý přesun jednotek na východ a zapojit i Moldavsko a Ukrajinu. Již dříve učinila podobný krok Británie, když oznámila své přistoupení k evropskému programu „Military Mobility“. O čem tyto procesy vypovídají z vojenského, ekonomického a politického hlediska?
Vysoký představitel EU pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku Josep Borrell ve čtvrtek uvedl, že v rámci plánu Evropské komise na usnadnění vojenské přepravy musí být celá silniční a železniční infrastruktura EU přizpůsobena tak, aby evropské země mohly rychle přepravovat vojenskou techniku a vojáky z jedné části regionu do druhé. Většinou ze západu na východ.
Dodal, že „to je rozhodující pro obranu“ EU, a zdůraznil, že to vyžaduje výstavbu mostů, tunelů, silnic a železnic. Podle Borrella plány EU zahrnují „posílení spolupráce s NATO a klíčovými strategickými partnery, jako jsou USA, Kanada a Norsko, a zároveň usnadnění zapojení regionálních partnerů a přistupujících zemí, jako je Ukrajina, Moldavsko a západní Balkán,“ uvádí TASS.
Stojí za povšimnutí, že v posledních týdnech to není poprvé, co má EU v úmyslu zjednodušit logistiku pro přesun jednotek. Noviny The Times uvedly, že Británie a EU podepíší dohodu, která Londýnu umožní rychlý přesun jednotek přes území zemí EU. Podle ministryně obrany Nizozemska Kaisy Ollongrenové hodlají strany schválit konečný plán v listopadu. Nová dohoda přitom souvisí s vojenskými operacemi na Ukrajině.
Británie se hodlá zapojit zejména do programu vojenské mobility, od kterého Londýn po Brexitu odstoupil. Na Západě je tento program často označován za „vojenský bezvízový styk“ nebo „vojenský Schengen“, neboť je určen k odstranění byrokratických překážek při přesunech vojsk a obrněných vozidel a také je zaměřen na zlepšení dopravní a logistické infrastruktury.
Jedním z autorů této myšlenky byl Ben Hodges, bývalý velitel americké armády v Evropě. V letech 2017 a 2018 si mnoho vojenských představitelů ze zemí NATO stěžovalo, že nemohou přepravovat vybavení z jedné země do druhé bez předchozího oznámení a schválení a že schvalovací období může trvat několik dnů až několik týdnů.
Hodges také poznamenal, že domluvit se na dokumentech pro přesun jednotek například z Německa do Polska trvá týden a velitelé NATO by rádi zjednodušili postupy pro vojenské kolony účastnící se manévrů. Američané a Angličané tak podle expertů chtěli zkrátit čas a prostředky vynaložené na přesun vojáků blíže k hranicím Ruska, případně rotovat v těch formacích, které jsou již dislokovány v zemích východní Evropy.
„NATO se aktivně připravuje na válku s Ruskem. Budují novou a modernizují starou infrastrukturu pro rychlé nasazení sil a techniky. Dříve se technika dopravovala do pobaltských států, dnes mluvíme o vyzbrojování Ukrajiny,“ řekl deníku VZGLJAD Vadim Kozjulin, vedoucí Centra globálních studií a mezinárodních vztahů Ústavu aktuálních mezinárodních problémů Diplomatické akademie ministerstva zahraničí RF.
Kaliningradský politolog Alexandr Nosovič se zase domnívá, že Rusko by mělo být Borrellovi vděčné „za šokující upřímnost na pozadí tradičního evropského pokrytectví“.
„Z tohoto odhalení se hodně dozvídáme o tom, jaké je EU mírumilovné a neagresivní sdružení a jak respektuje své partnery mimo blok. Například Moldavsko, které má v ústavě vojensko-politickou neutralitu. Co? Jaké Moldavsko, jaká ústava, jaká neutralita? – ironicky poznamenává politolog.
Připomněl také, že moldavská prezidentka Maia Sandu se nyní chystá do Paříže „požádat o nové půjčky na provedení evropských reforem a na překonání strukturální krize, ve které se země ocitla (inflace v říjnu – 36 %).
“Nikdo nepochybuje, že tyto půjčky Sandu nedávají pro její krásné oči. Jde o platbu za zapojení Moldavska do vojenského mobilizačního systému NATO a Evropské unie. Je jasné, proti komu je to namířeno,“ poznamenává Nosovič.
„EU nepochybně začíná fungovat jako jakýsi finanční a průmyslový odrazový můstek a ekonomická základna NATO.
