Koronavirus a školství
Vážení přátelé,
Jmenuji se Milena Míčová a učím na střední odborné škole, která připravuje do praxe stavaře, zedníky, truhláře, elektrikáře a další odborné řemeslníky. Když se v březnu uzavřely školy, nikdo nevěděl, jak moc je nový vir nebezpečný. A proto jsme, v rámci předběžné opatrnosti, respektovali všechna nařízení vlády, a dokonce si sami šili roušky.
Jak to probíhalo ve škole? Žáci byli prvních 14 dní nešťastní z distanční výuky, říkali, že je to hrozné a chtěli zpět do školy. Pak si zvykli na pomalejší tempo výuky a přišli na výhody toho, že zůstali doma. Po dvou měsících už mělo mnoho žáků prázdniny. Nyní se jim zpět do školy nechce, dokonce se ani netěší na to, že uvidí svoje spolužáky. Není divu, když média straší druhou vlnou pandemie a zaváděním opatření. Učitelům nyní musí být jasné, že učivo, které se v těch více než třech měsících od března probralo, potřebuje být znovu důkladně zopakováno. Zároveň žáci potřebují znovu nastavit řád a systém. Školní řád, který je desaterem školy, nebyl sestaven jen tak pro nic za nic. Děti potřebují mít vymezené hranice odtud – potud. Je to jako zákony ve státě. Bez zákonů, smysluplných zákonů a respektovaných zákonů, neexistuje stát. Bez pevně daného školního řádu zavládne ve vzdělávání chaos.
V první polovině prázdnin parlament ustanovil distanční výuku jako běžný typ výuky a tím sebral vítr z plachet rodičům. Nelíbí se vám, že děti zůstanou doma a budou vyučovány online? Máte smůlu, zde stojí, že je to plnohodnotná forma vzdělávání. Můžeme se ale uklidnit, protože máme ve vládě odborníky, kteří věděli, že se kovid vrátí z dovolené 1.9. Pak ho ale přemluvili, aby se ještě na dovolené zdržel a dopřál nám tak babí léto. Před 14 dny školy obdržely z ministerstva školství manuály pro školní rok 2020-2021. Z rukopisu těchto manuálů je víc než jasné, že autoři počítají s druhou vlnou pandemie. Neočekávala jsem, že by učitelé vyloženě protestovali proti zaváděným opatřením, ale očekávala jsem, že alespoň budou klást otázky. Především učitelé odborných předmětů se měli ptát, jak bude vypadat praktická výuka? Dá se učit míchání malty online? Dá se dýhování nábytku provádět doma v pokoji s online dohledem odborného učitele?
K žádným dotazům však, pokud vím, na školách nedošlo. I školské odbory mlčí! Učitelé se smířili se zaváděním různých opatření, semafory a distanční výukou bez výhrad. Představte si, až školy začnou na jaře vypouštět své absolventy. Budou to distančně vzdělaní řemeslníci a odborníci. Necháte si od takových řemeslníků postavit dům? Necháte se ošetřit od distančně vystudované zdravotní sestry, nebo lékaře? Manuály byly poskytnuty školám, nikoliv ale veřejnosti. Po internetu se začaly šířit obavy rodičů, co se bude s jejich dětmi ve škole dít? V mnoha ohledech jsou jejich obavy oprávněné.
V pokynech ministerstva školství mimo jiné stojí, že KHS bude provádět ve školách epidemiologické šetření. Pokud tedy bude mít nějaký zaměstnanec, nebo žák kovid-19, KHS provede ve škole trasování a nastaví epidemiologické opatření. Zelená – učí se stále ve škole, oranžová – učí se částečně, zbylé třídy, červená – uzavírá se škola.
Dále v manuálu stojí paragraf, cituji:
„příznaky infekčního onemocnění (jako je např. zvýšená teplota, kašel, rýma, … apod.).“Kašel a rýma se dosud ve školách neřešily. Děti pokašlávaly, či smrkaly, ale nikdo je ze školy nevyháněl“
Další paragraf, cituji:
„Pokud se u zaměstnance školy objeví příznaky infekčního onemocnění…, školu nebo aktivitu opustí v nejkratším možném čase s použitím roušky…“
Připomínám, že mezi příznaky patří kašel a rýma. Je tedy možné, že brzy budou školy zavřené kvůli učitelům v karanténě s rýmou či kašlem.
Další znepokojující paragraf:
„Dítěti/žákovi/studentovi (popřípadě zaměstnanci školy) s přetrvávajícími příznaky infekčního onemocnění, …. jako je (rýma, kašel), je umožněn vstup do školy pouze v případě, prokáže-li, že netrpí infekční nemocí. “
To znamená, že se budou muset nechat otestovat, aby mohli zpět do školy. Budou si zaměstnanci a žáci ten test na kovid-19 sami platit? Kolik je bude to testování stát? Co když se někdo nebude chtít testovat?
Dnes se u nás ve škole chystaly epidemiologická opatření. Vyvěšovaly se různé vývěsky o nošení roušek, udržování rozestupů, umývání rukou. Do tříd se umisťovaly desinfekční gely a dostávali jsme pokyny. Pokud dítě bude kašlat, nebo mít rýmu, musíme si nasadit roušku a štít a odvést takové dítě do speciální místnosti, do izolace, a tam s ním vyčkat do příjezdu jeho rodiče. Měla jsem z toho sevřený žaludek, když jsem se do té izolace šla podívat. Nedokážu si představit, že budu odvádět nějakého nešťastníka jako bachař.
Ve školách brzy zavládne pocit stísněnosti. Dodržování hygienických opatření bude otravné a limitující. Všichni budou nervózní z toho, co bude příští týden. Budeme ještě ve škole, nebo už nás zavřou do karantény? Pro mnohé pak může být úlevná raději ta jistota a klid karantény, než ta nekonečná nejistota a úzkost ve škole.
Pokud takový režim ve školách hned neodmítneme, bude se teror na děti vyvíjený stupňovat. Chceme naše děti vystavit takovému tlaku a stresu?
Když byl po válce veden soudní proces s nacisty v Norimberku, a soudci se ptali souzených válečných zločinců proč tak jednali, odpovídali nacisté jako jeden, že to byl ROZKAZ. Nerada bych, aby se nás jednou naše děti zeptaly, proč jste to dopustili? A my bychom jim odpověděli, že to byl POKYN Ministerstva školství.
Bohužel, je to na vás rodičích a prarodičích, abyste řekli jasné NE. Učitelé to NE neřeknou, bojí se o svá místa. Nenechte se manipulovat masmédii a učiňte to nejlepší pro sebe, a hlavně pro své děti. Děti jsou to nejcennější, co máme, je to naše budoucnost. Pokud dovolíme jejich fyzické a psychické týrání ve školách, nebudeme mít budoucnost. Budu se za nás modlit.
Děkuji za Vaši pozornost.
Mgr. Milena Míčová