nezařazené

Upadne mu ocas: pilotům nejnovějších F-35 zakázali nadzvukovou rychlost

Rozpadnutí trupu ve vzduchu, zvýšená zranitelnost letectvem protivníka a nízká bojová efektivita – v USA přiznali další «nedodělky» u stíhačů páté generace F-35 Lightning II.

Ukázalo se, že nejdokonalejší americká letadla nemohou létat nadzvukovou rychlostí (nad 1,2 Mach). Žádná kardinální opatření Pentagon dosud neudělal, jen se omezil na zákaz používání nadzvukové rychlosti pro F-35. Jak se to všechno odrazí na bojeschopnosti letectva USA, které vlastní zhruba 500 takových strojů zjišťoval Nikolaj Protopopov pro RIA Novosti.

Přesto, že oficiálně USA přiznaly tento problém teprve nyní, vědělo se o něm už v roce 2019: letouny F-35B s kolmým startem a přistáním i jejich palubní verze F-35C, nepodporovaly stabilitu letu v nadzvukovém režimu. Odborníci varovali, že vznikající zatížení nejen že poruší stealth-plášť a další části trupu, ale také vyřadí z provozu antény, umístěné na zadní části stíhače.

Pentagon uzavřel tuto bolestivou otázku poznámkou «plány na opravu nejsou». A není divu. V podmínkách sériové výroby vyžaduje odstranění takového kritického nedostatku obrovské finanční investice – zejména na vývoj a letové zkoušky nových materiálů pro stealth-povrch a plášť letounu.

Američtí generálové spočítali ztráty, popřemýšleli a prostě změnili taktiku použití nových strojů tím, že omezili čas vysokorychlostního letu na minimum. V zásadě to znamená pouze jedno: nejmodernější stíhač, kterým se pyšní letectvo USA, přišel o jednu z hlavních předností – možnost nadzvukového stíhání a sestřelování vzdušných cílů.

Hlavně udělat z nedostatku přednost

Přesto v Pentagonu neztrácejí náladu a přesvědčují všechny koho mohou, že nadzvuková rychlost pro F-35 není zase až tak důležitá. Například letec ve výslužbě a analytik Hudsonského institutu strategických výzkumů Bryan Clark dokonce tvrdí, že omezení času ve vysokých rychlostech bude naopak pro „pětatřicíctky“ důležitou taktickou předností.

Podle něj dělá příliš rychlý let stíhač lépe viditelný na radarech protivníka. Krom toho prý nebude nyní nutné spalovat tuny paliva při forsáži, takže dolet se výrazně zvýší. A nedostatek rychlosti má být kompenzován tím, že stíhač zničí protivníka ještě před tím, než bude objeven.

Jsou zde ovšem i jiné názory. Experti Defence News jsou přesvědčeni, že omezení nadzvukové rychlosti je smrtelným nebezpečím pro piloty F-35 v blízkém boji. Připomněli i válku ve Vietnamu. Tehdy Američané vsadili na rakety „vzduch – vzduch“ a odsunuli do pozadí letecké kanony. Válečné ztráty se pak prudce zvýšily.

Pro palubní letectvo je problém o to horší, že při dlouhodobé plavbě není možné odstranit vážné poruchy na letounech. Připustíme-li, že několik letounů F-35 přijde o fragmenty stealth-pláště po letu s nadzvukovou rychlostí, budou muset zůstat v hangáru do ukončení plavby. Což ovšem prudce sníží bojovou efektivitu celé úderné skupiny letadlové lodě.

Taktický „trumf“

Jak vysvětlil agentuře zasloužilý vojenský pilot Ruské federace Vladimír Popov, schopnost udržovat stabilní let při nadzvukové rychlosti je jednou z nedůležitějších charakteristik moderního stíhače. Bez toho je zachycení vzdušných cílů prostě nemožné.