“Zdá se, že to, co kdysi řekl Donald Trump Angele Merkelové, totiž: „Všechno si musíte zaplatit sami,“ se postupně naplňuje. Nepřekvapí mě, když se Evropská unie po nějaké době kompletně postará o ekonomickou část války na Ukrajině,“ říká ekonom a politolog Vasilij Koltašov.
„Na druhou stranu označovat EU za „ekonomickou základnu“ NATO příliš neodpovídá. Stávají se spíše peněženkou aliance. Platí ochotně, s radostí a jakoukoliv částkou. Lze dojít k závěru, že Spojené státy se o vnitřní ekonomické problémy zemí EU nezajímají,“ připouští účastník rozhovoru.
„Navíc NATO hodnotí východní část své infrastruktury jako nedostatečně připravenou na válku s Ruskem. Patří sem i země, které nejsou členy EU a NATO. Hodlají tak překonfigurovat logistiku v rámci aliance a v její blízkosti a utrácet na to peníze především z evropské peněženky. Proto takové plány deklaruje diplomat Borrell a ne někdo jiný,“ dodal expert.
„Je také pozoruhodné, že americký vzorec na obnovu západní Evropy po druhé světové válce je nyní obrácen naruby. Dříve existoval „Marshallův plán“ a nyní sami Evropané zabíjejí svou ekonomiku kvůli vojenským zájmům Washingtonu,“ zdůrazňuje účastník rozhovoru.
Podobný názor sdílí i Konstantin Sivkov. Aktivace „vojenského Schengenu“ podle jeho slov neznamená nic jiného než aktivnější přípravu NATO na potenciální válku s Ruskem.
„S největší pravděpodobností již byli připraveni zavést na území Ukrajiny mnohonárodní síly, které by z formálních důvodů nebyly považovány za síly NATO, ale mají problémy s infrastrukturou,“ domnívá se expert.
Jak již dříve napsal list VZGLJAD, Ukrajina musí být izolována od Polska, to znamená, že by se měla zvážit otázka zničení logistické infrastruktury, která spojuje Zakarpatské, Lvovské a Volyňské oblasti s Polskem.
Konkrétně se na této hranici nachází 14 hraničních přechodů: šest z nich je pro železniční dopravu, osm pro silniční dopravu. Právě přes ně prochází hlavní zásobovací trasa a právě tam mohou směřovat nové snahy NATO a EU o budování nové infrastruktury.
„Proto by ze strany Ruska na toto všechno měla přijít jediná odpověď – úplné zničení uskupení a dopravní infrastruktury. Jinak tam – na západní Ukrajině – budou jednotky NATO a vše se bude vyvíjet podle scénáře, který je pro nás naprosto nepřijatelný,“ domnívá se Sivkov.
Pro Pokec24 přeložila Janinna
Tak je to správné,jen at´si ta slavná EU něco aktivuje,jen aby ty její tanky
a ostatní technika měly na co za 3 měsíce jezdit
Fiala furt vyřvává že jsme ve válce,tak je bude muset tlačit.
Byla vojna vypsaná,od Fialy od pána….
hlavně nezapomenout, že když se pojede rychle na východ, že se může potom jet rychle i na západ
Na západ se utíká, není většinou už čím jet.
Válečné štváče popravit, nebo zemřeme všichni.
UŽ JE VELICE POZDĚ!!! “HAVLOCHUJOVÉ a SUUUUUUUUDRUHOVNIA ZO ZÁPADU,DO=BALI CELIČKÝ SVĚT.
NATO je teroristická organizace, a pracují pro ní jen žoldáci, vrazi co chtějí vraždit legálně. Nemá šanci porazit žádnou národní armádu.
Tyto bláznivé nápady ukazují, že liberální kapitalistické ekonomice (neomezenému růstu) dochází dech.
RUSKO VÁLKY NEZAČÍNÁ, RUSKO VÁLKY UKONČUJE!!
Všiměte si jak je aktivní to sršní vobřezaný hnízdo VB!! Jo amíci taky, ale těm šmejdům v Albionu asi vysychají nádrže. 🤣🤣🤣🤦♂️💩💩
Stačí pár kindžalů a logistika bude v loji.Je to pouze sen válečnickejch blbů.
Nezapomínejte ale přátelé, že všichni tito natovští a globalističtí slouhové jsou strašlivě nebezpeční. Dokážou zfanatizovat davy a víme co to kdysi udělalo s Německem. A akcí Covid si testovali loajalitu svých poddaných.