«Jestliže je při útocích spotřebována celá zásoba střeliva, význam letadla jako bojové jednotky se rovná nule – dodal expert. – V tomto případě je hlavním úkolem pilota uniknout pronásledovatelům a bezpečně přistát na svém letišti. Jestliže má možnost nadzvukového režimu, jde to podstatně snáz.»

Navíc umožňuje nadzvuková rychlost rychle překonávat akční sektor nepřátelské PVO a na krátkou dobu vstoupit, v zájmu průzkumu, do zóny protivníka.

«Američané vyrobili dost velký počet „pětatřicítek“, ale dotáhnout letoun do konce se nepodařilo», zdůraznil Popov. «Existuje pojem „resource tests“, kdy jsou nedostatky zjišťované postupně. Čas ukázal že ve prospěch obtížné zjistitelnosti a relativně malé váhy, obětovali konstruktéři pevnost».

Popov také připomněl, že hlavním útočným stíhačem amerického letectva byl F-22 Raptor. «Byl ale drahý, velký a jeho obsluha byla složitá. Chtěli proto vytvořit efektivnější stroj. Ale dopadlo to, jak dopadlo. F-35 není schopen fungovat ve všech letových režimech».

Podle slov experta sází američtí ideologové strojů páté generace na „neviditelnost“ na radarech. Další veledůležitou podmínkou je široký rozsah od minimálních výšek a rychlostí až do maximálních. Při tom se ale při „nadzvuku“ vyžaduje po motorech úsporná práce v režimu bez forsáže.

A pak teprve u Američanů postupují v seznamu manévrovací schopnosti a bojové použití zbraňových systémů. Tyto vlastnosti jsou však pro Rusko prvořadé, a pak už teprve následují neviditelnost či obtížná zjistitelnost.

Syrový polotovar

Nicméně, přes množství nedostatků F-35 ho Američané velmi aktivně prodávají svým spojencům. Podle slov profesora Akademie vojenských věd, politologa Sergeje Sudakova, stal se rok 2019 obdobím velmi masírované a agresivní propagace tohoto letounu s obrovským rozpočtem.

«V USA ujišťují, že F-35 je nejmodernější létající stroj – říká Sudakov – Je předkládán jako plnohodnotná pátá generace. Ve skutečnosti je to mimořádně surový a nedopracovaný stroj, a není zde žádný důvod hovořit o nějaké průlomu v letectví. Přesto, za pomoci vydírání a zastrašování nutí USA své partnery kupovat tyto „pětatřicítky“. Několik desítek těchto stíhačů vnutili Polsku, které vůbec nehořelo touhou je získat».

Podle Sudakova je rozvátý další mýtus Pentagonu – že se tento stíhač stane „vrahem“ ruského systému S-400 „Triumph“. Vždyť aby mohl letoun uniknout systémům 300 nebo 400 nutně potřebuje nadzvukovou rychlost.

Sudakov je také přesvědčen, že Američané by měli dávno stáhnout z trhu všechny tyto své stroje. «Jinak jde vlastně o podvod, protože předkládané charakteristiky neodpovídají realitě. Domnívám se ovšem, že na to USA nepřistoupí. Maximum, které můžeme očekávat je omezené přiznání konstrukčních nedodělků. Ve Washingtonu chápou, že stažení by vyvolalo řetězovou reakci i u jiných druhů prodaných zbraní. Jsem si jist, že v nejbližší době USA zesílí vydírání a tlak na spojence a donutí je realizovat smlouvy.»

Připomeňme, že F-35 Lightining II se v USA provozuje od roku 2015. Existují tři jeho modifikace: s konvenčním vzletem a přistáním, se zkráceným vzletem a přistáním, a také palubní varianta pro letadlové lodě. Cena programu F-35 je uznána jako jedna z nejdražších v historii letectva – bylo do něj investováno už 1,3 bilionu dolarů.

Zdroj text i foto: rian.ru

sdílet na